ЦВИНТАР І ЦЕРКВА: МИСТЕЦЬКЕ СЕРЕДОВИЩЕ ТА ДУХОВНО- ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ СИМБІОЗ

Автори:
1
Національний університет «Львівська політехніка», кафедра архітектури та реставрації

Християнство найбільша релігія в Європі. Після прийняття християнства римським імператором Костянтином, Європа стала важливим центром християнської культури, Виникнення поняття “Європа” тісно пов’язане з поняттям  “християнства” чи “християнського світу”. У всі часи традиції народної релігії існували в значній мірі незалежно від офіційних конфесій чи догматів. Християнство в Україні є дійсно народною релігією. Церква розглядається християнами як найважливіший та необхідний інститут християнства. В Україні церква фігурує не лише, як інституція, спільнота віруючих мирян і священників, але і як храм, в якому відбувається християнське богослужіння. Для українців сам храм є надзвичайно важливим – це унаочнення, матеріальне втілення духовної сутності християнства. Це дім Бога, а більшість церков – це не звичайні споруди, а справжні витвори мистецтва. Територію навколо кожного християнського храму називали також і “цвинтарем”. Цвинтар був місцем де тіла покійних спочивають, очікуючи часу Другого пришестя Господнього та загального воскресіння померлих. У давнину християн ховали довкола церков, а також в церковних криптах. І навпаки – храми та каплиці спеціально будували на місцях масових поховань. Звідси властиво взаємодія і співіснування пам’яті минулого, реалій сьогоднішнього і надії на майбутнє.

Сьогодні у Львові функціонує біля сотні церков різних конфесій. Найстаріші церкви зосереджені в історичному центрі Львова. А далі церкви є дуже різні – побудовані і у ХVІІІ, і у ХІХ і на початку ХХ і в кінці ХХ століття. Сьогодні у Львові налічується 13 цвинтарів з яких чотири є діючими. Сьогодні у Львові немає жодного прицерковного цвинтаря – ні діючого ні не діючого. Ми можемо лише вивчати історію і бачити рештки чи залишки колишніх цвинтарів довкола Латинської катедри, костелу Бернардинів та Вірменської церкви. 

І ті історичні церкви і ті новозбудовані в Галичині є справжніми витворами мистецтва. І кількість новозбудованих храмів вражає. Духовне середовище не мислиться без мистецького середовища. Духовне середовище матеріальним втіленням якого є церква покращується і прикрашається з застосуванням всіх доступних мистецьких засобів. І це не змінюється від середньовіччя до сьогоднішнього дня. 

Співіснування цвинтаря і церкви впродовж століть було дуже тісним. “Міні-цвинтар” в церковних криптах і справжній цвинтар навколо церкви. Сьогодні ця ситуація кардинально змінилася. Я не знаю прикладу закладення цвинтаря довкола новозбудованої церкви. Я також не знаю актуального будівництва церкви на новозакладеному цвинтарі чи на відносно новому цвинтарі, який функціонує і на якому нема церкви. Тобто можна сказати, що сьогодні церква і цвинтар рухаються в напрямку співіснування на відстані.

Така ситуація характерна для більших міст – динамічніших,  які швидко розвиваються і змінюються. Маленькі містечка і села більш схильні до збереження традицій. Якщо в якомусь населеному пункті існує цвинтар коло церкви, то сьогодні ніхто руйнувати його не збирається. Сьогодні люди скоріше з пошаною ставляться і до цвинтаря і до церкви не лише як до інституції, але і як до споруди.

Grushevskyj, M. (1913) History of Ukraine-Rus. Kyiv, Т. 5, 229-243.
Harchuk, H. (2013). Forming of Lychakiv necropolis in Lviv (17th - 20th centuries). Bulletin of the Lviv Commercial Academy. Series: Humanities, 11, 232-239.
Kachor, I., Kachor, L. (2004). Lviv through the ages. - Lviv: Center of Europe.
Kozubska, O. (2000). Latin Cathedral in Lviv: An attempt at a new interpretation of known facts. National Notebooks., 2, 252-261.
Krypyakevych, I. (1991). Historical walkways in Lviv. Lviv: Stonemason.
Mogytych, R. (1982). The ensemble of Ruska street. Lviv: Stonemason.
Schematism of the Greek Catholic clergy of the combined dioceses of Peremyshka, Sambir and Sianitskaya for the year of God in 1939. Przemysl, circulation of the Greek-Catholic Episcopal Consestory,
Slobodyan, V. (2004). Temples of the Rohatyn region. Lviv: Logos.
Slobodyan, V. (2009). To the History of the Church of the Annunciation The Virgin Mary in Kolomyia. Bulletin of Ukrzakhidproject restoration,19. L'viv, 62-67.
Vecherskyj, V. (2008). Ukrainian monasteries. - K., Kharkiv: TzOV "Information and Analytical Agency "Our Time"«. ""Globus" Book Factory, Kharkiv".
Zubryczkyj, D. (1845). Critical-historical Tale of the Bygone Years of Chervona or Galician Rus. From the introduction of Christianity under the princes of the generation of Vladimir the Great to the end of the 15th century