Термонапружений стан монолітної попередньо напруженої естакади

Authors: 

Ковальчик Я. І., Сташук П. М.*, Фаль А. Є.*, Бабяк І. П.** / Kovalchuk. Ya. P. Stashuk P. M., Fal’ A. Ye., Babyak I. P

Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, м. Київ;
*Київсоюзшляхпроект, м. Київ;
**ДП “Держдор НДІ”, м. Київ

This article describes the problem of influence heat during hydration reaction in an array of monolithic reinforce concrete prestressed overpass span on its mode of deformation. The goal is to determine the causes of cracking in the construction span, improve its placement and recommendations to prevent cracking in similar processes. During examination of the object of study – flyover in Kiev spans were found with crack opening width 0,15 mm, which emerged during its construction. There was a need for establishing their causes and developing appropriate measures to prevent cracking in similar structures.To determine the conditional form of their own thermostressed state in reinforced concrete structures should be carried out thermal calculations of concrete that gains strength by using Saint-Venant principle for finite elements design on the PC to build zero-stress temperature fields.In analyzing the problem, cracks were identified probable causes of their occurrence and made a number of calculations.Thermostressed mechanical condition fragment array of cracks formed was made in PC “MIDAS”. In analyzing the calculationmodel it was revealed that the allowable tensile stress in the concrete exceeded 80-th hour of his hardening zones formed cracks. Suggested that the reason for the formation of these cracks were thermostress in an array of concrete.In the design of monolithic concrete structures it’s necessary besides the calculation of the boundary conditions in the operation and installation design to calculate thermostressed state in hardening concrete in construction.

1. Коротин В. Н. Организация технологического обеспечения качества бетонных и
арматурных работ при возведении монолитных железобетонных предварительно напряженных
плитно-ребристых пролётных строений мостов : автореф. дис. … канд. техн. наук: 05.02.22 /
Коротин В. Н. Междунар межакадем союз. – М., 2005. – 58 с. 2. Соловьянчак А. Р. Влияние
температурного фактора на формирование потребительских свойств плитно-ребристых
пролетных строений в период их возведения / Соловьянчак А. Р., Шифрин С. А., Соколов С. Б. :
Научные труды ОАО “ЦНИИС”, вип. № 217. – 2003. – С.222–227. 3. Антонов Е. А. Методика
технологического регулирования термонапряженного состояния монолитных железобетонных
транспортных сооружений : дисс. … канд. техн. наук / Е. А. Антонов. – ЦНИИС. – М., 2005. –
229 с. 4. Кульчицкий В. А. Аэродромные покрытия. Современный взгляд / В. А. Кульчицкий и др. –
М.: Физико-математическая литература, 2002. – 528 с. 5. Микульский В. Г. Строительные
материалы (Материаловедение и технология): учеб. пособ. – 217 c. 6. Некрасов К .Д. Тяжелый
бетон в условиях повышенных температур / К. Д. Некрасов. – М.: Стройиздат, 1972. – С. 20–24.
7. Споруди транспорту. Мости та труби. Правила проектування. ДБН В.2.3. – 14:2006. –359 с.
8. Малюга И. Свойства портландского цемента (и других гидравлических вяжущих) в применении
его и испытании / И. Малюга // Инженерный журнал. – 1981. – № 9. – С. 36–46. 9. Байков А.
Тепловые явления при схватывании и твердении портландцемента / А. Байков, Н. Богданов //
Цемент. – 1906. – № 3/4. – С. 41–48; № 7/12. – С. 98–105. 10. Мчедлов-Петросян О. П. Тер-
модинамика и термохимия цемента / О. П. Мчедлов-Петросян, В. И. Бабушкин // Шестой
международный конгресс по химии цемента. – М., 1976. – Т. 2. – С.6-16. 11. Ушеров-Маршак А. В.
Калориметрия цемента и бетона / А. В. Ушеров-Маршак. – Харьков : Факт, 2002. – 184 с.
12. Benaim R. The Design of Prestressed Concrete Bridges. Concepts and principles / Robert Benaim. –
2008. 581 p. 13. Споруди транспорту. Мости та труби. Обстеження і випробування. ДБН В.2.3 –
6:2009. 14. Споруди транспорту. Мости та труби. Основні вимоги проектування : ДБН В.2.3 –
22:2009. – К., 2009. 15. Вестник мостостроения № 1, 2009. Оценка объемного напряженно-
деформированного состояния в системе анкер-бетон-арматура при натяжении высокопрочных
канатов. С. Л. Ситников, Г. А. Ананидзе. Научные исследования и экспериментальные работы.
16. Рекомендації з проектування монолітних попередньо-напружених мостів з напруженням на
бетон (пост-напружені системи) Р В.3.2-03450778-832:2013. – К., 2013.