Дослідження ергономічних особливостей рухомого складу маршрутних транспортних засобів з урахуванням функціонального стану пасажира

TT.
2020;
: с. 33 - 43
https://doi.org/10.23939/tt2020.02.033
Надіслано: Серпень 05, 2020
Прийнято: Вересень 07, 2020
Автори:
1
Lviv Polytechnic National University

В статті наведено аналіз стану питання щодо якості транспортного обслуговування пасажирів. Проведені дослідження ергономічних особливостей рухомого складу на маршрутах громадського транспорту м. Львова та їх вплив на функціональний стан пасажира. Проведено порівняльний аналіз різних типів рухомого складу за такими показниками, як наповненість салону, рівень шуму, вібрації та прискорення. На основі отриманих результатів побудовані математичні залежності зміни функціонального стану пасажира залежно від ергономічних особливостей рухомого складу. Визначено порогові значення показників мікроклімату салону рухомого складу, які забезпечують нормативні значення індексу напруження пасажира. Найбільш цінні результати дослідження полягають у порівняльній оцінці кожного виду громадського транспорту за комфортом пересування та у отриманні порогових значень шуму, вібрації та прискорень, які є допустимими для нормального функціонального стану пасажира.

1. Gao, Y., Rasouli, S., Timmermans, H., & Wang, Y. (2018). Trip stage satisfaction of public transport users: A reference-based model incorporating trip attributes, perceived service quality, psychological disposition and difference tolerance. Transportation Research Part A: Policy and Practice, Volume 118, 759-775. doi: 10.1016/j.tra.2018.10.029. (in English).
https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.10.029

2. Eldeeb, G., & Mohamed, M. (2020). Quantifying preference heterogeneity in transit service desired quality using a latent class choice model. Transportation Research Part A: Policy and Practice, Volume 139, 119-133. doi: 10.1016/j.tra.2020.07.006. (in English).
https://doi.org/10.1016/j.tra.2020.07.006

3. Deb, S., & Ahmed, M. A. (2019). Quality assessment of city bus service based on subjective and objective service quality dimensions. Benchmarking: An International Journal. doi: 10.1108/BIJ-11-2017-0309. (in English).
https://doi.org/10.1108/BIJ-11-2017-0309

4. Boykiv, M. & Kushpeta O. (2015). Vtomlyuvanist' pasazhyriv elektrotransportu yak kryterij ocinky yakosti transportnogo obslugovuvannya [Evaluation of quality electric vehicle maintenance of passengers]. Proceedings from Vseukrayins'ka naukovo-teorety'chna konferenciya «Problemy z transportnymy potokamy i napryamy yix rozv'yazannya» - All-Ukrainian scientific-theoretical conference «Problems with traffic flows and directions of their solution». (pp. 141-142). Lviv: Publishing House of Lviv Polytechnic National University (in Ukrainian).

5. Kovaliova K. (2017). Vtomlyuvanist' pasazhy'riv elektrotransportu yak kry'terij ocinky yakosti transportnogo obslugovuvannya [Analysis of factors influencing the comfort of transportation in the system of urban passenger transport]. Proceedings from ХХІV Mizhnarodna Naukovo-Praktychna Konferentsiia Studentiv Aspirantiv Ta Molodykh Uchenykh «Aktualni Problemy Zhyttiediialnosti Suspilstva» - XXIV International scientific-practical conference of students, graduate students and young scientists «Actual problems of society». (pp. 102-103). Kremenchuk: KrNU (in Ukrainian).

6. Vovk Y. (2017). Dependence of public transport service quality indicators priority from the respondents age. Proceedings from VII International youth science forum «litteris et artibus». (pp. 275-276). Lviv: Publishing House of Lviv Polytechnic National University (in English).

7. EN, B. (2002). 13816: 2002: Transportation. Logistics and Services. Public Passenger Transport. Service Quality Definition, Targeting and Measurement.

8. Frolov, K.V. (2005). Formation of indicators and standards of quality of city bus transportations. Candidate's thesis. Moscow: SMU (in Russian).

9. Planning and development of territories. (2019). DBN B.2.2-12:2019 from 1th October 2001. Kyiv: Minregion Ukraine (in Ukrainian).

10. Krystopchuk M. Je. (2020). Change of drivers functional condition while moving along highways of different technical categories. Transport technologies, Volume 1, number 1, 22-32. doi: 10.23939/ tt2020.01.022 (in English).
https://doi.org/10.23939/tt2020.01.022

11. Polar H10 Heart rate sensor. Retrieved from https://www.polar.com/en/products/accessories/H10_heart_rate_sensor. (in English).

12. Mobile apps and web dashboard for HRV analysis. Retrieved from https://www.cardiomood.com. (in English).

13. State sanitary norms of general and local vibration of production. (1999). DSN 3.3.6-039-99 from 1st December 1991. Kyiv: Ukrainian Ministry of Health (in Ukrainian).

14. Vibration Meter. Retrieved from https://play.google.com/store/apps/details?id=com.basicapp.gl_vibration_... (in English).

15. Petrenko O.K. (2013). Scientific and technical principles of normalization of noise and vibration levels of vehicles. Candidate's thesis. Lviv: LPNU (in Ukrainian).

16. Soundmeter-Noisedetector. Retrieved from https://play.google.com/store/apps/soundmeter.noisedetectormeter (in English).

17. Dembitskiy V.M. (2017). Improving the efficiency of energy recovery systems of wheeled vehicles with electric drive. Candidate's thesis. Lutsk: LNTU (in Ukrainian).

18. Accelerometer Counter. Retrieved from https://play.google.com/store/apps/details?id=com.keuwl.accelerometercou... (in English).