The compositional properties of small railway stations of Galicia of the XIX - beginning of the XX centuries

2014;
: pp. 77 - 87
Authors:
1
L'viv Polytechnic National University

Small railway station buildings of mod ern Galicia (Halytchyna) built in 19 th — at the beginning of 20 th century and located within the boundaries of Lviv, Ternopil, and Ivano-Frankivsk regions of Ukraine comprise the majority of the existing railway station buildings. They have a pronounced comp osition and style, and form an important heritage of civil architecture, requiring deep research, protection and adaption to the needs of nowadays.

We found out common features in the location of railway stations with respect to tracks, organization of the adjacent territory of these buildings, as well as dominant transversal and prevailing long itudinal symmetry of these buildings. The paper outlines main compositional and stylistic types of small railway station buildings: Round-arc type (stations Stare Selo, Kolomyia, Zabolotiv), Rustic-roof type (stations Sykhiv, My kulytchyn, Vorokhta, Hrebeniv, Tukhla, Yasenytsia, Turka, Kopytchyntsi, Terebovlia, Zhydatchiv, Rohatyn etc.), Podillia type (stations Vyhnanka, Bila-Tchortkivska, Yahilnytsia , Tovste, Borshtchiv, Ivane-Puste), Sambir type (stations Komarn o, Rudky, Staryi Sambir, Strilk y), Mostyska type (stations Mshana, Sudova Vyshnia, Mostyska-I, Khyr iv), Rava type (stations Kulykiv, Zashkiv, Hlynske, Dobrosyn), Pavilion-like type (stations Bovshiv, Bortnyky). Location of these types by the name of the locality or direction of tracks makes them especially important from the point of view of the identity of regions. Attention is paid to the scattering of Rustic-roof type and peculiar penetration of Round-arc (stations Luzhany, Hlyboka-Bukovynska, Vadul-Siret, Sutchava/Suceava Nord) and Podillia types (stations Vyzhnytsia/Wiżnitz, Stefaneshty/Stefaneşti) in Bucovina (Bukovyna).

Initially build in the form of a dwelling house, small railway station buildings evolved into an independent architectural type and are similar to analogous buildings of Danube Monarchy and other countries of the Central Europe. A part of the objects is in bad condition, some of them h ave been drastically degrading recently (stations Hlibovytchi, Dilatyn, Tatariv). Their protection is not possible without professional reasoning, public activity, and political will.

1. Гранкін П.Е., Лазечко П.В., Сьомочкін І.В., Шрамко Г.І. Львівська залізниця. Історія і сучасність. — Львів: Центр Європи, 1996. 2. Лазечко П. Передумови будівництва залізниць у Галичині // Галицька брама. Львівська залізниця. — 1996. — № 14. — С. 3. 3. Жалоба І.В. Інфраструктурна політика австрійського уряду на північному сході монархії в останній чверті XVIII — 60-х роках XIX ст. (на прикладі шляхів сполучення). — Чернівці: Книги — ХХІ, 2004. — 520 с. 4. Zhaloba I. Die Karl-Ludwig- Eisenbahn — die erste Eisenbahn auf ukrainischem Boden. — In: DaFiU Zeitschrift des UDGV Heft 23, 2011. — S. 111–112. 5. Загородний Р. Спочатку було Перемишль — Львів //Галицька брама. Львівська залізниця. — 1996. — № 14. — С. 4. 6. Котлобулатова І. Львівський вокзал. Споруда друга // Галицька брама. Львівська залізниця. — 1996. — № 14. — С.16—17. 7. Русанова І.В., Шульга Г.М. Розвиток вокзального комплексу м.Львова від минулого до майбутнього // Вісник НУ «Львівська політехніка» № 674 Архітектура. — Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2010. — С. 261–267. 8. Вуйцик В.С., Липка Р.М. Зустріч зі Львовом: Путівник — Львів: Каменяр, 1987, — 175 с. 9. Трегубова Т.О., Мих Р.М. Львів: архітектурно-історичний нарис. — К.: Будівельник, 1989. — 272 с. 10. Hofer A., Leitner E., Tscherkes B.(Hg.) Львів Lemberg Lwów Lviv Львов Leopolis. Handbuch Architektur und Stadt / Путівник по місту та архітектурі. Digitaldruck.at, A-2544 Leobersdorf. 2010. — 122 c. 11. Hofer A., Leitner E., Tscherkes B. Lemberg Lviv. Architektur & Stadt. 100 Bedeutende Bauwerke. LIT Verlag GmbH & Co KG Wien 2012 — 195 s. 12. Древаль І.В. Методологічні основи містобудівного розвитку залізничних вокзальних комплексів. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеню доктора архітектури. Полтава 2013. — 36 с. 13. Чобан О.Я. Принципи модернізації та реконструкції залізничних вокзальних комплексів історичних міст // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Архітектура, — Львів, Видавництво Львівської політехніки № 757, 2013. — С. 321— 324. 14. Рочняк Ю.А. Розвиток архітектури залізниць Галичини // Нова подорож до Європи. Львів: ВНТЛ- Класика, 2012. — С.171 — 200. 15. Рочняк Ю.А. Архітектура будинків малих пасажирських залізничних станцій Галичини ХІХ — початку ХХ століть // Проблеми дослідження, збереження і реставрації об’єктів культурної спадщини: зб. наук. пр. кафедри реставрації і реконструкції архітектурних комплексів — Львів: Растр-7, 2014. — С. 255 — 265.