ЕКОНОМІКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ РЕГУЛЮВАННЯ РИНКУ СОЦІАЛЬНО ЗНАЧУЩИХ ПРОДУКТІВ В УКРАЇНІ ТА РЕСПУБЛІЦІ ПОЛЬЩІ

1
Суспільна академія наук

Розглянуто економіко-правові аспекти регулювання ринку соціально значущих товарів та послуг в Україні та у Республіці Польщі. Державне регулювання вартості продуктів та інших соціально значущих товарів було запроваджено в Україні на законодавчому рівні з метою забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), триває й під час воєнного стану. Розглянуто наукові підходи до розуміння понять “соціально значущі товари” та “соціально значущий ринок”. У статті проаналізовано основані нормативно-правові акти та економічні аспекти регулювання ринку соціально значущих товарів та послуг в Україні та стратегічних товарів у Республіці Польщі. Проаналізовано рішення органів місцевого самоврядування в Україні щодо встановлення індикативних цін на соціально значущі продукти харчування та забезпечення контролю за їх дотриманням суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі. Досліджено такі важливі чинники, як контроль та відповідальність, що сприяють ефективній реалізації дії норм права у сфері регулювання цін на соціально значущі товари та послуги, а як наслідок – досягнення економічного результату. Досліджено цінову політику на соціально значущі товари в Україні та в Польщі, виконано їх порівняльну характеристику, увагу зосереджено на молочній продукції. Встановлено, що середня ціна на соціально значущі товари в Україні вища, ніж у Польщі. Приміром, молоко в магазинах Польщі було дешевше, ніж у магазинах України, у 2018–2022 рр., а ціни на м’ясні продукти, картоплю вищі в Польщі, ніж в Україні.

1. Бережний Я. В. Споживчий ринок і карантин “COVID-19” в Україні. Ефективна економіка. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/9_2020/66.pdf. DOI: 10.32702/2307-2105-2020.9.64
2. Бочко О. Ю., Кузяк В. В. Останні тенденції ринку молокопродуктів України. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2023. Вип 19. Т. 1. C. 185–192. DOI: 10.15330/apred.1.19.185-192
3. Бочко О. Ю., Фєєр О. В., Донець Д. М. Вплив COVID-19 на поведінку споживачів у межах ринку товарів першої необхідності. Аграрна економіка. 2020. Т. 13. No 1–2. С. 23–28. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ae_2020_13_1-2_5. https://doi.org/10.31734/agrarecon2020.01.023
4. Державна служба статистики України. URL: ukrstat.gow.ua (дата звернення: 20.06.2023).

5. Деркач Т. В. Узагальнена купівельна поведінка споживачів торгівельних послуг. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2020. Том 19. Вип. 2 (45). С. 32–45. DOI: https://doi.org/10.18524/ 2413 -9998. 2020. 2 (45).201420
6. До уваги споживачів: діє контроль за цінами на соціально значущі товари. URL: https://dpss.gov.ua/news/do-uvahy-spozhyvachiv-diie-kontrol-za-tsinamy-n.... (дата звернення: 20.06.2023).
7. Дотримання вимог чинного законодавства при формуванні цін на соціально значущі харчові продукти є обов’язковим. URL: https://dpss.gov.ua/news/dotrymannia-vymoh-chynnoho-zakonodavstva-pry-fo... (дата звернення: 19.06.2023).

8. Контроль за цінами на цукор та гречку віщує дефіцит, а продуктові талони – вибори. URL: https://allretail.ua/analytics/76145-kontrol-za-cinami-na-cukor-ta-grech... (дата звернення: 15.06.2023).

9. Косар Н., Кубрак Н. Ринкові можливості та загрози молокопереробних підприємств України. Науковий вісник ЛНУВМБТ ім. С. З. Ґжицького. 2017. Т. 19. No 76.

10. Стець О. М., Крикавський Є. В., Дмитрів А. Я. Маркетинг цінності у контексті інноваційної моделі формування конкурентоспроможності підприємств молочної галузі. Інструменти та методи комерціалізації інноваційної продукції (ред. С. М. Ілляшенко) м. Суми, 2018. C. 316–328.

11. Лінецька Я. Огляд ринку молока в Україні та світі. URL: https://avm-ua.org/uk/post/oglad-rinku-moloka-v-ukraini-ta-sviti.

12. Польща. Ціни 2023. URL: http://hikersbay.com/prices/poland?lang=ua#num-prices-markets. (Дата звернення: 14.06.2023).
13. Постанова Кабінету Міністрів України “Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення” від 22.04.2020 р. No 341. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/341-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 19.06.2023).
14. Постанова Кабінету Міністрів України “Про регулювання цін на окремі види продовольчих товарів та забезпечення стабільної роботи виробників продовольства в умовах воєнного стану” від 19 червня 2023 р.No 650. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/650-2023-%D0%BF#n13 (дата звернення: 18.06.2023).
15. Трохимець О. І. Теоретичні підходи до визначення поняття соціально-орієнтованих товарів та послуг. Молодий вчений: наук. журнал. 2016. No 1(28). Ч. 1. 187 с.
16. Ціни б’ють рекорди. Як змінилася вартість продуктів в Україні за рік. URL: https://www.rbc.ua/rus/news/tsini-b-yut-rekordi-k-zminilasya-vartist-168....

17. Ціни на продукти у Польщі 2023. URL: https://www.gopoland.net.ua/2023/03/02/tsiny-na-produkty-u-polshchi-2023.... (дата звернення: 23.06.2023).

18. Ціни на продукцію. Законодавча база ціноутворення URL: https://library.if.ua/book/70/5125.html (дата звернення: 29.05.2023).
19. Чернишова Л. І., Звонарьова В. О. Випуск соцільно значущих товарів: проблеми і перспективи. Актуальні проблеми теорії та практики менеджменту: VІІ Міжнародна науково-практична конференція. С. 192.
20. Bochko О., Kliuvak O., Zarichna O., Balyk U., Bachynska M. Research of macro and micro environments on essential commodities market during the pandemic period in Ukraine. Financial and credit activities: problems of theory and practice, 2021, No. 6 (41). https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/49028/1/RESEARCH_OF_MACR...
21. Rozporządzenie ministra gospodarki z dnia 2 października 2002 r. w sprawie wykazu towarów o znaczeniu strategicznym. URL: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/wykaz-towarow-o-znacze... (дата звернення: 20.06.2023).