According to preliminary results of the survey of scenographers and the theater figures from Ukraine and the World, it is argued that the architectural and typological palette of theatrical and spectacular buildings requires the development of measures for cultural and educational requirements of the present. The analysis of survey results of theatrical figures from Lviv, Ivano-Frankivsk, Lutsk, Cherkasy, Poltava, Toronto proved that they are based on architectural and scenic principles that go beyond the strict framework of the existing theatrical typology in Ukraine. The results of the previous survey prove that nowadays there is a desire to create theater and entertainment centers for children and young people, which would combine different functional tasks, particularly the spectacle, education and leisure which would operate regardless of age. Today in Ukraine there is no clear-cut answer to the questions raised, therefore, one can’t form a holistic prospect and requirements for the architectural typology of theater centers for children and youth.
1. Проскуряков В. І. Архітектура українського театру. Простір і дія: монографія. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, Видавництво “Срібне слово”, 2004. – 584 с.
2. Проскуряков В. І., Гой Б. В. Культурологія єврейського театру України в контексті часу, дії і архітектури. – Львів: Вид-во Нац. ун-ту “Львівська політехніка”, 2007. – 108 с.
3. Проскуряков В. І., Гуменник І. В. Попередня пропозиція принципів архітектурної типології відкритих та “ландшафтних” театрів // Вісник Національного Університету “Львівська політехніка”: Архітектура. – 2014. – № 793 [45]. – С. 253–255.
4. Іanchuk Kateryna, Klymko Zorіana. Conceptual educational projecting as a method of research and development of ideas of worldwide known architecture and art masters // Housing Enviroment. -– Krakov: Politechnika Krakowska, 2015. – № 14. – S. 136–147.
5. Проскуряков В., Кубай Р. У руслі відроджених традицій модерних концепцій (з досвіду творення сценографії українських, християнських концертно-видовищних заходів наприкінці ХХ ст.) / Вісник Нац. ун-ту “Львівська політехніка”: зб. наук. праць / відпов. ред. Б. С. Черкес. – Львів: Вид-во: Нац. ун-ту “Львівська політехніка”, 1998. –№358: Архітектура. – С. 245–252.
6. Климко З. В. Вплив і розвиток архітектурно-сценографічних ідей всесвітньо відомого сценографа Є. М. Лисика в навчальному, пошуковому, експериментальному проектуванні // Архітектурний вісник КНУБА: наук.-виробн. зб. / Київ. нац. ун-т буд-ва і архітектури. – Київ, 2013. – С. 17–34.
7. Проскуряков В. І., Філіпчук Ю. В. Гіпотеза архітектурного творення театрально-видовищних центрів для дітей та молоді на прикладі розбудови лялькового театру у місті Кропивницький // Архітектурний вісник КНУБА: наук.-виробн. зб. / Київ. нац. ун-т буд-ва і архітектури. – Київ, 2017. – С. 168–173.
8. Filipchuk Yurii. The architectural creation of theatrical and entertainment centers for children and youth as a factor of increasing the attractiveness of cities in Ukraine. The example of the puppet theater in Kropyvnytskyi // Development in urbanized, endangered and difficult areas: monografia. Architektura 6. – Kielce: Politechnika Swietokrzyskia, 2017. – S. 56–61.