Анотація. Дослідники зазначають, що провідною діяльністю сім’ї правомірно вважати діяльність
з вироблення і передачі наступним поколінням певних цінностей – ціннісних орієнтацій членів сім’ї. У
процесі власного існування сім’я зазвичай створює власні цінності. За стилем взаємовідносин між
батьками і дітьми в сім’ї розрізняють авторитарне, демократичне, ліберальне та потураюче виховання.
Авторитарне виховання – це тип виховання, в якому певна ідеологія приймається як єдина істина, у
ньому домінують такі виховні методи, як вимога, примус тощо. Демократичний стиль може бути
реалізований на практиці в системі наступних метафор: “Рівний серед рівних” та “Перший серед
рівних”. Індиферентний стиль зазвичай проявляється в сім’ї як відсутність будь-яких стосунків: відстороненість і відчуженість членів сім’ї один від одного. Ліберальний (невтручання) стиль виховання
характеризується відсутністю активної участі батька чи матері в управлінні процесом навчання та
виховання. Сімейні настановлення відображають стилі сімейного виховання. Ці настановлення можуть
мати значний вплив на те, як люди сприймають себе та інших на різних етапах життя. Мета статті –
теоретично узагальнити роль ціннісного ставлення до функцій сім’ї, до стратегій сімейної поведінки,
конкретизувати стилі сімейного виховання та емпірично дослідити вікові особливості сімейних наста-
новлень викладачів ЗВО. За критерієм Краскела-Уолліса було виявлено статистично значущі відмін-
ності між відповідями респондентів різних вікових категорій за такими показниками: мати високий
дохід (ꭓ2=6,85; α=0,05); одягатися за останнім словом моди (модні бренди, стильний одяг та взуття)
(ꭓ2=4,74; α=0,13); професійний розвиток (ꭓ2=8,78; α=0,02); проводити вільний час з родиною (ꭓ2=7,83;
α=0,02). Показники респондентів 41–55 років та 56–68 років не мають великих відмінностей між собою.
У роботі ми дослідили виховання за декількома аспектами: використання у вихованні методів народної
педагогіки, стилі виховання. Викладачі як українських, так і китайських закладів вищої освіти у віці 41–
55 років віддають перевагу сім’ї та сімейним справам більше, ніж будь-яка інша вікова група. У всіх
вікових групах переважає демократичний стиль виховання в сім’ї.
- Bazyka, Ye. L., Rygel, O. V., Prokofieva, O. O., Partyko, N. V., & Goretska, O. V. (2023). Coping strategies and their impact on the psychological health of the individual in late adulthood. Perspectives and Innovations of Science (Series ‘Pedagogy’, Series ‘Psychology’, Series ‘Medicine’): Journal, 1(19), 415–422.
- Kosarchyn, I., & Oryshchyn-Buzhdyhan, L. (2023). Influence of the quality of relationships with parents on personality at different ages. Psychological conditions for the well-being of organisations’ staff: Collection of abstracts of the IV International Scientific and Practical Online Conference, 19–21 October 2023. Retrieved from: https://lpnu.ua/tpp/zbirnyky-materialiv-naukovykh-konferentsii
- Kuzminsky, A. I., & Omelyanenko, V. L. (2006). Pedagogy of family education. Znannya.
- Lin, Y., & Partyko, N. V. (2023). Theoretical aspects of studying the peculiarities of family attitudes in modern Ukraine. Psychological conditions for the well-being of organisations’ staff: Collection of abstracts of the IV International Scientific and Practical Online Conference, 19–21 October 2023. Retrieved from: https://lpnu.ua/tpp/zbirnyky-materialiv-naukovykh-konferentsii
- Lin, Y., & Partyko, N. (2024). Peculiarities of family attitudes. Psychological aspects of cross-cultural interaction in the media environment: Collection of abstracts of the IV International Student Scientific and Practical Conference, 14–15 November 2024. Retrieved from: https://lpnu.ua/sites/default/files/2022/pages/21484/zbirnik-tez-iv-mizhnarodnoinaukovo-praktichnoi-konferenciipsikhologichni-umovi-blagopoluchchya.pdf
- Mashchak, S., & Dutko, D. (2023). Influence of parental guidance on marriage motivation. Psychological conditions for the well-being of organisations’ staff: Collection of abstracts of the IV International Scientific and Practical Online Conference, 19–21 October 2023. Retrieved from: https://lpnu.ua/tpp/zbirnyky-materialiv-naukovykh-konferentsii
- Partyko, N. V., & Lin, Y. (2025). The role of family traditions in the formation of family attitudes of university teachers. Modern trends in the development of economy, technology and industry: Collection of scientific papers "International Scientific Unity" with proceedings of the 3rd International Scientific and Practical Conference, April 9–11, 2025 (pp. 291–296). Toronto, Canada.
- Partyko, N. V., & Lin, Y. (2025). Relationship between family upbringing styles in university teachers’ families and coping strategies in extreme situations. Personality in extreme conditions: Materials of the XII All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, 23 April 2025 (pp. 217–221). Lviv, Ukraine.
- Partyko, N. V., & Reshetnikov, Ye. (2023). The role of parental psychological well-being in the parenting of adolescents. Psychological conditions for the well-being of organisations’ staff: Collection of abstracts of the IV International Scientific and Practical Online Conference, 19–21 October 2023. Retrieved from: https://lpnu.ua/tpp/zbirnyky-materialiv-naukovykh-konferentsii
- Partyko, N., & Servetnyk, A. (2020). Personal values as personality’s well-being in organization. Psychological conditions for the well-being of organisations’ staff: Collection of abstracts of the First International Scientific and Practical Online Conference, 15–17 October 2020 (pp. 19–21). Lviv, Ukraine.
- Partyko, N. V., & Khomenko, A. V. (2022). Value orientations of managers in the context of social risks. Multidisciplinary approaches to the analysis of socio-political problems in the context of the Russian-Ukrainian hybrid war: Materials of the international round table, 28 April 2022 (pp. 60–62). Lviv, Ukraine.
- Sniadanko, I. I., Partyko, N. V., & Servetnyk, A. A. (2021). Psychological factors of juvenile delinquency. Actual problems of the development of applied, traditional and martial arts: Collection of scientific papers based on the materials of the XV International Scientific and Methodological Conference dedicated to the memory of Doctor of Pedagogical Sciences, Professor Viktor Petrovich Bizin, 30 November 2021 (pp. 116–119). Kharkiv, Ukraine.
- Khomenko, A. V., & Partyko, N. V. (2021). Features of the influence of the microsocial environment on the development of junior schoolchildren's abilities in quarantine. Personality in extreme conditions: Materials of the X All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, 21 May 2021 (pp. 205–208). Lviv, Ukraine.
- Khrustaliova, M. S. (2017). Age peculiarities of family attitudes in modern Ukraine. In V. Y. Bocheliuk, M. A. Dergach, & N. V. Voloshyna (Eds.), Psychological foundations of personality development: A monograph. Prosvita.
- Sniadanko, I., Partyko, N., Lin, Y., & Chupashko, I. (2024). Research design in counseling. SPOLOM.
- Stepanchenko, N., Partyko, N., Rybalko, P., Bobrovytska, S., Serdiuk, N., & Mudryk, O. (2021). Neuropsychological support for teaching young school-age children. BRAIN: Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 12(4), 250–262. https://doi.org/10.18662/brain/12.4/248