ОСОБЛИВОСТІ ПРОНИКНЕННЯ ІНФОТЕЙНМЕНТУ У НОВИННУ ЖУРНАЛІСТИКУ ТЕЛЕКАНАЛІВ: «1+1», «СТБ», «ICTV»

Автори:
1
Національний університет «Львівська політехніка»

У статті охарактеризовано особливості проникнення інфотейнменту  в новинну журналістику телеканалів: «1+1», «СТБ», «ICTV» (на прикладі програм: «ТСН», «Вікна-новини», «Факти. Інформаційний випуск»). Розглянуто інфотейнмент  як багатогранний засіб заповнення телевізійного ефіру, багатофункціональний аспект масової та міжособистісної комунікації. Ефективність досягається за допомогою роботи за певними  схемами, що і показано в цій роботі.

Автор звертає увагу на те, що в Україні активне впровадження методу інфотейнменту на телебаченні почалося після розпаду Радянського Союзу. У період економічної кризи засоби масової інформації зазнавали фінансових труднощів і потребували великих рекламодавців, тому для залучення аудиторії телередактори стали вдаватися до подачі політичної та соціальної інформації через розважальний аспект, беручи приклад із західних колег.

Визначено причини та особливості жанру інфотейнменту в українських теленовинах, проаналізовано способи подання інформації на конкретних телеканалах, виявлено роль журналіста та ведучого у новинному мовленні.

У процесі аналізу випусків програм  «ТСН», «Вікна-новини», «Факти. Інформаційний випуск» з’ясовано, що у своїй роботі кореспонденти з усього творчого «інструментарію» інфотейнменту найчастіше використовують структурно-композиційні прийоми: візуальне оформлення, елементи художнього монтажу, лайфи. Поширеними прийомами в новинному мовленні є також: «журналіст як актор» і «тема як ядро змісту», тобто змістовні складові.

Нерідко в сюжетах кореспонденти та ведучі використовують мовну гру, емотивність та іронію, завдяки яким досягається легкість подачі інформації, людина добре розуміє, про що говорить ведучий. Одним із способів досягнення доступності та привабливості інформації є мовна гра. Її сутність полягає в трансформації стійких словосполучень, прислів’їв, афоризмів тощо.

Наразі український інфотейнмент у новинах та інформаційних програмах на вітчизняному телебаченні перебуває на стадії становлення.  Його поширення у телеконтенті всеукраїнських каналів сприяє розвитку самих ЗМІ, адже цікаві новини приваблюють рекламодавців, тож, на нашу думку, саме за цим жанром майбутнє.

  1. Bezpamiatova H. N.  Rosiyskyi televisionnyi infotainment: istoki i osobennosti komunikatsii v sovremennom mire. Pod. red. prof. V. V. Tulupova. Voronezh. 2005. S. 148–150.2.
  2. Vartanova E. L. Mediaekonomika zarubezhnyh stran. М., Аspect Press, 2003. 60 s.
  3. Dragun Е. М. Infoteinmant kak yavleniye sovremennoi mediakultury: dys. …kand. кultur. Nauk. М., 2015. 175 s.
  4. Zemlianova L. М.  Zarubezhnaya komunikatyvistyka v preddverii informatsionnoho obshestva. Tolkovyi slovar’ terminov I kontsepciy. М., 1999. 74 s.
  5. Yeriomina D. А. Interpretatsia termina  «infoteinment» v nemetskyh i rosiyskyh mas-media // Elektronnyi nauchnyi journal «Мediaskop», 2013, № 4. Rezhym dostupa: http://www.mediascope.ru/node/1429.
  6. Kulias І. Zemletrus u TSN, abo Pro infotainment i versii v telenovynah [Еlektronnyi resurs] / Іhor Kulias // Тelekrytyka. 2010.
  7. Postman N. Razvlekayemsia do smerti: obshestvennyi dyskurs v epohu shou-biznesa: per. s. аnhl. М, Penguin Books, 2005. 184 s.
  8. Rahulina Yu. V. Osoblyvosti stvorennia i rozpovsiudzhennia informatsiynyh prohram telebachennia v umovah efirnoi konkurentsii: dys. кand. filol. nauk : 10.01.10.
  9. Symonina N. Novitni janry ukrainskoi tekejournalistyky: rozvytok іnfoteinmenty //http://www.journ.univ.kiev.ua/trk/publikacii/symonina_publ.php
  10. Snurnikovа Yu. М. Novyny z percem ta bul’bashkamy: іnfoteinment na suchasnomy ukrainskomy telebachenni: stat. kand. filol. nauk: Visnyk HDAK, Vypusk 33. 2011.
  11. Wittwen, Andreas: Infotainment. Fernsehnachrichten zwischen Information und Unterhaltung. Berlin; Frankfurt am M. 1995. 236 s.