Пропозиції щодо методу гасіння коливань вантажу шляхом управління моментом двигуна

1
Національний університет «Одеська морська академія»
2
Одеський національний політехнічний університет

У роботі розглядається метод гасіння коливань вантажу шляхом управління моментом приводного асинхронного двигуна з використанням сучасних частотно-керованих електроприводів. Детально розглянуто  процес коливань у двомасовій системі "візок-вантаж" механізму пересування вздовж консолі причального контейнерного перевантажувача. Записані основні рівняння, що пов'язують тягове зусилля і кут відхилення вантажу від вертикалі, на основі яких формується закон управління моментом приводного двигуна за умови нульового відхилення вантажу від вертикалі наприкінці етапів розгону і гальмування. Сформульовані базові принципи інженерного підходу до вирішення задачі гасіння коливань доступними на сьогоднішній день технічними можливостями частотно-керованого електроприводу, а також до розробки основних алгоритмів керування VFD в цьому процесі.

У статті наведено результати моделювання поведінки в режимах розгону-гальмування двомасової системи "візок-вантаж" для характерних співвідношень маси вантажу та довжини канату, які підтверджують можливість гасіння коливань вантажу шляхом безпосереднього управління моментом приводного двигуна. Модель базується на реальних технічних даних контейнерного перевантажувача Liebherr P-179 L Super.

Важливою особливістю методу є відсутність імпульсів знакозмінного моменту на валу: момент хоч і змінює знак, але цей процес відбувається плавно і повністю керовано,  в точній відповідності до завдання, а процес розгону з гасінням коливань є повністю керованим, наслідком чого є відповідність швидкості візка та моменту двигуна до закладених технологічних і технічних обмежень.

Метод є простим у технічній реалізації: генератор косинусоїди і обчислювач зусилля можуть бути закладені в алгоритми окремого керуючого PLC разом з алгоритмом  перемикання  режимів VFD з управління моментом на стадії розгону-гальмування на автоматичну стабілізацію швидкості на стадії пересування вантажу із сталою швидкістю.

  1. R.P. Gerasymiak and V. A. Leshchev, “Analiz i sintez kranovykh elektromekhanicheskikh system”, Analysis and Synthesis of Electromechanical Systems of Cranes, p.192, Odessa, Ukraine: SMIL, 2008 (Russian).
  2. V.V.Busher and L.V. Melnikova, Analiz i sravnenie razlichnyih sposobov dempfirovaniya kolebaniy podveshennogo na kanate gruza [Analysis and Comparison of Different Methods of Damping Suspended on a Rope Cargo], (2000), Problemy
  3. Sozdaniya Novykh Mashin i Tekhnologiy. Nauchnyie Trudy KGPI, Kremenchuk, Ukraine:  KGPI. Vyip. 1 / 2000 (8), pp. 236 – 240 http://aep.at.ua/cargo/1-1-0-353 (Russian)
  4. R.P. Gerasimyak, V.V. Busher, and L.V. Melnikova, Matematicheskaya model elektromehanicheskoy sistemy mehanizma peredvizheniya krana s podveshennym gruzom pri optimalnom upravlenii [Mathematical Model of the Crane Electromechanical System with a Suspended cargo in the Optimal Control], (2000), Vestnik Hersonskogo Gosudarstvennogo Tekhnicheskogo Universiteta, Herson, Ukraine: HGTU, vol. 8, no. 2, pp. 74 – 76. (Russian)
  5. R.P. Gerasymiak, L. V. Melnikova, and A. I. Shestaka,  “Optimal Control of Electric Drive Rotational Mechanisms Accounting for the Mechanical Components”, in Proc. 5th Conf. on Technology and Automation, Thessaloniki, pp. 264 – 266, 2005.
  6. V.Busher, L.Melnikova, and A.Shestaka, “Optimizatsiya upravleniya elektroprivodami konteynernogo peregruzhatelya pri sovmestnoy rabote mekhanizmov”, [Optimization control of container cranes electric drives at coordinated operation of the mechanisms] (2015). Elektrotehnicheskie i kompyuternyie sistemy, vol. 93. no. 17, pp. 23–28. Available at: http://etks.opu.ua/?fetch=articles&with=info&id=627 [Russian] doi: 10.15276/etks.17.93.2015.3 
  7. V. Busher, L. Melnikova, and A. Shestaka, “Coordinated control of simultaneous operation of container crane mechanisms”, Electrotechnical and Computer Systems, vol. 19, pp. 58-61, 2015. Access mode : http://etks.opu.ua/core/getfile.php?id=1603,http://dx.doi.org/10.15276/eltecs.19.95.2015.15
  8. K. Khandakji, V. Busher, and L Melnikova, “Anti-Sway System for Container Cranes with Coordinated Motion Control and Reduced Dynamic Cargos”, Jordan Journal of Electrical Engineering, vol. 3, no. 2, pp. 86–101, 2017 .ISSN (Print): 2409-9600, ISSN (Online): 2409-9619 – Tafila Technical University. –Access mode http://www.ttu.edu.jo/jjee/docs/Vol3no2/JJEE_vol_3_no_2_pp_86_101.pdf
  9. N. Miyata and M.Nishioka, “Development of Feedforward Anti-Sway Control for Highly Efficient and Safety Crane Operation. Mitsubishi Heavy Industries”, Ltd. Technical Review, vol. 38, no. 2, pp. 73–77, 2010.
  10. N. Sun and Y. Fang, “Nonlinear tracking control of underactuated cranes with cargo transferring and lowering: theory and experimentation”, Automatica, vol. 50, no. 9, pp. 2350-2357, 2014.
  11. K. Khandakji and K. Zdrozis, “Optimum sway control for overhead traveling cranes”, WSEAS Transactions on Circuits and Systems, vol. 7, no.6, pp. 521-527, 2008.