інформаційна модель

Functional Modeling of the Vector Image Creation Process

The article presents a systematic study of the process of creating vector images using the IDEF0 functional modeling methodology. A formalized representation of the stages of construction and processing of vector graphics is proposed, taking into account the sequence of information transformation from a conceptual sketch to a finalized digital object. The input, output, control, and mechanism variables that determine the efficiency of the system’s functioning are analyzed. The contextual diagram reflects the main objective of the process.

THE ROLE OF BUILDING INFORMATION MODELING TECHNOLOGIES IN ARCHITECTURAL EDUCATION

The article provides a detailed analysis of the role of building information technologies in the professional training of first-level (bachelor’s) degree students in the 191 "Architecture and Urban Planning" program at the Institute of Architecture and Design, Lviv Polytechnic National University. Special attention is paid to the study of the role of modern technologies in shaping the key skills and professional competencies of future architects.

Architecture of Intellectual System for Research of Space Weather Parameters

Has been carried out analysis of the subject area and main functions of the intellectual system for research of space weather parameters are identified. The model of static structure of intellectual system is developed as well as its dynamic aspects are modeled. Also is constructed an architecture of intellectual system for research of space weather parameters on the basis of “client-server” two-level model. The scientific novelty of the obtained results stands on developed model of the intellectual system for research of space weather parameters.

Врахування інформації від працедавця в інформаційній моделі предметної області “навчальний процес” для контролю якості інтелектуальної продукції ВНЗ

Розглянуто важливість урахування побажань працедавця у підготовці інтелектуальної продукції ВНЗ під час впровадження Болонського процесу та відповідно до вимог системи менеджменту якості. Проаналізовано вимоги щодо професійних навиків, якими повинен володіти конкурентний фахівець. Результати аналізу відображено в моделі життєвого циклу підготовки фахівця під час розгляду предметної області “Навчальний процес” на рівні екземплярів об’єкта “дисципліна”. Подано інтерпретацію терміна “якість інтелектуальної продукції ВНЗ”.