Діджиталізація як чинник швидкої інтернаціоналізації стартапів

2023;
: cc. 188 - 199
1
Національний університет «Львівська політехніка»
2
Національний університет «Львівська політехніка»

У статті визначено сутність поняття «глобальні стартапи», досліджено вплив чинників на їх появу та швидке поширення у глобальній економіці. Авторами узагальнено підходи до трактування сутності процесів інтернаціоналізації та діджиталізації, досліджено їх вплив на глобальне стартап-підприємництво. Акцентовано увагу на важливості діджиталізації для ранньої інтернаціоналізації стартапів. На основі аналізування історій успіхів вітчизняних стартапів на світовому ринку вивчено умови та особливості появи глобальних стартапів українського походження.

  1. McDougall P. P., Oviatt B. M (2020). International Entrepreneurship: the Intersection of two Research Paths.       Academy       of       Management       Journal.       Vol. 43,       no. 5.       P. 902–906.        Retrieved from: https://doi.org/10.2307/1556418 (accessed 5 February 2023).
  2. Tilson D., Lyytinen K., Sørensen C. (2010). Research Commentary–Digital Infrastructures: The Missing IS Research Agenda. Information Systems Research. Vol. 21, no. 4. P. 748–759. Retrieved from: https://doi.org/10.1287/isre.1100.0318 (accessed 14 February 2023).
  3. SEJ & General Paresis (1903). Practical And Clinical. The Journal of Nervous and Mental Disease. Vol. 30, no. 1. P. 61. Retrieved from: https://doi.org/10.1097/00005053-190301000-00020 (accessed 23 January 2023).
  4. James A. (2020). The Gig Economy: A Critical Introduction. Economic Geography. P. 1–2. Retrieved from: https://doi.org/10.1080/00130095.2020.1831908 (accessed 14 February 2023).
  5. Baraldi E., Nadin G. (2006). The challenges digitalizing business relationships. The construction of an IT infrastructure for a textile-related business network. Technovation.Vol. 26, no. 10. P. 1111–1126. Retrieved from: https://doi.org/10.1016/j.technovation.2005.09.016 (accessed 27 January 2023).
  6. Hesmondhalgh D., Meier L. M. (2017). What digitalization of music tells us about capitalism, culture and the power of the information technology sector. Information, Communication & Society. Vol. 21, no. 11. P. 1555–1570. Retrieved from: https://doi.org/10.1080/1369118x.2017.1340498 (accessed 27 January 2023).
  7. Ткачук Г. О. (2019). «Цифрові» трансформації: взаємозв’язок із системою економічної безпеки підприємства. Food Industry Economics. Т. 11, № 4. Retrieved from: https://doi.org/10.15673/fie.v11i4.1545 (ac- cessed 27 January 2023).
  8. Nikitin I., Kulchytskyy O. (2019). Digital paradigm as the basis for definitions: digital business, digital en- terprise, digital transformation. Marketing and Digital Technologies. Vol. 3, no. 4. P. 77–87. Retrieved from: https://doi.org/10.15276/mdt.3.4.2019.7 (accessed 27 January 2023).
  9. Chmeruk H. (2019). Digital Economy as a Separate Sector of the National Economy of the State. Herald UNU. International Economic Relations And World Economy. No. 27. Retrieved from: https://doi.org/10.32782/2413- 9971/2019-27-38 (accessed 27 January 2023).
  10. Neubert M. (2018). The Impact of Digitalization on the Speed of Internationalization of Lean Global Startups. Technology Innovation Management Review. Vol. 8, no. 5. P. 44–54. Retrieved from: https://doi.org/10.22215/timreview/1158 (accessed 23 January 2023).
  11. Tanev S. (2017). Is There a Lean Future for Global Startups?. Technology Innovation Management Review. Vol. 7, no. 5. P. 6–15. Retrieved from: https://doi.org/10.22215/timreview/1072 (date of access: 27.01.2023).
  12. Nambisan S., Zahra S. A., Luo Y. (2019). Global platforms and ecosystems: Implications for international business theories. Journal of International Business Studies. Vol. 50, no. 9. P. 1464–1486. Retrieved from: https://doi.org/10.1057/s41267-019-00262-4 (accessed 27 January 2023).
  13. Merkert, J., Mueller, M., & Hubl, M. (2015). A Survey of the Application of Machine Learning in Decision Support Systems. ECIS Completed Research Papers, Paper 133. Retrieved from: https://doi.org/10.18151/7217429 (accessed 30 January 2023).
  14. Kawas, B., Squillante, M. S., Subramanian, D., & Varshney, K. R. (2013). Prescriptive Analytics for Allo- cating Sales Teams to Opportunities. In Proceedings of the 13th IEEE International Conference on Data Mining Work- shops (ICDMW): 211–218. Piscataway, NJ: IEEE. Retrieved from: https://doi.org/10.1109/ICDMW.2013.156 (ac- cessed 30 January 2023).
  15. Clark D. R., Li D., Shepherd D. A. (2018). Country familiarity in the initial stage of foreign market selec- tion. Journal of International Business Studies. Vol. 49, no. 4. P. 442–472. Retrieved from: https://doi.org/10.1057/s41267-017-0099-3 (accessed 30 January 2023).
  16. Kenton W. (2017). Lean Startup: Defined, How It Differs From a Traditional Business. Investopedia. Re- trieved from: https://www.investopedia.com/terms/l/lean-startup.asp (accessed 30 January 2023).
  17. Why the Lean Start-Up Changes Everything. Harvard Business Review. Retrieved from: https://hbr.org/2013/05/why-the-lean-start-up-changes-everything (accessed 27 January 2023).
  18. Bell J., McNaughton R., Young S. (2001). ‘Born-again global’ firms. Journal of International Management. Vol. 7, no. 3. P. 173–189. Retrieved from: https://doi.org/10.1016/s1075-4253(01)00043-6 (accessed 5 February 2023).
  19. Jeong, J., Kim, J., Son, H., & Nam, D.-i. (2020). The Role of Venture Capital Investment in Startups’ Sustainable Growth and Performance: Focusing on Absorptive Capacity and Venture Capitalists’ Reputation. Sustain- ability, 12(8), 3447. Retrieved from: https://doi.org/10.3390/su12083447 (accessed 5 February 2023).
  20. Gantenbein P. A., Kind A. H., Volonté C. (2019). Individualism and Venture Capital: A Cross-Country Study. SSRN Electronic Journal. Retrieved from: https://doi.org/10.2139/ssrn.3400870 (accessed 23 January 2023).
  21. Bangara A., Freeman S., Schroder W. (2012). Legitimacy and accelerated internationalisation: An Indian perspective. Journal of World Business. Vol. 47, no. 4. P. 623–634. Retrieved from: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2011.09.002 (accessed 2 February 2023).
  22. Український інститут майбутнього. Економічна стратегія України 2030 >> Український інститут майбутнього. Retrieved from: https://strategy.uifuture.org/kraina-z-rozvinutoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu.html (ac- cessed 27 January 2023).
  23. Український кластерний альянс – Об'єднання організацій України заради розвитку кластерного руху та зростання економіки. Український кластерний альянс. Retrieved from: https://www.clusters.org.ua/ (ac- cessed 2 February 2023).