Конституційні принципи права Європейського Союзу

Цитування за ДСТУ: Ковальчук В. (2024) Конституційні принципи права Європейського Союзу. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: "Юридичні науки". Том 11, № 1(41), С. 128-137. DOI:​ https://doi.org/10.23939/law2024.41.128

Citation APA: Kovalchuk V. (2024) Constitutional principles of the law of the European Union. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Legal Sciences. Vol. 11, No. 1(41), pp. 128-137.  DOI: https://doi.org/10.23939/law2024.41.128

1
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права, психології та інноваційної освіти

У статті здійснено комплексний аналіз ролі конституційних принципів права в процесі легітимації та функціонування Європейського Союзу. Акцентовано на пробле мах практичної реалізації та застосування конституційних принципів на наднаціо нальному та національному рівнях. Зазначено, що умовою стабільного розвитку ЄС є забезпечення його правової однорідності, яка передбачає дотримання державами-члена ми основних принципів функціонування ЄС та положень двох конституційних актів – Договору про Європейський Союз (англ. Treaty on Еuropean Union, TEU) та Договору про функціонування Європейського Союзу (англ. Treaty on the Functioning of the Euro pean Union, TFEU).

В статті застосовано обмежений погляд на конституціоналізм, який охоплює лише ті принципи, які регулюють (а) підстави для легітимності на рівні Європейського Союзу і (б) відносини між наднаціональним і національним рівнями. Це такі принципи: наді лення повноважень, субсидіарності, пропорційності, інституційної незалежності, делего ваного суверенітету.

Аналіз п’яти конституційних принципів дає підстави зробити такі висновки: дого вори про Європейський Союз та функціонування Європейського Союзу не називаються “конституцією”, але вони мають усі ознаки кодифікованого зводу установчих правових актів; Європейський Союз створений як федерація, хоча за всіма ознаками він є конфе дерацією, оскільки джерелом його легітимності є принципи делегування, субсидіарності та пропорційності; єдиним безпосереднім джерелом легітимності в ЄС є Європейський парламент, повноваження якого все ще обмежені в певних сферах через загальні обме ження ЄС у таких питаннях, як загальносоюзне оподаткування або право підтримувати власну фіскальну спроможність та управляти своїми справжніми “власними ресурса ми”. ЄС має велику потенційну владу, хоч принцип делегування повноважень має на меті обмежити його повноваження вичерпним переліком компетенцій; необхідна ефективніша і формалізованіша платформа для прийняття законів у сферах політики, які перебувають на перетині наднаціонального і національного рівнів; сучасна система надання національними парламентами аргументованих висновків щодо проєктів зако нодавчих актів є доволі обмеженою для досягнення балансу між легітимністю Союзу і національною легітимністю щодо повноважень, які є справді “спільними”, наприклад, економічне управління; інституційна незалежність, принцип, який в інших випадках є обґрунтованим, повинен мати іншу сферу застосування для організацій, які виконують допоміжні або регуляторні функції, такі як Європейський центральний банк, що пови нен бути ієрархічно нижчим за три традиційні гілки влади, принаймні у надзвичайних випадках, які потребують виняткових заходів; у контексті права ЄС національний суве ренітет, який розуміють як “абсолютний”, не відповідає часу і реальності Союзу, тобто є відносним.

1. Vespaziani A. Comparison (2019). Translation and the Making of a Common European Constitutional Culture. German Law Journal. No. 9, 547–574.

2. Cloots E. (2016). National Identity, Constitutional Identity, and Sovereignty in the EU. Netherlands Journal of Legal Philosophy, 82–98.

3. Sadurski W. (2006). European Constitutional Identity? Sydney Law School Research Paper. No. 6. 22 р.

4. Олена Бориславська (2018). Європейська модель конституціоналізму: системно-аксіологічний аналіз. Харків: Право. 384 с. 5. О. Юхимюк, С. Дмитрук (2018). Формування принципу верховенства права Європейського Союзу. Історико-правовий часопис. № 2. С. 39–43.

6. Колесніченко В. В. (2009). Принципи права Європейського Союзу у світлі Лісабонського договору. Актуальні проблеми політики. № 36. C. 181–187.

7. Назаренко О. А. (2015). Загальні принципи права ЄС в правовій системі ЄС. Правове регулювання економіки. № 15. C. 242–249.

8. Ховпун О. С., Домбровська О. В. (2022). Принципи права Європейського Союзу: сучасне визначення. Право і суспільство. № 5. C. 292–297.

9. Колесніченко В. В. (2010). Принципи права Європейського Союзу: загальнотеоретичне дослідження: aвтореферат дис…. канд. юрид. наук. С. 3–22.

10. Договір про Європейський Союз (консолідована версія станом на 1 січня 2005 року. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_017#Text (дата звернення:21.01.2024).

11. Консолідована версія Договору про Європейський Союз та Договору про функціонування Європейського Союзу (2010/С 83/01). Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/994_b06#Text (дата звернення:25.01.2024).

12. Treaty of Lisbon Amending the Treaty on European Union and the Treaty Establishing the European Community (2007/C 306/01). Official Journal of the European Union. 2007. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=oj:JOC_2007_306_R_00... (дата звернення: 12.02.2024).

13. Cloots E. (2016). National Identity, Constitutional Identity, and Sovereignty in the EU. Netherlands Journal of Legal Philosophy, 82–98.