COMPARISON OF CREATIVITY OF THE WORLD FAMOUS ARCHITECT AND SCENOGRAPHIST F. KIESLER AND SCENOGRAPHIST AND ARCHITECT E. LYSYK

SA.
2020;
: 91-96
1
Lviv Polytechnic National University Department of architectural environment design
2
Department of Design and Fundamentals of Architecture Lviv Polytechnic National University, Lviv
3
Senior lecturer Department of architectural environment design Lviv Polytechnic National University

Abstract: Кінець ХІХ і ХХ-те століття серед усього іншого в архітектурі, дизайні, сценографії ознаменувались унікальною творчістю двох величних митців - Ф. Кізлера, що народився 22 вересня 1890 року в Чернівцях і Є. Лисика, що народився 21 вересня 1930 року в с. Шнирів під Бродами. Їх народження, життя, творча спадщина показала і довела, що епоха Великих митців театру універсального типу, що синтезували в собі архітекторів, живописців, скульпторів, декораторів, лідером серед яких був К. Ф. Шинкель, на них не закінчилася. І Кізлер і Лисик показали, що така творчість не тільки не закінчилася, а завдяки їх діяльності відродилася, розвинулася і набула їх персональних рис. Розпочавши свій мистецький шлях у театрі зі спіралеподібних, просторових, збірно-розбірних сцен, «нескінченних» і «безмежних» сфероподібних театрів, Ф. Кізлер запроектував і здійснив ряд сценографічних рішень вистав «Рур» Карела Чапека, «В саду у паші» в Метрополітан опера, Нью-Йорк, «Нема виходу», «Історія солдата», в яких застосував механічні пристрої для сценографічних рішень , ліфти в просторі сцени, ідеї «пластизації», фонтани. Пізніше Ф. Кізлер висунув ідею театру- комплексу, в якому окрім залів і сцен, мали б бути кінотеатри, телестудії, радіостанції, видавництва, студії звукозапису, виставкові приміщення.

Художник-сценограф Є. Лисик створивши близько 85 оперно-балетних драматичних, кіноконцертних вистав, таких як «Спартак», «Війна і мир», «Ромео і Джульєта», «Лускунчик», «Створення світу» і ін.. у 8 країнах світу, сценографії яких творив за законами архітектури, прийшов до ідей, близьких ідеям Ф. Кізлера. Одну з яких він мріяв реалізувати в запропонованій ним театральній і культурно-просвітницькій споруді, призначення якої - накопичувати, зберігати, реставрувати і демонструвати монументальні твори сценографічного театрального мистецтва, а також виконувати функцію музею, виставки, театральної студії, тощо.

Bogdanova Y. 2017. Creativity of F.Kiesler on the Background of modern art tendencies. Architectural studies. Vol. 3. No. 2. P. 72-78.
Bogner Dieter. 1988. Friedrih Kiesler Architect, Maler, Bildmauer: 1890-1965. Wien: Locker Verlag. 348 s.
Goy B. 2017. The national and international in architectural heritage of F.Kisler. Architectural studies. Vol. 3. No. 2. P. 66-71.
Gumennyk In. 2017, scenographic ideas of Lviv architecture school, Architectural studies. Vol. 3. No. 2. P. 94-95.
Ianchuk K., Klymko Z. 2015. Conceptual educational projecting as a method of research and development known architecture and art masters. Housing Environment: composition in urban planning. No. 14. P. 136-147.
Proskuryakov V. 2017 Place of F. Kieslers ideas an f. d their influence on the world architecture nowadays and in the future. Architectural studies. Vol. 3. No. 2. P. 66-71.
Kly'mko Z. V. Arxitektura scenografiyi Ye. Ly'sy'ka: avtoreferat dy's. kand. arx. 18.00.1 L'viv. 2018. 18 s.
Proskuryakov V., Kly'mko Z., Zinchenko O. 2016. Tvorchist' Ye.M.Ly'sy'ka v chasi, prostori, arxitekturi, Vy'd-vo L'vivs'koyi politexniky'. 136 s.
Proskuryakov V., Proskuryakov O. 2005. Teatral'ni sporudy', yak teatral'ny'j fenomen u zabudovi mista (na pry'kladi F. Fel'nera, G. Gel'mera i F. Kizlera). Dosvid ta perspekty'vy' rozvy'tku mist Ukrayiny'. Naukovi doslidzhennya v mistobuduvanni: Zb. nauk. pracz'. Vy'p. 9. / vidp. red. Yu. Bilokon'. In-t Dnipromisto. S. 140-162.
Proskuryakova G., Kordunyan O., Proskuryakov O. 2006. Konceptual'ne navchal'ne proektuvannya yak metod doslidzhennya arxitekturny'x budivel' i spadshhy'ny' vsesvitn'ovidomy'x majstriv arxitektury' i dy'zajnu. Trady'ciyi ta novaciyi u vy'shhij arxitekturno-xudozhnij osviti. pid zagal'noyu redakciyeyu N. Ye. Tregub. Xarkiv : XDADM. No 1. 2. 3. S. 218-222.