ideas

COMPARISON OF CREATIVITY OF THE WORLD FAMOUS ARCHITECT AND SCENOGRAPHIST F. KIESLER AND SCENOGRAPHIST AND ARCHITECT E. LYSYK

Abstract: Кінець ХІХ і ХХ-те століття серед усього іншого в архітектурі, дизайні, сценографії ознаменувались унікальною творчістю двох величних митців - Ф. Кізлера, що народився 22 вересня 1890 року в Чернівцях і Є. Лисика, що народився 21 вересня 1930 року в с. Шнирів під Бродами. Їх народження, життя, творча спадщина показала і довела, що епоха Великих митців театру універсального типу, що синтезували в собі архітекторів, живописців, скульпторів, декораторів, лідером серед яких був К. Ф. Шинкель, на них не закінчилася.

ANALYSIS OF THE GENRE PALETTE OF F. KIESLER’S CREATIVE ACTIVITIES

Kiesler’s art was not based on the theory of form, color, and means; his art was not a political instrument to comment on the state of society, and he did not consider his art to be the product of a scientific process, a result that contained a truth that was absolute. He believed that his art revealed a truth that science could not see, and that truth was the key to a “core” existence. He believed that his process and his ritual were attacked by the deceptive beliefs of others.