Peculiarities of teaching history course in Ancient Greece and Rome for students of the specialty "Museum and the preservation of historical and cultural monuments"

2015;
: pp. 61 - 65
Authors:
1
L'viv Polytechnic National University

Studying the course in Ancient Greece and Rome history primarily is associated with the departments of History in Ukrainian classical or pedagogical universities. However, with the advent of new specialties of humanities in higher education in Ukraine, the problem of adapting teaching of these subjects for students studying related to the craft of history specialties and in some form involve ancient history and culture studies. An examples of such specialty area of training are Museum management and Protection of historical monuments. The purpose of this article is to study the characteristics of teaching course in the history of ancient Greece and Rome for students of Museology and Protection of monuments specialty and finding the methods of adaptating these training courses to students.

The best way to cover the discipline that now dominates in the world of science and teaching practice is not factual or sociological but civilizational and humanitarian. Thus in the center of attention appear the complex characteristics of ancient societies with a focus on culture and religion, on the people and their behavior, lifestyle or mentality. Special attention is paid to the study of material culture of ancient civilization, preserved monuments of art, military affairs and economy. It has a dual role: on the one hand, students became better acquainted with the achievements of ancient culture and the other is based on the cultural achievements of ancient civilization that help students to learn how to distinguish directly in practice the concepts of cultural monuments, historical heritage and became aware of the importance of activities related to the preservation of the past.

Teaching the History of Ancient Greece and Rome course for students studying the Museology and Protection of monuments specialty comes from the thesis about the role of the course in the system of students’ professional training. The course has to form not only a basic knowledge of the history and culture of ancient Greece and Rome, but also to shape the needed for further learning process skills and for the full development of the specialist in field of Museology or Monuments preserving. Searching the methods of teaching the history of ancient Greece and Rome for students of Museology and Protection of monuments specialty is in the process of dynamic development. Learning not only history but also the culture of antiquity for future specialists in this field encourages to test the methods that involve obtaining historical knowledge through actualization knowledge in culture and monuments.

1. Балух В. Історія античної цивілізації. — Чернівці, 2008. — Т. 1: Стародавня Греція. — 654 с.; Т. 2: Стародавній Рим. — 848 с. Т. 3.: Практикум. — 544 с. 2. Бандровський О. Методика викладання історії старо- давнього світу в середній школі. — Львів, 2002. — 328 с. 3. Белкин М. Система лекционных курсов и практических занятий по античной истории в Санкт-Петербургском университете // Матер. науч. конф. «Антиковедение в системе современного образования». — М., 2002. — C. 32. 4. Гребенюк А. Цивилизации античного мира и средне- вековой Европы. Античная цивилизация. Методологические очерки. — М., 1997. — 297 с. 5. Дементьева В. Антико- ведение в вузе: обеспечение конструктивного и аксио- логического характера образования // Матер. научн. конф. «Антиковедение в системе современного образования». — М., 2002. — С. 9. 6. Дудка Р. Практикум з історії Стародавньої Греції та Риму. — Ніжин, 2006. — 284 с. 7. Зелинский Ф. Древний мир и мы. — СПб, 1997. — 430 с. 8. История Древней Греции / Под ред. В. И. Кузищина. — М., 2000. — 399 с. 9. История Древнего Рима / Под ред. В. И. Кузищина. — М., 2000. — 383 с. 10. Історія стародавніх Греції та Риму: плани семінарських занять та методичні поради для самостійної роботи студентів бакалаврів спеціальності «Музеєзнавство та пам’ятко- охоронна діяльність» / уклад.: Я. Б. Лисейко. — Львів, 2014. — 18 с. 11. Кадеев В. И. История древней Греции и Рима. — Харьков : Колорит, 2006. — 326 с. 12. Кнабе Г. С. Материалы к лекциям по общей теории культуры и культуре античного Рима. — М., 1993. — 527 с. 13. Кісіль С. Практикум з історії стародавньої Греції та Риму / С. Кісіль, О. Медалієва. — Черкаси, 2008. — 280 с. 14. Кулікова Л. Класична греко-римська міфологія та культура в системі шкільної історичної освіти : автореф. дис. ... д-ра пед. наук / Кулікова Лілія Борисівна. — К., 2006. — 40 с. 15. Куликова Л. Б. Классическое гуманитарное образование. История, опыт, традиции: монография. — К. : Університетське вид-во Пульсари, 2002. — 168 с. 16. Мартемьянов А. Из опыта преподавания истории античного мира в Харьковском университете // Материалы научной конференции «Антиковедение в системе современного образования». — М., 2002. — С. 38. 17. Підлісна Г. Антична література. — К., 1992. — 255 с. 18. Телепень С. Из опыта преподавания истории античности студентам, обучающимся по специальности «Русский язык, литература и история» // Матер. научн.конф. «Антиковедение в системе современного образования». — М., 2002. — С. 33–35. 19. Уколова В. И. Актуальные проблемы преподавания истории Древнего мира в современной школе // Матер. науч. конф. «Антиковедение в системе современного образования». — М., 2002. — С. 8. 20. Чумаченко Б. Вступ до культурології античності. — К., 2009. — 174 с.