У статті аналізується еволюція парламентської форми правління, що підкреслює зростання значення правління та прогресуючу маргіналізацію парламенту. Установчі збори обрали форму парламентського правління. Вирішальним аргументом, висунутим під час обговорення на користь парламентської системи, стало занепокоєння надмірною концентрацією влади. Бажання не повторювати досвід фашистського режиму, а також завіса невігластва щодо результатів політичних виборів, які мали відбутися 18 квітня 1948 р., змусило політичні сили віддати перевагу парламентському уряду, в якому представники виконавчої та законодавчої влади були пов'язані відносинами довіри, оскільки вважалося, що це найкраще захистить тих, хто програв [1,с.60]. Прийняття симетричної бікамералістичної системи, яка надає однакові повноваження обом палатам також можна віднести до цієї лінії міркувань. Подібні занепокоєння зумовили вибір виборчого регламенту та привели до прийняття пропорційної системи, яка достовірно відображає баланс сил між партіями, визначений виборцями на відміну від мажоритарних систем, які винагороджують політичні сили, які стали переможцями на виборах. Навіть рішення про введення нового рівня децентралізованого уряду, що знаходиться на півдорозі між державою та місцевими адміністративними органами (комунами та провінціями), можна розглядати як пов’язане з розбіжністю щодо концентрації влади. Фактично законодавча функція була розподілена по осі центр-периферія, хоча й досить нерівномірно.
По суті, Установчі збори керувалися інституційними рішеннями, які зосереджувалися на збалансованому розподілі влади щодо форми правління (парламентської) форми, державної (регіональної) та виборчого закону (пропорційне представництво) [2, с.422]. Як ми побачимо, ця орієнтація, здається, принаймні частково і різними способами, з часом була залишена. Еволюція форми правління пішла в інший напрямок, оскільки рівновага між парламентом і урядом змінилася на користь останнього.
1. L. Paladin (2004) Per una storia costituzionale dell’Italia repubblicana [For a constitutional history of republican Italy]. Bologna, il Mulino. 61 p. [in Italian]. 2. C. Ghisalberti (2010) Storia costituzionale d’Italia 1848/1994 [Constitutional history of Italy 1848/1994]. Roma-Bari, Laterza. 530 p. [in Italian]. 3. S. Cassese (2014) Governare gli italiani [Governing the Italians]. Storia dello Stato. Bologna, il Mulino. 414 p. [in Italian]. 4. G. Sartori (2017) La democrazia delle idee sbagliate. in «il Mulino» [The democracy of wrong ideas. in "il Mulino"], no. 3. p. 524 [in Italian]. 5. L. Elia (2008) La “stabilizzazione” del governo dalla Costituente ad oggi, in «Astridonline.it»» [The "stabilization" of the government from the Constituent Assembly to today, in «Astridonline.it»], no. 63. pp. URL:http://www.astrid-online.it/static/upload/protected/elia/elia.pdf[in Italian]. 6. On the concept of constitutional amendments cf. S. Bartole (2019). Considerazioni in tema di modificazioni costituzionalie costituzione vivente, in «Rivistaaic.it» [Considerations on the subject of constitutional amendments and the living constitution, in «Rivistaaic.it»], no. 1, 2019, pp. 335 URL: https://www.rivistaaic.it/images/fascicoli/Rivista_AIC_Fascicolo_02_2019... [in Italian]. 7. L. Elia, La Costituzione aggredita. Forma di governo e devolution al tempo della destra [The Constitution attacked. Form of government and devolution at the time of the right], Bologna, il Mulino, 2005. URL:https://www.mulino.it/isbn/9788815109286 8. E. Cheli (2016). La forma di governo nel disegno della riforma costituzionale, in «Astrid Rassegna» [The form of government in the design of the constitutional reform, in «Astrid Rassegna»], no. 12, p. 2 [in Italian]. 9. L. Ciaurro (2019). La riduzione del numero dei parlamentari fra revisione costituzionale e opportunità politica, in «Rassegna parlamentare» [The reduction in the number of parliamentarians between constitutional revision and political opportunity, in «Parliamentary Review»], no. 1.p. 95-114 [in Spanish]. 10. G. Di Cosimo (2014). Chi comanda in Italia [Who commands in Italy]. Governo e Parlamento negli ultimi vent’anni, Milano, FrancoAngeli. 144 p. [in Italian]. 11. Cf. G. Di Cosimo (2019). Stratagemmi governativi per monopolizzare le decisioni di finanza pubblica, in Costituzione e bilancio [Government stratagems to monopolize public finance decisions, in Constitution and budget], edited by C. Bergonzini, Milano, FrancoAngeli. p. 207 [in Italian]. 12. A. Cossiri (2018) Partiti e rappresentanza nella dimensione interna e sovranazionaleI fattori normative [Parties and representation in the internal and supranational dimension The normative factors], Collana Studi di Diritto Pubblico, FrancoAngeli.URL:https://www.forumcostituzionale.it/wordpress/wp-content/uploads/2018/06/... 13. Cf. G. Di Cosimo (2019) Personale e digitale, le metamorfosi del partito, in «Forumcostituzionale.it» [Personal and digital, the metamorphosis of the party, in «Forumcostituzionale.it»] URL: https://www.forumcostituzionale.it/wordpress/wp-content/uploads/2019/02/... 14. M. Calise (2010) Il partito personale [The personal party]. I due corpi del leader, Roma-Bari, Laterza. F. Musella, Governo, leader personali e autonomia del politico, in Il governo in Italia. Profili costituzionali e dinamiche politiche, edited by F. Musella, Bologna, il Mulino, 2019, p. 248 [in Italian]. 15. Gerbaudo P., (2019) The Digital Party. Political Organisation and Online Democracy. London, Pluto Press. 224 р. [in English]. 16. Cf. F. Bassanini (2019) Il rapporto tra il Presidente del Consiglio e i Ministri, in «Astrid rassegna» [The relationship between the Prime Minister and the Ministers, in «Astrid review»], no. 9. p. 45 [in Italian]. 17. A. Morrone (2018) Governo di cambiamento [Government of change]. URL: https://www.federalismi.it/nv14/editoriale.cfm?eid=478&content=Governo+d... [in Italian]. 18. L. Elia (2009) Costituzione, partiti, istituzioni, Bologna, il Mulino [Constitution, parties, institutions, Bologna, il Mulino]. 496 p. [in Italian]. 19. G. Pasquino (2017) Potere degli elettori, rappresentanza, accountability, in «International Journal of State and Government Sciences» [Power of voters, representation, accountability, in "International Journal of State and Government Sciences"]. URL: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:lWJgeQTYoPAJ:www.ri... 20. M. Fioravanti (2008) Le due trasformazioni costituzionali dell’età repubblicana, in «Astridonline.it» [The two constitutional transformations of the republican age, in "Astridonline.it"], no. 65. р.12. URL:http://www.astrid-online.it/static/upload/protected/Fior/Fioravanti_Linc... 21. The Court warns that “in other situations a similar reduction of the parliamentarians’constitutional function could lead to different outcomes” [The Court warns that "in other situations a similar reduction of the parliamentarians'constitutional function could lead to different outcomes"] (ord. 17/2019).