РОЗВИТОК СУЧАСНОЇ СИСТЕМИ Е-НАВЧАННЯ В УНІВЕРСИТЕТІ

https://doi.org/10.23939/ujit2020.02.095
Надіслано: Січень 17, 2020
Прийнято: Жовтень 25, 2020

Цитування за ДСТУ: Кухаренко В. М. Розвиток сучасної системи е-навчання в університеті. Український журнал інформаційних технологій. 2020, т. 2, № 1. С. 95–102.

Citation APA: Kukharenko, V. M. (2020). Development of a modern e-learning system in the university. Ukrainian Journal of Information Technology, 2(1), 95–102. https://doi.org/10.23939/ujit2020.02.095

1
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", кафедра технічної кріофізики

Проаналізовано світовий досвід та розглянуто еволюцію системи електронного навчання у світі, яка пройшла три етапи: біхевіористський, конструктивістський, конективістський. Показано, що на першому етапі дистанційні курси виконували роль доставки навчальних матеріалів студенту. З'ясовано, що розвиток технологій web 2.0 та LMS змінили підходи до навчання. Педагогічні теорії та використання таксономії Блума дали змогу організувати співпрацю студентів та активну комунікацію. Дистанційний навчальний курс стає орієнтованим на досягнення та вимірювання результатів навчання. На третьому етапі присутні всі складові світової системи електронного навчання: методична, інформаційна, технологічна, програмно-технічна, кадрова, нормативна, планування та розвиту, моніторингу та контролю. Складові підсистем носять змінний характер. Така система є базою для стратегії та тактики розвитку системи електронного навчання в навчальній організації та її структурних підрозділів. Встановлено, що найважливішою є підсистема планування та розвитку, яка визначає шляхи розвитку навчальної організації, стратегію та тактику розвитку системи електронного навчання університету, необхідний кадровий потенціал та систему підвищення кваліфікації викладачів. Для її ефективної роботи необхідно мати підготовлених кураторів змісту, які стежать за найбільш впливовими кураторами змісту світу. Члени цієї команди забезпечують сертифікацію дистанційних навчальних курсів відповідно до стандарту організації. НТУ "ХПІ" веде планомірну роботу цьому напрямі, проводить відкриті дистанційні курси для розробників, тьюторів, кураторів змісту та експертів для викладачів навчальних закладів України. Розроблені дистанційні курси, що вимірюють компетентності підготовлених фахівців забезпечують високу ефективність дуального навчання.

  1. Anderson, T., & Dron, J. (2011). Three generations of distance education pedagogy. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(3), 80–97. https://doi.org/10.19173/irrodl.v12i3.890
  2. Anderson, Terry, & Dron, Jon. (2012). Learning Technology through Three Generations of Technology Enhanced Distance Education Pedagogy. European Journal of Open, Distance and E-Learning, n2 2012. http://www.eurodl.org/materials/contrib/2012/Anderson_Dron.pdf
  3. Bates, T. (2001). National strategies for e-learning in post-secondary education and training. Bates Tony – UNESCO, 132 p.
  4. Bezdolnyi, A. V. (2009). Model elektronnogo uchebnogo kursa kak sredstva organizatcii samostoiatelnoi podgotovki. Izvestiia Rossiiskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gertcena "Narodnoe obrazovanie. Pedagogika", 109. Retrieved from: http://cyberleninka.ru/article/n/model-elektronnogo-uchebnogo-kursa-kak-.... [In Russian].
  5. Bykov, V. U., & Kukharenko, V. M., (Eds.) (2008). Technology of distance course development. Kyiv: Milenium, 324 p.
  6. Commonwealth of Learning (Sodruzhestvo obucheniia). (2013). Rekomendatcii po rabote s otkrytymi obrazovatelnymi resursami (OOR) v sfere vysshego obrazovaniia. Moscow: Institut YuNESKO po informatcionnym tekhnologiiam v obrazovanii, 22 p. [In Russian].
  7. Cross, J. (2004). Informal Learning. May, 2003 (Retrieved on October 15, 2004). Retrieved from: http://www.internettime.com/Learning/The20Other208025.htm.
  8. Defining eLearning. (2019). Performance, Learning, Leadership, & Knowledge Site. Retrieved from: http://www.nwlink.coin/~donclark/hrd/eleaming/define.html.
  9. Driscoll, M., & Heights, N. (2000). Psycology of Learning for Instruction. MA: Allyn & Bacon, 273 p.
  10. Dürsteler, J. C. (2019). Information Hunters. Retrieved on October 15 (Updated). Retrieved from: http://www.infovis.net/E-zine/2004/num_153.htm.
  11. Education World. (2018). Educators Battle Over Calculator Use. Education World. Retrieved from: http://www.educationworld.com/a_curr/curr072.shtml
  12. Harold, Jarche. (2015). My PKM story. Retrieved from: http://jarche.com/2015/02/my-pkm-story/
  13. Hart, Jane. (2019). Top 200 Tools for Learning 2019. Retrieved from: https://www.toptools4learning.com/
  14. Herasymenko, I. V. (2014). Vykorystannia tekhnolohii dystantsiinoho navchannia v pidhotovtsi maibutnikh bakalavriv kompiuternykh nauk. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 41(3), 232–247. [In Ukrainian].
  15. Kukharenko, V. M. (2012). Masovi vidkryti dystantsiini kursy ta vyshcha osvita. Internet-osvita-nauka-2012: vosma mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia ION-2012. Zbirnyk prats, 1–5 zhovtnia, 2012, pp. 2–3. Vinnytsia. [In Ukrainian].
  16. Kukharenko, V. M. (2012). Pro systemu dystantsiinoho navchannia u vidkrytomu dystantsiinomu kursi. Informatsiini tekhnolohii v osviti, 11, 32–42. [In Ukrainian].
  17. Kukharenko, V. M., & Glavcheva, Yu. M. (2016). Content curator: educational and methodological guide. Ed. Kukharenko, V. M. Kharkov, NTU "KhPI", 170 p.
  18. Learning_analytics. (2019). Retrieved from: https://en.wikipedia.org/wiki/Learning_analytics
  19. Morze Natalia V., & Glazunova Olena G. (2018). What Shouldbe E-Learning Course for Smart Education. ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. CEUR Workshop Proceedings, Vol. 1000, 411–423. Retrieved from: http://ceur-ws.org/Vol-1000/ICTERI-2013-MRDL.pdf
  20. Morze, N. V., & Hlazunova, O. H. (2008). Polozhennia pro elektronnyi navchalnyi kurs. Kyiv: NUBiP Ukrainy, 38 p. [In Ukrainian].
  21. Morze, N. V., & Hlazunova, O. H. (2013). SMART-podkhod k formyrovanyiu jelektronnoho uchebnoho kursa. Akademycheskyi forum korporatsyy EMS: sbornyk tezysov dokladov uchastnykov akademycheskoi sektsyy. Symferopol: YT "ARYAL", 39–42. [In Ukrainian].
  22. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. (2013). Pro zatverdzhennia Polozhennia pro dystantsiine navchannia" № 466 vid 25.04.2013 p. Retrieved from: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13. [In Ukrainian].
  23. Nanda, Sarika. (2016). Instructional Design: The Process – Part 1. Retrieved from: https://blog.originlearning.com/instructional-learning-design-the-process/
  24. Patsula, Peter, J. (1999). Applying Learning Theories to Online Instructional Design. Retrieved from: http://www.patsula.com/usefo/webbasedlearning/tutorial1/learning_theorie...
  25. Pawlowski, J. M., & Hoel, T. (2012). Towards a Global Policy for Open Educational Resources. The Paris OER Declaration and its Implications. White Paper, Version 0.2. Jyväskylä, Finland.
  26. Quin, Clark. (2015). 70:20:10 and the Learning Curve. Retrieved from: https://blog.learnlets.com/2015/01/702010-and-the-learning-curve/
  27. Rosenberg, Marc. (2012). Beyond Competence: Its the Journey to Mastery That Counts. Retrieved from: http://www.learningsolutionsmag.com/articles/930/beyond-competence-its-t...
  28. Siemens, G. (2003). The Whole Picture of Elearning. (Retrieved on October 15). Retrieved from: http://www.elearnspace.org/Articles/wholepicture.htm.
  29. Siemens, George. (2007). PLEs – I Acronym, Therefore I Exist. Retrieved from: http://www.elearnspace.org/blog/2007/04/15/ples-i-acronym-therefore-i-exist
  30. Solovov, A. V. (2006). Elektronnoe obuchenie: problematika, didaktika, tekhnologiia. Samara: Novaia tekhnika, 462 p. [In Russian].
  31. Vebster, F. (2002). Informatsiine suspilstvo. Teorii informatsiinoho suspilstva, pp. 255–266. Cambridge: Routledge. [In Ukrainian].
  32. Vovk, O. B. (2015). Systemy elektronnoho navchannia – novi formy suchasnoi osvity. Matematychni mashyny i systemy, 3, 79–86. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/MMS_2015_3_10. [In Ukrainian].
  33. Watters, Audrey. (2019). The 100 Worst Ed-Tech Debacles of the Decade. Retrieved from: http://hackeducation.com/2019/12/31/what-a-shitshow
  34. Wiki Educator free elearning content. (2016). What is Open Pedagogy? Principles and practices of open online pedagogy. Retrieved from: http://wikieducator.org/Foundation_Skills/Principles_and_practices_of_op...
  35. Wikipedia. (2019). The Free Encyclopedia. Universal Design for Learning. Retrieved from: https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Design_for_Learning