правова природа

Правова природа корпоративних прав

Розглянуто проблематику правової природи корпоративних відносин. Досліджено
декілька підходів щодо сфери існування корпоративного права та корпоративних
правовідносин, а саме: теорію “комплексного правовідношення”; теорію “підприємницького
правовідношення” та теорію, згідно з якою корпоративні правовідносини є різновидом
цивільних. Доведено, доцільність проведення класифікації за суб’єктами, звертаючи
увагу, що усі відносини – це відносини щодо участі в товаристві.

The problems of legal regulation of commercial (brand) name in the legislation of Ukraine

The article deals with the main problems of the institute of commercial (brand) name legal regulation in Ukraine. The contradictions between the Civil Code and Economic Code of Ukraine concerning the subjects of commercial (brand) name are analyzed. The ways of improving the corresponding legal provisions and elimination of contradictions between them are proposed. The expediency of creating a uniform register of commercial (brand) names is proved.