Серед вітчизняних педагогів XX століття особливе місце займає видатний педагог- новатор А. С. Макаренко, його теоретична і практична діяльність. В статті досліджено актуальні проблеми діалектики взаємозв’язку і взаємовідносин колективу й особистості, наголошено на тому, що хоча А. Макаренко вважав, що колектив виконує основну роль у вихованні , але важливе місце він відводив особистості. У навчально-виховному процесі А. Макаренко велику увагу звертав на сутність організації і дисципліни, виховання кращих духовних, культурних і моральних якостей особистості. Ці проблеми і у наш час є актуальними, і особливо в підготовці й вихованні нової генерації поліцейських України. Для удосконалення системи підготовки кадрів правоохоронців необхідно впроваджувати в систему навчальних закладів новітню систему філософії, яка ґрунтується на засадах гуманізму, демократії, національної духовності та християнських чеснотах, пріоритетах особи. Цим завданням повинен бути підпорядкований не тільки навчальний процес, а і вся виховна робота із курсантами. Професорсько-викладацькому і командному складу і загалом всьому колективу Львівського державного університету внутрішніх справ необхідно докласти чимало зусиль, щоб під час навчально-виховного процесу формувати європейську модель особистості поліцейського, який поєднує високий ступінь розвитку професійно-ділових, морально-психологічних і комуніка- тивних якостей з високим рівнем загальної культури і професійно-службової етики та етикету, що створює міцне підґрунтя для ефективного виконання службових обов’язків.
1. Khelemendikh V. S. (1990). Perestraivat’ cheloveka [Rebuildman]. Moscow [in Rus.] 2. Buchkivska V. V. (2007). Pedahohichna spadshchyna A. S. Makarenka v konteksti osobystisno oriyentovanoho pidkhodu u vykhovanni [Pedagogical heritage of A. S. Makarenko in the context of a personally oriented approach in education]. Khmelnitsky [in Ukr.]. 3. Makarenko A. S. (1954). Dodatky [Supplements]. Tvory [Compositions]. Kyiv. [in Ukr.]. 4. Muzyka O. L. (2008). Pedahohichna spadshchyna A. S. Makarenka i suchasni pidkhody do rozvytku zdibnostey [Pedagogical heritage A. S. Makarenko and modern approaches to the development of abilities]. Pedagogy and psychology. no. 3–4, pp. 15–21 [in Ukr.]. 5. Karpenchuk S. G. (2005) Teoriya i metodyka vykhovannya [Theory and methodology of education]. Kyiv [in Ukr.]. 6. Zinchenko A. G. (2002). Dytyacha bezprytulnist v Radyanskiy Ukrayini v 20-kh – pershiy polovyni 30-kh rokiv XX stolittya [Children homelessness in Soviet Ukraine in the 20’s – the first half of the 30-ies of the XX century]. Odessa [in Ukr.]. 7. Makarenko A. S. (1957). O povesti “Flagi na bashnyakh” [About the story “Flags on the Towers”]. Writings in 7 vol. Moscow, vol. 3 p. 496. [in Rus.]. 8. Makarenko A. S. (1964). Nekotoryye vyvody iz moyego pedagogicheskogo opyta [Some conclusions from my teaching experience]. Moscow [in Rus.]. 9. (1958). Perepiska A. S. Makarenka s A. M. Gor’kim [Correspondence of A. S. Makarenka with A. M. Gorky]. Writings in 7 vol. Moscow, vol. 7, pp. 314–317. [in Rus.]. 10. Makarenko A. S. (1956). Iz istorii kommuny imeni F. E. Dzerzhinskogo [From the history of the F. Dzerzhinsky commune].Writings in 7 vol. Moscow. vol. 2, pp. 395–416. [in Rus.]. 11. Makarenko A. S. (1964). Iz opyta raboty [In work experience]. Moscow [in Rus.]. 12. Shaposhnikov V. (1959). Putevka v zhizn’ [A ticket to life]. Udivitel’nyy chelovechishche [Amazing humane]. Vospominaniya ob A. S. Makarenko [Memories of A. S. Makarenko]. Kharkiv [in Rus.]. 13. Makarenko A. S. (1957). Kharakteristiki vypusknikov [Characteristics of graduates]. Writings in 7 vol. Moscow, vol. 2. pp. 436–352 [in Rus.]. 14. Gor’kiy M. (1952). Rasskazy, ocherki, vospominaniya [Stories, essays, memories]. Collected writings in 30 vol. Moscow, vol. 17, p. 496 [in Rus.]. 15. Romanovs’kiy A. K., Golubko A. T. (1989) Serdtse Makarenko. S lyubov’yu i trevogoy [Makarenko’s Heart. With love and anxiety]. Kyiv [in Rus.]. 16. Makarenko A. S. (1958). Metodi vikhovannya [Methods of education]. Writings in 7 vol. Moscow. vol. 5. pp. 20–45 [in Ukr.]. 17. Makarenko A. S. (1957). Otkrytoye pis’mo F. Levinu [Open letter to F. Levin]. Writings in 7 73 vol. Moscow. vol. 3, pp. 418–454 [in Rus.]. 18. Kudoyar A. M. (2005). Psykholohichni pohlyady A. S. Makarenka. Osobystist. Diyalnist. Sotsialni obyednannya. Kolektyv [Psychological views of A. S. Makarenko. Personality. Activity. Social associations. Collective]. Sumy. [in Ukr.]. 19. Stepanov P. M. (1957). Filosofskiye osnovy pedagogicheskikh vzglyadov A. S. Makarenko [The philosophical foundations of the pedagogical views of A. S. Makarenko]. Shakhty. [in Rus.]. 20. Ortynskyy V. L., Ryashko V. I. (2006). Aktualni problem vykhovannya kursantiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh systemy MVS Ukrayiny [Actual problems of cadets education in higher educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine]. Lviv. [in Ukr.]. 21. Vasyanovych H. P. (2009). Filosofiya [Philosophy]. Lviv [in Ukr.]. 22. Sukhomlynskyy V. O. (1976). Pryntsypy vykhovannya shkilnoho kolektyvu [Principles of education of a school team]. Kyiv. [in Ukr.]. 23. Makarenko A. S. (1958). Obshchiye voprosy teorii pedagogiki [General questions of the theory of pedagogy]. Writings in 7 vol. Moscow, vol. 5, p. 558 [in Rus.]