Фейк як метод маніпуляції у ЗМІ: український досвід

2020;
: 170-175
Автори:
1
Національний університет «Львівська політехніка»

Подано характеристику понять «фейк», «фейкові новини». Розглянуто маніпулятивні технології в ЗМІ. На думку автора, сьогодні користувачі соціальних мереж постійно бачать неправдиву інформацію, написану і поширену з метою підвищення інтернет-трафіку. Надзвичайно небезпечні ті «новини», які створюють з метою дискримінації за ознаками статі, раси, національності, мови, походження, ставлення до релігії, належності до якої-небудь соціальної групи, політичних переконань, а також інформація, поширена для того, щоб шахрайським способом заволодіти грошовими коштами (наприклад, повідомлення про збирання коштів на лікування тяжкохворих дітей).

Звернено увагу на те, що фейки використовуються як потужний засіб маніпулювання суспільною свідомістю. Це відбувається тому, що сьогодні прямий ідеологічний тиск на реципієнта застосовується значно рідше, ніж раніше, і з метою «ненав’язливого нав’язування» використовуються інші засоби, здебільшого маніпулятивні.

Прикро, що споживачі інформації не завжди можуть відрізнити фейк від дійсності, пропагандистське повідомлення від правдивого. Серед заголовків новин трапляється і медіаконтент, розміщений на сторінках фейкових видань, які своїми назвами вражають, шокують користувача. Вони викликають підвищену увагу й інтерес у людей, які й поширюють далі неправдиві новини, поділитися ними зі своїми друзями із соціальних мереж, бажаючи залучити більшу аудиторію, тим самим перетворюючись на інструмент пропаганди.

Напередодні виборів 2019 р. деякі українські медіа публікували результати сумнівних опитувань або некоректно подавали дані авторитетних соціологічних організацій, що стало інструментом агітації за конкретних кандидатів у президенти.

Акцентовано на тому, що пов’язані з кандидатами в президенти ЗМІ поширювали статистичні дані опитувань на користь конкретних політиків.

На думку автора, посилаючись на результати різних досліджень, в ефірі телеканалу «1+1» частіше говорили про високі рейтинги Володимира Зеленського, в новинах «Інтер» — про лідерство Юрія Бойка, а на ТРК «Україна» — про можливу перемогу Олександра Вілкула.

  1. Media detector [Electronic resource]. Access mode: https://detector.media.
  2. Ilchenko S. N. Fake in the practice of electronic media: criteria of authenticity // Mediaskop. 2016. Issue. 4. [Electronic resource]. URL: http://www.mediascope.ru/2237.
  3. Kara-Murza S. Manipulation of consciousness / Sergei Kara-Murza. Moscow: Media Book, 2005. 500 p. 
  4. Libiki M. «What is the information war?» [Electronic resource] / M. Libiki. Access mode: http://viysko.com.ua/texnologiji-voyen/martin-libiki-shho-take-informati....
  5. Lainbardjer P. Psychological war. Theory and Practice of Mass Consciousness Processing / P. Linebarger. M.: Tsentrpoligraf, 2013. 445 p.
  6. Olshanskyi D. V. Mass sentiment in politics / Olshanskyi D. V. M., 1995. 272 p.
  7. Ortega-i-Gasset H. The revolt of the masses // Ortega-i-Gasset H. The revolt of the masses. Dehumanization of art. Invertebrate Spain. M.: AST: ST Moscow, 2008. 347 p.
  8. Potyatynyk B. Internet journalism / B. Potyatynyk. Lviv: PAIS, 2010. P. 66.
  9. Pocheptsov G. Modern information wars / G. Pocheptsov. K.: Kind. House: Kyiv-Mohyla Academy, 2015. 468 p.
  10. Pryhornytska O. Regional mass media as a tool for manipulation of public opinion [Electronic resource] / O. Pryhornytska // NAS of Ukraine, Nat. b-ka of Ukraine them. V. I. Vernadsky, Assoc. b-to Ukraine. Kyiv, 2015. Issue. 41. P. 588–600. Access mode: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/npnbuimviv_2015_41_45.
  11. Ryabokon’ O. Manipulations of mass consciousness in the political segment of social networks [Electronic resource] / O. Ryabokon’ // NAS of Ukraine, Nat. b-ka of Ukraine them. V. I. Vernadsky, Assoc. b-to Ukraine. Kyiv, 2012. Issue. 33. P. 543–553. Access mode: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/npnbuimviv_2012_33_50.
  12. Senchenko M. Fourth World. Information-psychological war / M. Senchenko. Kyiv: MAUP, 2006. 64 p. 
  13. Social Media [Electronic resource] // Wikipedia: The free encyclopedia. Access mode: https://en.wikipedia.org/wiki/.
  14. Sociology and Election: An Argument for Mental Choice or Manipulation [Online resource]. — Resource Access Mode: https://www.youtube.com/watch?v=yVt5YIP_PgI
  15. Sulyma Mykola. New Russia as a fake, or Something about a historical fallacy for those who do not want to know the truth [Text] / M. Sulyma // Day. 2016. — No. 4/5 (15–16).
  16. Siomin S. V. Separatism as a Threat to National Security of Ukraine / S. V. Siomin. // Strategic Priorities. Kiev: NISD, 2006. No. 3. S. 143–149.
  17. TSN [Electronic resource]. — Access mode: https://tsn.ua.
  18. Ukrains’ka Pravda [Electronic resource]. — Access mode: https://www.pravda.com.ua.
  19. Fake News [Electronic resource] // Wikipedia: The free encyclopedia. Access mode: https://en.wikipedia.org/wiki/.
  20. Tsukanova O. V. Information Wars: Impact on Society. [Electronic resource] / O. V. Tsukanova. Access mode: http://www.sworld.com.ua/konfer34/800.pdf.
  21. Schyller G. Manipulators of consciousness / G. Schyller; trans. with English.; scientific ed. Ya. N. Zasursky. Moscow: Thought, 1980. 326 p.
  22. UA. Review [Electronic resource]. Access mode: http://uareview.com.