enforcement proceedings

Теоретико-правові аспекти щодо визначення тенденцій розвитку системи виконавчого провадження в україні в умовах європейської інтеграції та розбудови громадянського суспільства

The article emphasizes that the introduction of a combined system of compulsory enforcement of decisions in Ukraine was a bold step by the state authorities, which previously did not have sufficient practice in delegating their own powers to private entities. Today, one can discuss the feasibility of such an innovation, evaluate its positive or negative consequences, but the scientific community faces a much more important task - to outline the main trends in the future development of the national system of enforcement proceedings.

Фіксація фактичного стану судовим виконавцем за польським законодавством: європейські стандарти доказування та їх значення для захисту прав особи

The article examines the legal nature, content, and evidentiary value of the institution of factual state recording by a judicial enforcement officer (protokoł stanu faktycznego) under the legislation of the Republic of Poland. This institution, originating from the French constat d’huissier de justice, reflects European trends in expanding the powers of enforcement officers toward evidence preservation and legal certainty in civil proceedings.

Гармонізація національного законодавства про медіацію з європейськими нормами у виконавчому провадженні

У статті з’ясовано те, що гармонізація національного законодавства про медіацію з європейськими нормами сприятиме розвитку цього інституту в правовій державі.

Встановлено, що раціональне застосування охарактеризованих норм, із урахуванням світових тенденцій, угод, укладених за результатами медіації під час виконавчого провадження, буде вдосконалювати роботу виконавцю, який здійснює виконавче провадження.

A few questions of the division of administrative process and determination of the place of the executive process

The article deals with the question of the division of the administrative process into
conflict and non-conflict. In addition, the place of the executive process is determined. It is
proved that the executive process is not in itself conflict, but conflicts may arise as a result of
its implementation, and thus it may cause a conflict. It is proposed to determine the executive
process as having a double orientation.