Вплив тертя між елементами двомасового маховика на коливальні явища у трансмісії автомобіля

https://doi.org/10.23939/tt2022.02.072
Надіслано: Жовтень 05, 2022
Прийнято: Жовтень 18, 2022
1
Lviv Polytechnic National University
2
Lviv Polytechnic National University

Автовиробники при проєктуванні нових автомобілів, все частіше стикаються з необхідністю зменшення ваги складових компонентів, щоб досягти потрібного рівня споживання палива та екологічних норм. Як наслідок проєктуються і виготовляються двигуни внутрішнього згорання (ДВЗ) з невеликою кількістю циліндрів, що дозволяє досягти збільшення вихідної потужності за рахунок підвищення тиску в циліндрі та більш ефективного згорання палива. В результаті цього на колінчастому валу виникають крутильні коливання, які передаються і негативно впливають на трансмісію, передчасно виводячи її з ладу. Демпфувальні властивості двомасових маховиків (ДММ) напряму залежать від їхньої будови та конструктивних параметрів. Усі сучасні ДММ містять у собі певну кількість густого мастила, що так чи інакше покращує його характеристики. Але, крім деталей які постійно працюють в середовищі з мастилом, маховики містять елементи, між якими відбувається сухе тертя. Тому можна припустити, що його наявність може впливати на пружно-демпфувальні властивості ДММ. Метою праці є розроблення симуляційних моделей і дослідження впливу тертя між елементами ДММ на коливальні процеси у трансмісії автомобіля та розроблення рекомендацій щодо зменшення навантаження на елементи ДММ і ланки трансмісії. Досліджено вплив сухого і в’язкого тертя між елементами ДММ на затухання коливань у його пружно-демпфувальній системі. Показано, що збільшення коефіцієнта сухого тертя між елементами ДММ з 0 до 0,3 не дає відчутного затухання коливань у ланках приводу і ДММ. Істотніший вплив на затухання коливань має в’язке тертя між ланками ДММ. Для збільшення ресурсу ДММ доцільно між його пружними ланками встановлювати сепаратори з полімерного матеріалу з невеликим коефіцієнтом тертя між ним і стальним корпусом ДММ.

1. Magdolen, Ľ., Danko, J., Milesich, T., Nemec, T., Sloboda, K., & Bucha, J. (2021). Dual Mass Flywheel Parameter Identification. Journal of Mechanical Engineering. 71(2), 167-178. doi: 10.2478/scjme-2021-0027 (in English).
https://doi.org/10.2478/scjme-2021-0027
2. Litvin, R. (2016). Analiz efektyvnosti vykorystannia dvomasovoho makhovyka na avtomobili [Analysis of the efficiency of using a dual-mass flywheel on a car]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Seriia: Dynamika, mitsnist ta proektuvannia mashyn i pryladiv: zbirnyk naukovykh prats. [Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Dynamics, Strength and Design of Machines and Devices: Collection of Scientific Works], 838, 180-185. (in Ukrainian).
3. Website «Valeo.prowly.com». Retrieved from: https://valeo.prowly.com/50687-a-completely-new-look-at-dual-mass-flywhe... (in English).
4. Kindratskyy, B., & Litvin, R. (2018). Klasyfikatsiia nespravnostei dvomasovykh makhovykiv u pryvodakh avtomobiliv ta prychyny yikh vynyknennia [The Classification of Malfunction of Dual Mass Flywheel in Automotive Vehicles Drives and Causes of Their Appearance]. Naukovo-tekhnichnyi zbirnyk «Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu», seriia «Tekhnichni nauky». [The National Transport University Bulletin: A Scientific and Technical Journal, Series «Technical Sciences»], 3(42), 46-53. (in Ukrainian).
5. Xie, M., Wang, S., Yan, Z., Wang, L., & Tan, G. (2022). Optimization of Dual-Mass Flywheel Parameters Based on a Multicondition Simulation Test. Shock and Vibration. Volume 2022, 1-15. doi: 10.1155/2022/2954825 (in English).
https://doi.org/10.1155/2022/2954825
6. Kindratskyy, B., Litvin, R., & Osmak, O. (2022). Influence of Vehicle Acceleration Intensity on Dual-Mass Flywheel Elements and Transmission Load. Transport Technologies. 3(1), 65-76. doi: 10.23939/tt2022. 01.065 (in English).
https://doi.org/10.23939/tt2022.01.065
7. Kindratskyy, B., & Litvin, R. (2019). Oscillation Processes in a Transmission with a Dual-Mass Flywheel while Moving a Car from Rest. Ukrainian Journal of Mechanical Engineering and Materials Science. 5(1), 93-104. doi: 10.23939/ujmems2019.01.093 (in English).
https://doi.org/10.23939/ujmems2019.01.093
8. Gaojie, H., Yongchen, X., Yawei, Z., & Xianxian, C. (2022). Optimized Design of Dual-mass Flywheel to Improve Booming Vibration and Shift-shock. Noise and Vibration Control. Volume 42(2), 253-258. doi: 10.3969/j.issn.1006-1355.2022.02.043 (in Chinese).
9. Berbyuk, V. (2022). Weight-Vibration Pareto Optimization of a Dual Mass Flywheel. Journal of Mathematical Sciences. 263(1), 1-14. doi: 10.1007/s10958-022-05917-6 (in English).
https://doi.org/10.1007/s10958-022-05917-6
10. Zeng, L., Liu, J., Wan, Z., Song, L., & Yuan, X. (2022). Modeling and vibration characteristics analysis of a DMF rotor system. Journal of Mechanical Science and Technology. 36(6), 2799-2810. doi: 10.1007/s12206-022-0512-0 (in English).
https://doi.org/10.1007/s12206-022-0512-0
11. Zeng, L., Xu, Y., Huang, J., & Song, L. (2021). Dynamic Characteristics Analysis of a Circumferential Short Spring Dual Mass Flywheel with the Influence of Centrifugal Force and Friction. Symmetry. 13(8), 1501, 1-21. doi: 10.3390/sym13081501 (in English).
https://doi.org/10.3390/sym13081501
12. Wu, G., & Zhao, G. (2022). Parameter Influence Law Analysis and Optimal Design of a Dual Mass Flywheel. International Journal of Mechanical System Dynamics. Volume 2(2), 165-177. doi: 10.1002/msd2.12046 (in English).
https://doi.org/10.1002/msd2.12046