КУЛЬТУРНА СПАДЩИНА – БРЕНД ТУРИСТИЧНОЇ УКРАЇНИ

1
Національний університет біоресурсів і природокористування України
2
Національний університет біоресурсів і природокористування України

Обґрунтовано важливість розвитку культурної спадщини як бренду туристичної України. Доведено, що Україна має великий потенціал для розвитку туризму на основі своєї культурної спадщини. Запропоновано способи вирішення проблем, що перешкоджають його ефективному розвитку. Наголошено, що основну увагу необхідно звернути на розроблення маркетингових стратегій, модернізацію туристичної інфраструктури, забезпечення якості послуг та її охорону. Запропоновано напрями, у разі втілення яких культурна спадщина може стати брендом туристичної України. Розроблено стратегію збереження та просування культурної спадщини України. Новизна цієї стратегії полягає в її інтегрованому підході до збереження та просування культурної спадщини в Україні. Вона враховує комплексні аспекти, зокрема соціокультурні, економічні та технологічні складові, надаючи можливість ефективно реагувати на виклики сучасності. Визначено актуальні проблеми та перспективи розвитку культурної спадщини як бренду сучасного розвитку сфери туризму в Україні.

1. Осієвська Ю. С. Культурна спадщина як драйвер соціокультурного розвитку на сучасному етапі: ефективність регіональної моделі. Культура і сучасність. 2022. No 1. С. 99–105.

2. Бейдик, О. О. Рекреаційно-туристські ресурси України: методологія та методика аналізу, термінологія, районування: монографія. Київ: Вид.-поліграф. центр “Київський університет”, 2001. 395 с.

3. Поливач К. А. Культурна спадщина та її вплив на розвиток регіонів України. Київ: Інститут географії НАН України, 2012. 208 с.

4. Вечерський В. В. Спадщина містобудування України: Теорія і практика історико-містобудівних пам’яткоохоронних досліджень населених місць: монографія. Київ: ЦЦПТАМ, 2003. 560 с.
5. Горбик В. О., Денисенко Г. Г. Проблеми дослідження і збереження пам’яток історії та культури в Україні. Український історичний журнал. 2004. Вип. 2. С. 133–144.
6. Курило Т. В. Становлення і розвиток законодавства про охорону культурної спадщини в Україні: історико-правове дослідження: автореф. дис. канд. юрид. наук: 12.00.01. Київ, 2003. 18 с.

7. Нематеріальна культурна спадщина України: вип. 2. / ред. В. Кучерява, К. Тишкевич: Київ: Держ. б-ка України для юнацтва, 2021. 65 с.

8. Ангеловська О. С. Культурні цінності, вивезення яких заборонено. Місце юридичних наук у формуванні правової культури сучасної людини: матеріали міжнар. наук.–практ. конфер. (25–26 грудня 2020 р.) /Запорізька міська громадська організація “Істина”. Запоріжжя, 2020. С. 39–42.
9. Чорна Н. Культурна спадщина України: проблеми вивчення, збереження та використання: зб. наук. праць. 2021. Вип. 36. С. 67–74 (дата звернення: 09.09.2023). https://doi.org/10.31652/2411-2143-2021-36-67-74.

10. Матеріальна та нематеріальна культурна спадщина. 2020. (дата звернення: 09.09.2023).https://via-regia.org.ua/materialna-ta-nematerialna-kulturna-spadshhyna/.

11. Україна. 30 років незалежності: стислий довідник / ред. А. М. Киридон. Київ: Енциклопедичне видавництво, 2021. 536 с.
12. Плецан Х. Збереження і трансляція культурної спадщини української нації: регіональний підхід. Культурно-історична спадщина України: перспективи дослідження та традиції збереження (7–8 жовт. 2021 р.):матеріали ІV Всеукр. наук.-практ. конф., Черкаси – Канів, ЧДТУ. Черкаси, 2021. С. 117–121.
13. Нематеріальна культурна спадщина України. Вип. 3. / ред В. Вовк, Т. Сопова. Київ: Держ. б-ка України для юнацтва. 2023. 54 с.
14. Офіційний сайт Ukraine UNESCO. https://whc.unesco.org/en/statesparties/ua. (дата звернення: 2.09.2023).
15. Борисенко В., Борисенко М. Нематеріальна культурна спадщина українців (регіональний аналіз прояву). Український географічний журнал. 2022. No 2. С. 73–81.
16. Кудінова І. П. Нематеріальна культурна спадщина України. Нематеріальна культурна спадщина як сучасний туристичний ресурс: досвід, практики, інновації міжнар. наук.-практ. конф.-фестиваль (19–20 травня 2022 р.) / М-во освіти і науки України, Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, Київ. ун-т культури, ф-т гот.-ресторан. і турист. бізнесу. Київ, 2022. С. 36–38.
17. Вкрадене з України під час війни. Як повернути вивезені до Росії культурні цінності? http://www.nrcu.gov.ua/news.html?newsID=100171 (дата звернення 21.08.2023).
18. Ткаченко T. І. Туристські дестинації (теорія управління, бренд): монографія. Київ: Національний. торговельно-економічний університет, 2018. 347 с.
19. Рутинський М. Й. Україна на ринку міжнародного туризму: глобальні тренди та національні виклики. Сучасні проблеми розвитку туризму в Україні: міжнар. наук.-практ. конф. (16 травня 2019 р.). Львів: ГАЛИЧ-ПРЕС, 2019. С. 10–25.

20. Кудінова І. П. Роль бренду у забезпеченні конкурентоспроможності туристичних підприємтв. Бренд-менеджмент: маркетингові технології: матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 11 березня 2021 р.) Нац.торг.-екон. ун-т Київ, 2021. С. 50–52.
21. Кудінова І. П. Концептуальні засади брендингу у діяльності туристичних підприємств. Туристичний бренд як фактор формування позитивного іміджу України на світовому ринку: зб. матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. (20 лютого 2020 р.) Міністерство освіти і науки України, Львівський інститут економіки і туризму. Львів, 2020. С. 158−159.
22. Офіційний сайт UNWTO www.unwto.org (дата звернення: 7.09.2023).
23. Ганський В. О. Комерціалізація ресурсів історико-культурної спадщини в туризмі: механізми, ліміти та бар’єри. Економіка та управління національним господарством. 2018. No 15. С. 95–99.