паливний елемент

Energy-shapping Cascade Control of a Traction Electric Drive System With a Hybrid Power Source

The article presents the structure and operating principles of an electric drive system for a vehicle with a hybrid energy storage system that combines a fuel cell and a supercapacitor connected via controlled DC-DC converters with a common DC bus. The traction drive functions are performed by a brushless DC motor (BLDC) powered by three-phase voltage from an inverter connected to the DC bus.

A Computational Model for the Prediction of Net Power in Proton Exchange Membrane Fuel Cells

This paper aims to quantify the rate of improvement of electrical energy due to oxygen enrichment. For a specific membrane effective area (MEA), the flow field (FF) designer is always ready to design the FF to maximize the amount of oxygen in all areas of the catalyst layer (CL). Using the guidelines in this paper, FF designers, without cumulative computational fluid dynamics (CFD) calculations, can predict the rate of electrical energy gain due to 1 % enrichment in the amount of oxygen present in the CL. A 3D CFD tool was used to answer this question.

Золь-гель синтез і дослідження властивостей сульфовмісних полімер-неорганічних мембран

Синтезовано гібридні полімер-неорганічні мембрани на основі акрилових мономерів (у тому числі таких сульфовмісних) та наночастинок кремнезему, сформованих у результаті in situ золь-гель перетворення тетраетоксисилану (ТЕОС). Досліджено сорбційні характеристики мембран з різним вмістом сульфогруп і зшиваючого агента – N,N’- метиленбісакриламіду для початкової стадії процесу дифузії парів води та розраховано коефіцієнти дифузії парів води у мембранах.