Модель діяльності вищих навчальних закладів України: концептуальні та правові основи

Досліджено теоретико-правову модель діяльності вищих навчальних закладів
України, визначено її концептуальні та юридичні основи. Проаналізувавши природу
вищого навчального закладу як головного складового елементу системи вищої освіти та
ключового суб’єкта освітніх правовідносин доведено, що він є юридичною особою при-
ватного або публічного права, яка з підстав, передбачених національним законодавством,
долучається до публічних відносин і наділена адміністративними повноваженнями.
Відзначено, що вищий навчальний заклад як головний складовий елемент
загальної системи вищої освіти та ключовий суб’єкт освітніх правовідносин можна
визначити як особливу освітньо-наукову установу, діяльність якої відповідно до
законодавства спрямована на провадження освітньої діяльності на певних рівнях вищої
освіти, здійснення наукової, науково-технічної, інноваційної та методичної діяльності,
забезпечення організації освітнього процесу і здобуття особами вищої освіти.

1. Zakon Ukrayiny “Pro osvitu” vid 05. 09. 2017 No. 2145-VIII. [Law of Ukraine “On Education”
of 05.09.2017 No. 2145-VIII.]. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. 2. Zakon
Ukrayiny “Pro vyshchu osvitu” (vid 1 lypnya 2014 roku No. 1556-VII, Redaktsiya vid 28. 09. 2017). [Law
of Ukraine “On Higher Education” (from July 1, 2014 No. 1556-VII, Revision of 09/28/2017)]. Available
at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. 3. Zakon Ukrayiny “Pro vyshchu osvitu” vid 17. 01. 2002
No. 2984-III (vtratyv chynnist' na pidstavi Zakonu Ukrayiny No. 1556-VII vid 01. 07. 2014). [The Law of
Ukraine “On Higher Education” of 17.01.2002 No. 2984-III (expired on the basis of the Law of Ukraine
No. 1556-VII of 01. 07. 2014).]. Available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2984-14. 4. Zakon
Ukrayiny “Pro vyshchu osvitu” vid 17.01.2002 No. 2984-III (vtratyv chynnist' na pidstavi Zakonu
Ukrayiny No. 1556-VII vid 01.07.2014). [Law of Ukraine “On Higher Education” dated January 17, 2002
No. 2984-III (invalidated on the basis of the Law of Ukraine No. 1556-VII of 01.07.2014)]. Available at:
http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2984-14. 5. Horbachyk A. P. Osoblyvosti menedzhmentu vyshchoyi
osvity v suchasnykh umovakh [Features of management of higher education in modern conditions.].
Aktual'ni problemy sotsiolohiyi, psykholohiyi, pedahohiky. 2010. Vol. 11. pp. 5–20. 6. Nikolayenko S.
Yakist' vyshchoyi osvity Ukrayiny – pohlyad u maybutnye [The quality of higher education in Ukraine is a
look into the future]. Svit finansiv. Vol. 3(8). Zhovten' 2006. pp. 7–22. 7. Dluhopol's'kyy O. Rozbudova
vnutrishn'oyi systemy zabezpechennya yakosti vyshchoyi osvity Ukrayiny u svitli oriyentyriv
yevropeys'koho standartu [Development of an internal quality assurance system for higher education in
Ukraine in light of European standards.]. Vyshcha osvita v Ukrayini: poryadok dennyy dlya reform. za zah.
red. Nikolayeva Ye. B. Kyiv: Predstavnytstvo Fondu Konrada Adenauera v Ukrayini, 2017. pp. 28–33.
8. Zakharchyn R. M. Problemy i perspektyvy rozvytku vyshchoyi osvity na innovatsiyniy osnovi
[Problems and prospects for the development of higher education on an innovative basis.]. Naukovi
zapysky L'vivs'koho universytetu biznesu ta prava. 2011. Vol. 7. pp. 13–15. 9. Heyets' V.
Sotsiohumanitarni skladovi perspektyv perekhodu do sotsial'no-oriyentovanoyi ekonomiky v Ukrayini
[Socio-humanitarian components of the prospects of transition to a socially oriented economy in Ukraine].
Ekonomika Ukrayiny. 2000. No. 2. pp. 4–12. 10. Siryy Ye. V. Innovatsiynyy rozvytok osvity v Ukrayini:
roz·hortannya problemy ta zasadnyts'ki oriyentyry. [Innovative development of education in Ukraine:
deployment of the problem and orientational guidelines.]. Available at: www.socd.univ.kiev.ua/sites/
default/files/library/.../aktprob.11.65.pdf 11. Terent'yeva N. Osnovni tendentsiyi rozvytku
universytet·s'koyi osvity kintsya pershoho desyatylittya KhKhI stolittya: yevropeys'kyy vymir [The main
tendencies of university education development at the end of the first decade of the XXI century: the
European dimension]. Pedahohika i psykholohiya. Naukovo-teoretychnyy ta informatsiynyy visnyk NAPN
Ukrayiny. red. kol. V. H. Kremen' (hol. red.) ta in. 2012. No. 3(76). pp. 22–27.