Експериментальне дослідження педагогічних умов формування професійної та педагогічної мобільності в магістерських програмах

Iievliev O., Yakymets O. (2025). Experimental Study of Pedagogical Conditions for the Formation of Professional and Pedagogical Mobility in Master's Programmes. Veritas: Legal and Psychological-Pedagogical Research. 1(2), 84−94. DOI:

1
Національний університет «Львівська політехніка», Україна
2
Національний університет «Львівська політехніка», Україна

Анотація. Статтю присвячено проблемі формування професійно-педагогічної мобільності май-
бутніх викладачів у магістратурі, зокрема експериментальному дослідженню педагогічних умов її
забезпечення шляхом перевірки авторської концепції та впровадження в освітній процес системи
формування.

Професійну мобільність у наукових дослідженнях трактують як багатогранне явище, що
розглядається у філософському (закономірності переходу кількісних змін у якісні), соціологічному
(зміна соціально-професійного статусу та позицій у структурі суспільства), психологічному (здатність
до саморозвитку, адаптації та опанування нових технологій), педагогічному (інтегративна якість осо-
бистості, що забезпечує самореалізацію через компетентності) та державно-управлінському (відтво-
рення соціально-професійної структури й задоволення потреб суспільства у професіях і кваліфікаціях)
аспектах.

Результати дослідження засвідчили, що професійно-педагогічна мобільність є самостійною кате-
горією, яка визначає орієнтацію майбутнього викладача на організацію та управління освітнім про-
цесом у закладах вищої освіти. На підставі вивчення наукової літератури з цієї проблематики нами
уточнено сутність поняття професійно-педагогічної мобільності та визначено її основні компоненти
(аксіологічний, гносеологічний, процесуальний і регулятивний).

На основі актуальних теоретичних уявлень про професійно-педагогічну мобільність майбутніх
викладачів представлено експериментальне підтвердження авторської концепції її формування в умовах магістратури. Рушіями створення цієї концепції стали соціальне замовлення, вимоги до рівня підготовки майбутніх викладачів, зростання вимог до кваліфікації випускників закладів вищої освіти, а також об’єктивні потреби у самовдосконаленні, саморозвитку й творчості.

За результатами експериментального дослідження педагогічних умов формування професійно-
педагогічної мобільності майбутнього викладача у магістратурі (шляхом перевірки авторської концеп-
ції через упровадження відповідної системи) констатовано її ефективність у забезпеченні якісної
підготовки магістрантів, розвитку їхньої здатності до саморозвитку, рефлексії та адаптації в умовах
сучасної вищої освіти. Зокрема, якісний і кількісний аналіз отриманих даних виявив позитивну дина-
міку рівнів сформованості професійно-педагогічної мобільності. Достовірність результатів експери-
ментального дослідження підтверджено статистично із використанням критерію Пірсона χ².

Результати дослідження можуть бути використані під час розроблення та вдосконалення освітніх
програм і навчальних планів підготовки майбутніх викладачів, оновлення змісту дисциплін загального
й фахового циклів та методик їх викладання. Вони становлять науково-методичну основу для вдоско-
налення системи професійної підготовки, зокрема шляхом проведення тренінгів, виконання форсайт-
проєктів та підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників у сфері професійно-педагогічної
мобільності.

  1. Ismailova, G., Mamanova, A., Aypova, G., Begaliyeva, N., Konyrbayeva, S., & Sultanbek, M. (2020). Determining professional mobility levels of secondary school teachers. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 3, 39–45.
  2. Batechko, N., & Tytarenko, I. (2016). Development of master's degree in Ukraine on the basis of interdisciplinarity. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3–4), 17–22. 
  3. Bryzhak, N. (2016). Professional mobility as a professional quality of the future teacher. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social Work, 1, 67–70.
  4. Presutti, F. (2023). Teaching/learning by skills in the 21st century: The new model of schools and university education. In F. Presutti (Ed.), New humanism in the techno-computerized society of the 21st century: Virtual reality, artificial intelligence and cultural myths (pp. 1–14). I.S.P.E.F. https://www.researchgate.net/publication/371875570
  5. National Agency for Higher Education Quality Assurance. (2020). Glossary of terms for quality assurance in higher education. Kyiv. https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2020/01/Глосарій.pdf 
  6. Zhukova, D. V. (2022). Components of creative competence of future teachers of professional education. Innovative Pedagogy, 49(1), 114–118. 
  7. Kalishchuk, O. D. (2018). Theoretical analysis of the concept of “mobility” from the standpoint of diverse scientific approaches. Scientific Notes of the National Pedagogical Dragomanov University. Series: Pedagogical Sciences, 140, 77–83. 
  8. Kaliuzhna, T. H. (2012). Pedagogical axiology in the context of modernization of professional and pedagogical education. Kyiv: National Pedagogical Dragomanov University.
  9. Klymenko, L. V., & Ridei, N. M. (2015). Mobility as a category of the theory and methodology of professional training of specialists at universities. Scientific Bulletin of the National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine. Series: Pedagogy. Psychology. Philosophy, 208, 89–97. 
  10. Klymenko, Yu. A. (2011). Professional mobility of future teachers in the countries of the European Union (Unpublished Candidate of Pedagogical Sciences dissertation abstract). Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University. 
  11. Kolomiiets, A. M., Lazarenko, N. I., & Klymenko, A. O. (2017). Symbiosis of methodological approaches to the development of education in the conditions of the information society. Science and Education, 4, 107–112. 
  12. Kuzminskyi, A. I. (2017). Some aspects of the implementation and use of advanced pedagogical experience at the university. Scientific Bulletin of Mykolaiv National University named after V. O. Sukhomlynskyi. Pedagogical Sciences, 4, 275–280. 
  13. Myhovych, I. V. (2019). Mobility as the basis of the national policy of internationalization of higher education systems in Eastern European countries. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical Sciences, 1(1), 215–231. 
  14. Naidonov, M. I. (2023). Formation of a system of reflexive management in organizations. Kyiv: IRIS. 
  15. Nevmerzhytska, O. V. (2013). Development of axiological ideas in the national educational space of the 19th – first third of the 20th century (Unpublished Doctor of Pedagogical Sciences dissertation abstract). Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. 
  16. Nemchenko, S., & Lebid, O. (2013). Creation of a reflexive environment of the master's program as a condition for effective training of the future head of an educational institution. Youth and the Market, 12, 63–67. 
  17. Smalius, L. N., & Shavrovska, N. V. (2016). Development of flexibility as an integral characteristic of personality. Science and Education a New Dimension: Pedagogy and Psychology, 4(41), 76–79. 
  18. Sushentseva, L. L. (2011). Formation of professional mobility of future skilled workers in vocational schools: Theory and practice. Kryvyi Rih: Vydavnychyi Dim. 
  19. Khomiuk, I. V. (2013). The system of forming professional mobility of future mechanical engineering specialists (Unpublished Doctor of Pedagogical Sciences dissertation abstract). National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine. 
  20. Shvai, R. I. (2014). Creativity, creativeness and innovativeness as concepts of key competence. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, 116, 172–175. 
  21. Yalanska, S. P., & Bondarenko, A. V. (2021). Development of the teacher’s creative competence as a conductor of transformational changes in the education system. Electronic Collection of Scientific Works of Zaporizhzhia Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education, 1(43). http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/22665/1