ФІНАНСОВІ ВІДНОСИНИ У СФЕРІ ВИЩОЇ ОСВІТИ, ОСНОВАНІ НА ОСІБНІЙ ТА ВЗАЄМНІЙ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ СУБ’ЄКТІВ

1
Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського
2
Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського
3
Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

Визначено інструментарій реалізації бюджетної політики держави за допомогою типізації фінансових відносин суб’єктів сфери вищої освіти. Солідарно-субсидіарний тип фінансових відносин визначає роль держави і як регулятора, і як замовника освітніх послуг. Як регулятор держава орієнтує поведінку споживачів на потреби ринку праці, а діяльність ЗВО − на фінансову автономію. Як замовник держава відповідає за фінансування ВО у вигляді держзамовлення. Солідарно-субсидіарний тип відносин держзамовника із постачальниками і споживачами освітніх послуг за допомогою інструментів, що дають змогу одночасно уникнути беззбитковості освітньої діяльності за спеціальністю і задовольнити потреби регіонального ринку праці, реалізує бюджетну політику держави у СВО, спрямовану на культивування індивідуальної та взаємної відповідальності суб’єктів. 

1. Kupets O. (2016). Education-job mismatch in Ukraine: Too many people with tertiary education or too many jobs for low-skilled? Journal of Comparative Economics, Vol. 44, Issue 1, рр. 125−147.

2. Ju. Vitrenko ta in. (2017). Ekonomichni vidnosyny u systemi vyshhoi’ osvity: modernizacija v umovah innovacijnoi’ ekonomiky: monogr. / za zag. red. Ju. Vitrenka. Kyi’v: Instytut vyshhoi’ osvity NAPN Ukrai’ny, 165 s.

3. Pro zatverdzhennja pereliku galuzej znan’ i special’nostej, za jakymy zdijsnjujet’sja pidgotovka zdobuvachiv vyshhoi’ osvity (2015): Postanova Kabinetu Ministriv Ukrai’ny vid 29.04.2015 No. 266. Oficijnyj visnyk Ukrai’ny, No. 38, st. 1147.

4. Krasil’nyk O. (2015). Problemy ta perspektyvy finansuvannja vyshhyh navchal’nyh zakladiv Ukrai’ny. Visnyk Kyi’vs’kogo nacional’nogo universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika, No. 2 (167), S. 110−117.

5. “Vstup”: vebsajt JeDEBO. URL: https://vstup.edbo.gov.ua (data zvernennja: 29.09.2020).

6. Pro zatverdzhennja Umov pryjomu dlja zdobuttja vyshhoi’ osvity v 2020 roci (2019): zatv. nakazom MON Ukrai’ny vid 11.10.2019 No. 1285 (u red. nakazu vid 04.05.2020 No. 591). Oficijnyj visnyk Ukrai’ny, No. 97, st. 3249.

7. Pro zatverdzhennja Porjadku rozmishhennja derzhavnogo zamovlennja na pidgotovku fahivciv, naukovyh, naukovo-pedagogichnyh ta robitnychyh kadriv, pidvyshhennja kvalifikacii’ ta perepidgotovku kadriv (2013): Postanova Kabinetu Ministriv Ukrai’ny vid 20.05.2013 No. 363. Oficijnyj visnyk Ukrai’ny, No. 39, st. 1378.

8. Sychenko V. V. (2009). Osnovni etapy rozvytku derzhavnogo upravlinnja systemoju vyshhoi’ osvity. Teorija ta praktyka derzhavnogo upravlinnja, No. 1, S. 265‒273.

9. Li A., Zumeta W. (2015). State support for higher education. The Palgrave international handbook of higher education policy and governance / eds. J. Huisman, H. Boer, D. Dill, M. Souto-Otero. New York: Palgrave Macmillan, рр. 463−483.

10. Pavlushenko T. O. (2015). Sutnist’ formuvannja ta vykorystannja finansovyh resursiv bjudzhetnyh vyshhyh navchal’nyh zakladiv. Naukovyj visnyk HDU. Serija Ekonomichni nauky, Vyp. 11, Ch. 4. Herson: HDU, S. 134−138. Фінансові відносини у сфері вищої освіти, основані на осібній та взаємній відповідальності суб’єктів 25

11. Pidgornyj A. Z., Korol’ova T. S., Lapina I. S. (2013). Bjudzhetuvannja – efektyvnyj zasib upravlinnja finansamy VNZ. Visnyk social’no-ekonomichnyh doslidzhen’, Vyp. 2 (49), ch. 1, S. 155−162.

12. Kuklin O. V. (2011). Naprjamy optymizacii’ finansovogo mehanizmu vyshhogo navchal’nogo zakladu. Finansy, oblik i audit, No. 18, S. 219−230.

13. Bogolib T. (2012). Normatyvnyj metod finansuvannja osvity. Ekonomichnyj visnyk universytetu, Vyp. 18/2. Perejaslav-Hmel’nyc’kyj: DVNZ PHDPU im. G. Skovordy, S. 260‒266.

14. Kovernyk N. V. (2015). Optymal’ni shljahy finansovogo zabezpechennja osvity v Ukrai’ni. Ekonomichnyj visnyk universytetu, Vyp. 27/1. Perejaslav-Hmel’nyc’kyj: DVNZ PHDPU im. G. Skovordy, S. 178−183.

15. Про розподіл видатків державного бюджету між закладами вищої освіти на основі показників їх освітньої, наукової та міжнародної діяльності (2020): Постанова Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 № 1146. Офіційний вісник України,. № 4, т. 2, ст. 213.

16. Державний контракт на надання послуг з підготовки кваліфікованих робітників закладом професійної (професійно-технічної) освіти за професіями загальнодержавного значення (2017): Наказ МОН України від 04.10.2017 № 1349. Офіційний вісник України, № 92, ст. 2809.

17. Шевцов А. (2018). Ліцензування по-новому . Освіта України. 29 травня 2018 р. № 21 (1567), С. 8, 9.