Палітра автофарбової номенклатури: структура, семантика і практика

Нікуліна Н. Палітра автофарбової номенклатури: структура, семантика і практика / Неля Нікуліна // Вісник Нац. ун-ту «Львівська політехніка». Серія «Проблеми української термінології». – 2018. – № 890. – С. 62–66.

1
Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Досліджено номенклатурно-номінаційні процеси найменування і продукування технічних кольорономенів автомобільних фарб, в основу яких покладено засіб вторинної номінації та трансонімізації. Систематизовано й докладно розглянуто основні й найчисельніші групи автомобільної фарбової номенклатури, визначено мотиваційні аспекти номінування цих одиниць, а також їхню структуру, семантичне поле та прагматичний рівень уживаності.

Українське термінознавство останніми роками досягло високих результатів саме на суміжжі й перетині мовознавчих досліджень. Обрані нами для наукової статті кольорономени перебувають у колі посиленої уваги сучасних науковців від різних лінгвістичних дисциплін: у когнітивній лінгвістиці, семасіології, гендерній лінгвістиці, лінгвокультурології, психосемантиці тощо, однак у термінознавстві їх ще не репрезентовано.

Наразі маємо дискусію щодо проблеми уніфікування самого терміна: кольороназва, кольоропозначення, колірний термін, кольоровий номен, кольоронайменування, кольоратив, кольоронім, хроматизм, кольористична лексика (І. Бабій, Б. Берлін, А. Вежбицька, П. Кей, Т. Ковальова, О. Кучерук, О. Левченко, Л. Лисиченко, В. Старко, О. Таран, С. Циганова, М. Чікало, А. Швець, О. Паливода, Г. Яворська, С. Ярмоленко та ін.). Зупинімось на номінації технічний кольорономен, тому що цей термін максимально передає сутність досліджуваної в цій праці номенклатури автофарб.

Сучасне автомобілебудування, як світове, так й українське, більшою мірою зосереджено вже не стільки на конструкційних деталях автотранспортної галузі, що, безумовно зазнає інноваційних процесів й удосконалення, скільки на економічному складникові, зокрема на можливості максимально зреалізувати вироблений товар, адже автомобілі статистично залишаються найпоширенішим транспортом сьогодення. Інформаційно-аналітична група «AUTO-Consulting» оприлюднила статистичне дослідження, відповідно до якого за перший цьогорічний квартал в Україні було зреалізовано 19, 2 тис. нових автівок, що на 16% більше, ніж торік [3].

Не менш цікавими для нашої наукової розвідки є статистичні дані, що стосуються колірної палітри автівок в Україні. Опрацювавши статистику Головного сервісного центру МЗС за підсумками реєстрації громадянами України автомобілів 2017 року, маємо такий колірний сегмент попиту на автівки: переважає білий колір – 35%, сірий колір – 24%,  чорний колір – 14%, брунатний колір – 8 %, синій колір – 8%, червоний колір – 6%, бежевий колір – 3%, зелений колір – 1%, інші кольори – 1% [4].

Наразі побутує поширена думка серед автовиробників і поціновувачів автівок, що автомобільна фарба є одним із найважливіших складників дизайну автотранспортного засобу. Якщо йдеться про колірну палітру автівок, то саме яскравість кольорів приваблює своєю неординарністю і виокремленням із загалу парків особових автомобілів. Хоча так було не завжди, тому в цьому контексті варто згадати знаний вислів Генрі Форда про те, що покупець може придбати автівку будь-якого кольору, якщо, безперечно, він буде чорним.

Революційний розвиток колірної палітри галузі автомобілебудування започатковано в 30–40-х роках ХХ ст., коли з’являються неймовірно насичені сріблясті відтінки, технологічний процес яких був занадто дорогим для пересічного покупця. Німецький автомобільний історик Гундула Тутт в архівах віднайшла розрахунки, що для виготовлення одного кілограма такої фарби йшло до 40 тис. оселедців, завдяки чому машина набувала приголомшливого перламутрового блиску.

Тенденція особливих кольорів автофарб поширилася після Другої світової війни, коли нові розробки подарували людству сучасні, стійкі до сонячного світла покриви з ефектом «металік», що залишалися надовго яскравими й не жовтіли. Саме від цього історичного часу автовиробники почали долучати фарбових консультантів до опитування потенційних покупців. Надалі такий апро-бований крок співпраці взяли до уваги сучасні виробники, залучивши досвід консультативних груп із минулого та сформувавши розгалужені відділи з розробки колірної палітри. До завдань таких від-ділів також увіходить винайдення назви кольору, що її клієнт запам'ятає надовго, а якщо забуде, то точно зможе сказати, що це був не просто якийсь там «сірий» [5].

Розглянемо стандартну палітру автофарб двох найвідоміших в українському сегменті виробників «Mobihel» і «Duxone» [1], відповідно до якої нами сформовано лексико-семантичні групи (ЛСГ) технічних кольорономенів, в основу яких покладено спільну архісему, засіб вторинної номінації та трансонімізацію:

1.    ЛСГ  кольорономенів  з  архісемою  «метали,  коштовне  каміння,  мінерали  та  хімічні  елементи»  (54  одиниці)смарагд  (сріблясто-зелений),  опал  (сріблясто-блакитний),  лазурит  (фіолетово-синій  металік),  сапфір  (сріблясто-синьо-фіолетовий),  аквамарин  (сріблясто-синьо-зелений),  авантюрин  (сріблясто-чорний),  рубін  (червоний),  корал  (сріблясто-темно-червоний),  аметист  (сріблясто-фіолетовий),  олівін  (золотисто-зелений),  чароїт  (сріблясто-темно-фіолетовий),  базальт  (сіро-чорний),  яшма  (яскраво-білий),  алмаз  (сріблястий),  перлина  (сріблясто-біло-молочний),  кварц  (темно-сірий),  корал  (сріблясто-темно-червоний),  кристал  (світло-сірий),  чорний  графіт  (сріблясто-сіро-графітовий),  чорна  перлина  (сріблясто-брунатний),  ультрамарин  (синьо-зелений),  сірка  (жовтий),  цинк  (жовтий),  хром  (жовтий),  кальцит  (жовтий),  меліт  (жовтий),  амбра  (жовтий),  бурштин  (червоний  металік),  магма  (червоний),  яспис  (синій  металік),  кобальт  (синій),  цирконій  (синій  металік),  лабрадорит  (синій  металік),  кавансит  (синій  металік),  геліодор  (зелений  металік),  мінеральний  (зелений  металік),  андрадит  (зелений  металік),  титаніт  (зелений  металік),  бензол  (зелений),  берилій  (зелений  металік),  александрит  (зелений  металік),  агат  (сірий),  кварц  (сірий),  тантал  (сірий),  андорит  (сірий  металік),  карбон  (чорний),  кубаніт  (сріблястий  металік),  обсидіан  (чорний  металік),  доломіт  (брунатний  металік),  антрацит  (сірий),  графіт  (сірий  металік),  сіре  олово  (сіро-сріблястий),  бронзове  сторіччя  (бежево-брунатний),  золото  інків  (золотисто-темно-зелений);

2.  ЛСГ кольорономенів з архісемою «флора (квіти, дерева)» (37 одиниць)бузок (світло-фіолетовий), ясмин (біло-жовтий), примула (світло-жовтий), нарцис (жовтий), тирлич (синій), чайна троянда (світло-жовтий), ірис (фіолетовий), ванда (блакитний), тютюн (сріблясто-брунатно-зелений), аспарагус (сріблясто-зелений), сандал (бежево-червоний металік), мох (зелений), мох (сірий), калина (яскраво-червоний), каліфорнійський мак (золотисто-червоний), кедр (сіро-зелений), резеда (зеле-ний), ялина (зелений металік), колумбійська зелень (золотисто-оливковий), лаванда (сріблясто-брунатний), осока (зелено-блакитний), індиґо (темно-синій), срібляста верба (світло-зелений), вишневий сад (темно-сріблясто-червоний), золотий лист (золотисто-темно-зелений), золота нива (золотий), зелений сад (зелений), бегонія (помаранчевий), пеларгонія (помаранчевий), гібіскус (червоний), фіялка (синій металік), гіяцинт (синій), орхідея (зелений), колючник (сріблястий металік), гайстра (сріблястий металік), тополевий пух (сірий);

3.  ЛСГ кольорономенів з архісемою «топоніми» (29 одиниць)Сен-Тропе (яскраво-синій), Піцунда (зелено-синій), Монте-Карло (яскраво-синій), Ніагара (золотисто-сірий), Корсика (сріблясто-темно-зелений), Балтика (синьо-зелений), Адріятика (блакитний), Опатія (сріблясто-помаранчевий), Медео (блакитний), Пірано (червоно-коричневий), Бургундія (червоний металік), Борнео (сріблясто-темно-сірий), Боровниця (сріблясто-сіро-синій), Вавилон (сріблясто-сіро-бежевий), Акапулько (яскраво-жовтий), Атлантика (світло-синій), Порту (вишневий), Капрі (темно-синьо-зелений), Ла-Манш (сріблясто-фіолетовий), Невада (сріблясто-сіро-бежевий), озеро Тахо (темно-сіро-зелений), Петергоф (сіро-зеленуватий), Сочі (сріблясто-сіро-зеленуватий), Олімпія (яскраво-синій), Рив'єра (синьо-фіо-летовий), Равенна (жовтий), П'ємонт (червоний), Атлантис (синій), Аляска (білий);

4.  ЛСГ кольорономенів з архісемою «флора (городина, садовина, прянощі)» (26 одиниць)абрикоса (сріблясто-ясно-помаранчевий), гранат (темно-бордовий), вишня (темно-червоний), мигдаль (бежево-рожевий), мигдаль (сріблясто-сіро-зелений), баклажан (фіолетовий), паприка (сріблясто-червоно-помаранчевий), слива (яскраво-синій), черешня (темно-яскраво-червоний), чорниця (темно-синій), червоний перець (сріблясто-вишневий), полуниця (червоний), оливка (жовто-зелений), кукурудза (жовтий), рислінґ (сріблясто-блідо-сірий), зелений авокадо (темно-зелений), помаранча (червоний), диня (сріблясто-жовтий), дюшес (сріблясто-молочно-зелений), кориця (брунатний), бергамот (сріблясто-зелений), карі (жовтий), помідор (червоний), малина (червоний), цитрина (зелений), м’ята (зелений), манґо (світло-зелений);

5.  ЛСГ кольорономенів з архісемою «географія, природні явища» (23 одиниці):  меридіян (зелений), полюс світу (сіро-брунатний), ґейзер (сіро-блакитний), Маґеллан (темно-синій), міраж (сріблясто-жовто-зелений), айсберґ (білий), синя північ (синій), бархан (бежевий), сафарі (світло-бежевий), тундра (сріблясто-зеленуватий), прерія (сріблясто-сіро-зелений), солярис (темно-брунатний), атол (синій металік), стрімчак (зелений), степ (коричневий металік), океан (темно-блакитний), лагуна (сріблясто-синій), бриз (зелено-блакитний), морська безодня (темно-зелений), біла хмара (білий), місячне світло (ясно-блакитний), торнадо (червоний), тала вода (світло-сірий);

6.  ЛСГ кольорономенів з архісемою «фауна» (16 одиниць)сепія (брунатний), мурена (синьо-зелений), наутилус (темно-зелений), афаліна (сріблясто-зелено-блакитний), антилопа (сріблясто-бежевий), тритон (жовтий), зубр (червоний), пелікан (червоний), іґуана (сріблясто-яскраво-зелений), голуб (синій), аліґатор (зелений металік), вивірка (сірий), миша (сірий), козуля (брунатний), махаон (брунатний), слонова кістка (бежево-жовтий);

7.  ЛСГ кольорономенів з архісемою «міфологічні й казкові герої» (15 одиниць)феялісова фея (сріблясто-синій), Снігова королева (сріблястий металік), Венера (темно-червоний), Нептун (темно-сіро-синій), амазонка (яскраво-зелений), кентавр (темно-зелений), Нефертіті (сріблясто-бежевий), Робін Ґуд (темно-зелений), Посейдон (темно-синій), Садко (темно-блакитний), вікінґ (темно-сірий), Каліпсо (темно-синій), фенікс (чорний), Геліос (жовтий), Персей (темно-синій);

8.  ЛСГ кольорономенів з архісемою «астрономічні об’єкти» (11 одиниць)Альтаїр (сріблясто-світло-сірий), Антарес (темно-вишневий), Сиріус (сіро-синій), Водолій (сіро-зелений), галактика (темно-фіолетовий), астероїд (темно-синьо-зелений), зоряний пил (бежево-бузковий), золота зірка (бежево-золотистий), космос (чорний), Чумацький Шлях (сріблясто-графітовий), Юпітер (сріблясто-блакитний), Сатурн (червоний металік);

9.  ЛСГ кольорономенів з архісемою «солодощі, напої» (11 одиниць)джем (помаранчево-брунатний), чорний шоколад (темно-брунатний), мед (жовто-золотий), аустер (світло-сірий), бальзам (зелений), мускат (сріблясто-сіро-золотистий), совіньйон (сріблясто-сірий), шампанське (металік), портвейн (темно-вишневий металік), капучино (світло-сіро-бежевий), кока-кола (червоний);

10. ЛСГ кольорономенів з архісемою «мистецтво» (7 одиниць)рапсодія (сріблясто-яскраво-синій), Мулен Руж (яскраво-фіолетовий), Моцарт (зелений), акорд (сріблясто-брунатний), феєрія (яскраво-червоний), романс (темно-червоний), Тіціян (червоний металік);

11. ЛСГ кольорономенів з архісемою «антропоніми (жіночі імена)» (7 одиниць)Кармен (червоний), Вікторія (сріблясто-яскраво-червоний), Майя (сріблясто-темно-бордовий), Валентина (сіро-фіолетовий), Аеліта (бежевий), Ізабелла (темно-фіолетовий), Еріка (фіолетовий);

12. ЛСГ кольорономенів з архісемою «будівельні матеріали» (4 одиниці)шифер (сірий), галька (сірий), бетон (сірий), мокрий асфальт (сіро-бежевий металік).

Загальна кількість досліджуваних найменувань на позначення кольорів, якими фарбували суцільнометалеві кузови, кабіни, а також зовнішні складники облицьовання, шасі, вузли та аґреґати комерційних автівок Mercedes-Benz, становить 240 одиниць, із яких переважна більшість номенів на позначування автофарби є відапелятивними (на взір капучино, фея, гейзер, бегонія, гайстра, пелікан, голуб, бальзам, графіт, смарагд), що свідчить про продуктивність семантичної онімізації. За частино-мовним вираженням це іменники, що позначають колір через конкретний предмет і надалі є носіями певної подібності й асоціативної близькості позначуваних понять. Спосіб набуття такої семантичної завантаженості – вторинне номінування, а саме перенесення до колірної палітри через уподібнення на тлі предметів та явищ довкілля.

Однак спостерігаємо явище трансонімізації, коли джерелом нової  назви автомобільної фарби є вже раніше використовувана власна назва. Такі одиниці (57 кольорономенів) фіксуємо як на рівні всієї лексико-семантичної групи, так і частково в окремих ЛСГ: 1. ЛСГ з архісемою «топоніми» – 29 одиниць (Невада, Капрі, Ла-Манш, Сен-Тропе, озеро Тахо, Піцунда, Монте-Карло, Ніагара тощо); 2. ЛСГ кольорономенів з архісемою «міфологічні й казкові герої» – 10 одиниць (Снігова королева, Венера, Нептун, Нефертіті, Робін Ґуд, Посейдон Садко, Каліпсо, Геліос, Персей); 3. ЛСГ з архісемою «антропоніми (жіночі імена)» – 7 одиниць (Кармен, Вікторія, Майя, Валентина, Аеліта, Ізабелла, Еріка); 4. ЛСГ кольорономенів з архісемою «астрономічні об’єкти» – 7 одиниць (Альтаїр, Антарес, Водолій, Чумацький Шлях, Сіріус, Юпітер, Сатурн); 5. ЛСГ кольорономенів з архісемою «мистецтво» – 3 одиниці (Мулен Руж, Моцарт, Тіціан); 6. ЛСГ кольорономенів з архісемою «географія, природні явища» – 1 одиниця (Маґеллан).

Визначаючи мотиваційні аспекти номінування таких одиниць автофарбової номенклатури, можна припустити, що саме описані раніше дизайнерські відділи працювали над віднайденням такої назви кольору, яка б навіювала покупцеві надзвичайно позитивні спогади чи мрії. Маємо підтвердження нашому припущенню: Барб Вейлен (Barb Whalen), менеджер із розробки дизайну, кольорів і матеріалів Ford Motor Company, розкриває таїнство продукування нової назви кольору «Перлина Таїті» для автівки: «Спочатку команда пропонує сам колір виходячи з дизайну моделі й даних про поточні тенденції від постачальників Ford, потім цей колір, скажімо, бузковий (ліловий), може викликати у свідомості фахівців який-небудь образ, наприклад, о. Таїті в Тихому океані. І ось вам назва» [5].

Науково виваженою й такою, що потверджує наш розслід щодо мотивування назви кольорономенів, є думка В. Старка про мовні категорії кольору: «Вони мають інтерактивну природу й постають із взаємодії людини й природи. Виходячи з особливостей своєї діяльності, цілей і пріоритетів, а також великою мірою з опертям на конкретну мовно-культурну традицію, людина накладає на зовнішні стимули визначальну категорійну мережу, причому може адаптувати її до конкретних вимог ситуації чи розширювати завдяки введенню нових категорій. Загальний принцип категоризації кольору можна сформулювати як уподібнення до взірця, експліцитного чи імпліцитного» [2].

На окрему увагу заслуговують прикметникові сполуки на позначення палітри автофарб, що мають у складі додатковий семантично-візуалізований компонент для сприйняття кольору: героїчний, синьо-перлинний, мерехтливий, пісково-жовтий, цитрино-жовтий, глибокий помаранчевий, пастельний помаранчевий, хвойний, армійський, травневий, дубовий, домашній, отрутно-зелений, цитрусовий, залізно-сірий, осінньо-сірий, вантажний, сигнальний, сонячний, алюмінієвий, чорний шовково-глянцевий, арктичний, брудно-брунатний, кремовий білий, пінний білий, класичний білий. Зазначені прикметникові конструкції на позначення кольору автомобільної фарби свідчать про долучення до семантики значення кольору додаткового значеннєвого компонента, що має вразити покупця фарби чи власника нової автівки. Примітно, що колір із познакою «героїчний», «армійський» (первинна назва кольору зелений) у багатьох пересічних громадян асоціативно поєднаний із позашляховиком, а от колірні композиційні одиниці «кремовий білий», «пінний білий», «класичний білий» асоціюється з тими моделями автівок, що мають інше статусне призначення – розкішне й безтурботне життя. Зважаючи на доволі суб’єктивне бачення колірної семантики автівок далі проведімо статистичне дослідження вживаності й асоціативності основних складників автоколірної палітри, але про це – у чергових наукових розвідках.

Висновковуючи зазаначаємо, що назви автомобільних фарб формують окрему номенклатурну групу кольорономенів, одиниці якої є переважно продуктом вторинної номінації, що тісно пов’язана з семантичною навантаженістю лексеми та асоціативною спроможністю носіїв мови віднайти референтне значення.

1. Авто-Фарба [Електронний ресурс] // Сайт «Авто-Фарба». – Режим доступу: http://avto-farba.com.ua. 2. Старко В. Категоризація кольору : між універсалізмом та релятивізмом [Елек-тронний ресурс] / В. Старко // Studia linguistica. – 2013. – Вип. 7. – С. 295–301. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Stling_2013_7_47. 3. Статистика інформаційно-аналітичної групи «AUTO-Consulting» [Електронний ресурс] // Сайт «AutoCONSULTING : Информационно аналитическая группа». – Режим доступу: http://www.autoconsulting.com.ua. 4. Які авто 2017 року випуску реєстрували у 2017 році? [Електронний ресурс] / Сайт «Головний сервісний центр МВС України». – Режим доступу: http://hsc.gov.ua/2018/02/13/yaki-avto-2017-roku-vipusku-reyestruvali-u-2017-rotsi/. 5. Mary Beth Quirk A Brief History Of Car Colors – And Why Are We So Boring Now? [Електронний ресурс] // Сайт «CR Consumer Reports». – Режим доступу: https://www.consumerreports.org.