нелінійна модель

An enhanced tire rolling model for improving stability on low-friction surfaces

Object of study: the mechanism for improving vehicle stability on low-friction surfaces within the active-safety control loop. Subject of study: the formation of lateral force in the tire–road interaction and its use for reproducing (accounting for) limit handling modes and adaptive stability control.

DEVELOPING A MATHEMATICAL MODEL FOR DESCRIBING THE MOTION OF A VIBRATORY TYPE SEPARATOR WITH SEQUENTIAL SCREENS

The developed mathematical model of a vibratory separator with sequential screen placement and spring suspension is nonlinear, unified, and parametric. It was derived based on the utilization of the second-order Lagrange equation and asymptotic methods of nonlinear mechanics. The model is intended for investigating the dynamics of the separator during its design and subsequent operation, particularly for selecting its optimal design parameters and determining the conditions of steady-state and transient operating modes.

Дослідження впливу випаровування і конвекції на процес відведення тепла з поверхні пластини

Побудовано нелінійну модель процесу теплообміну в плоскій пластині, з поверхні якої в навколишнє середовище розсіюється теплова енергія за рахунок випаровування рідини і конвекції. Нелінійну модель зведено до лінійної. Отримано аналітичний розв’язок лінійної модельної задачі. Здійснено порівняння кількості відведеного тепла за рахунок випаровування та конвекції.