УМОВИ ВИКОРИСТАННЯ ПРОГРАМ ЛОЯЛЬНОСТІ НА ПОЛЬСЬКОМУ РИНКУ

Автори:
1
University of Bielska-Biala

Лояльність бренда є стратегічним активом компанії. В епоху конкуренції наявність лояльних лояльних клієнтів надає компанії основні переваги. Однак формування лояльності покупців є непростим завданням. Одним з інструментів впливу на поведінку клієнтів є програми лояльності. Саме з їх допомогою власники брендів намагаються залучити і утримати клієнтів, плануючи призову систему, намагаючись винагороджувати найбільш лояльних клієнтів, надаючи їм додаткові цінності, з одного боку, і перетворюючи їх на брендових юристів, що є найціннішою групою клієнтів. Популярність програм лояльності в Польщі не надто висока. Підраховано, що клієнти, які використовують програми лояльності, становлять 25-40%. Це менше, ніж, наприклад, у США або Канаді [5]. Проте переваги більшості програм лояльності в Польщі не є високими, і споживачі вважають, що винагороди, які ви можете отримати в них, незначні, а ціна занадто висока. Така низька оцінка переваг, які програми лояльності надають клієнтам, негативно впливає на їхнє соціальне сприйняття. Зміна ставлення підприємств може ефективно стимулювати зміну ставлення у свідомості польського суспільства. Позитивним прикладом є програма «Моя Бідронка», введена мережею магазинів «Бідронка», в якій як запропоновані бонуси були успішними і дозволили обігнати конкурентів з визнаною позицією в цій сфері. всього за шість місяців. Привабливість програми означала, що її активно використовують 5 млн. Домогосподарств, що становить близько 40% всіх домогосподарств у Польщі. Метою дослідження є представлення концепції лояльності та ролі програм лояльності в її формуванні. Автор зосереджуєья на умовах сьогоднішньої популярності (або її відсутності) наявних програм лояльності в Польщі. У зв'язку з наявністю численних опитувань програм лояльності в Польщі, у дослідженні використовувалися вторинні дані.

1. AdRetail (2017) «Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017», badanie przeprowadzone metodą CAWI (N=2805). Za: Kilkuprocentowa obniżka już nie wystarczy, żeby zachęcić do zakupów. Klienci oczekują od sieci większych rabatów, Available at: http://adretail.pl/18679–kilkuprocentowa–obnizka–juz–nie– wystarczy–zeby–zachecic-do-zakupow-klienci-oczekuja-od-sieci-wiekszych-rabatow. 2. Analiza GfK Polonia (2010) Najlepszy jest klient lojalny, «Wiadomości handlowe», 3.03.2010, wiadomoscihandlowe. pl. 3. Balawender G. (2017) Miliony aktywnych kart Moja Biedronka, Rzeczpospolita, Handel. 4. Brak lojalności klientów wynika z niemal permanentnej wojny cenowej (2017) Wiadomości Handlowe Available at: https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/brak-lojalnosciklientow-wynik.... Badanie przeprowadzone metodą CAWI (N=2805);. 5. Capizzi M. T., Ferguson R., (2005) Loyalty trends for the twenty-first century, Journal of Consumer Marketing, 22/2, 72-80. 6. Foxal G. R., Goldsmith R. E. (1998) Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, p. 31. 7. Howaniec H., Waszkielewicz W. (2008) Czynniki kształtowania lojalności wobec marki, W: Współczesne problemy zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce rynkowej, red. nauk. H. Howaniec, W. Waszkielewicz, Wydawnictwo Naukowe ATH, Bielsko-Biała, 39–47. 8. Howaniec H. (2010) Znaczenie i uwarunkowania lojalności klientów, Marketingowe i logistyczne determinanty rozwoju organizacji, Wydawnictwo Naukowe ATH, Bielsko-Biała, 97–114. 9. Kim B., Shi M., Srinivasan K., (2001) Reward Programs and Tacit Collusion, Marketing Science, 20(2), 99–120. 10. Kivetz R., Simonson I. (2002) Earning the Right to Indulge: Effort as a Determinant of Customer Preferences Toward Frequency Program Rewards, Journal of Marketing Research, 39 (May), 155–70. 11. Rydel M. (2001) Komunikacja marketingowa. M. Rydel. (red.), Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2001, s. 71. 12. Kopalle P.K., Neslin S.A., The Economic Viability of Frequency Reward Programs in a Strategic Competitive Environment, Review of Marketing Science, 1, 200, 1–41. 13. Altkorna J., Kramera T. (1998) Leksykon marketingu, praca zbior., PWE, Warszawa, Maison&Partners, badanie przeprowadzone na panelu Ariadna, metodą CAVI, p. 135. 14. Money pl (2017) https://www.money.pl/gielda/wiadomosci/artykul/maisonpartners-62-polakow..., 2336247.html. 15. Meyer-Waarden L. (2007) The effects of loyalty programs on customer lifetime duration and share of wallet, Journal of Retailing 83/2, 223–236. 16. Monitor Programów Lojalnościowych (2017) ARC Rynek i Opinia, czerwiec 2017. Za: Programy lojalnościowe zyskują w małych miastach i na wsiach, Available at: http://www.arc.com.pl/programy_lojalnosciowe_zyskuja_w_malych _miastach_i_na_wsiach-40999642-pl.html. 17. Monitor Programów Lojalnościowych (2017) ARC Rynek i Opinia, sierpień 2016. Badanie przeprowadzone metodą CATI (N=1021) oraz CAWI (N=802). Za: Spada zainteresowanie programami lojalnościowymi, ARC Rynek i Opinia, Available at: http://www.arc.com.pl/spada_zainteresowanie_programami_lojalnosciowymi-4.... 18. O’Brien L. and Jones Ch. (1995) Do Rewards Really Create Loyalty?, Harvard Business Review, 73, 75–82. 19. O’Shaughnessy (1994) Dlaczego ludzie kupują, PWE, Warszawa, p. 79. 20. Soman D. (1998) The Illusion of Delayed Incentives: Evaluating Future Effort-Money Transactions, Journal of Marketing Research, 35 (November), 427–37. 21. Spada zainteresowanie programami lojalnościowymi (2017) ARC Rynek i Opinia, Available at: http://www.arc.com.pl/spada_zainteresowanie_programami_lojalnosciowymi-4.... 22. Urbanek G., (2002) Zarządzanie marką, PWE, Warszawa, p. 40. 23. Wygnański T. (2017) Prawie połowa Polaków korzysta z programów lojalnościowych. Ten wskaźnik niemal nie zmienia się od kilku lat. Polacy za to częściej korzystają z więcej niż jednego programu – wynika z badania firmy ARC Rynek i Opinia, W: Poradnik. Programy lojalnościowe, p. 98, Available at: http://pic.media.com.pl/pic/SKLEP/Do_pobrania/2015/Raport/Sodexo_Poradni.... 24. Youjae Y., Hoseong J. (2003) Effects of Loyalty Programs on Value Perception, Program Loyalty, and Brand Loyalty, Journal of the Academy of Marketing Science 31, 229–240. 25. Zhang J.Z., Krishna A., Dhar S. K. (2000) The Optimal Choice of Promotional Vehicles, Management Science, 46 (3), 348–62.