Анотація. Статтю присвячено проблемі розвитку професійно-педагогічної компетентності
викладачів технічних закладів вищої освіти. На основі теоретичного аналізу психолого-педагогічних,
філософських досліджень з проблем професійного становлення особистості, а також відповідно до
логіки пояснення розмежування базових понять “компетентність”, “компетенція”, “професійна компе-
тентність”, “педагогічна компетентність”, “професійна компетентність педагога” визначено професій-
но-педагогічну компетентність викладачів фахових дисциплін технічних закладів вищої освіти, її
основні компоненти. Представлено структурно-функціональну модель розвитку професійно-педаго-
гічної компетентності викладачів фахових дисциплін технічних закладів вищої освіти як теоретично
обґрунтований цілісний комплекс уявлень про те, як має відбуватися покращений (модернізований)
професійний розвиток науково-педагогічних працівників у процесі підвищення кваліфікації в системі
післядипломної освіти. Розкрито поетапну реалізацію побудованої структурно-функціональної моделі
відповідно до п’яти послідовних етапів (мотиваційно-настановчий, прогностично-проєктувальний,
когнітивно-пізнавальний, діяльнісно-процесуальний, рефлексивно-результативний). Окреслено діагно-
стичний методичний апарат оцінювання рівня професійно-педагогічної компетентності викладачів
фахових дисциплін технічних закладів вищої освіти, що охоплює критерії, відповідні показники і рівні
розвиненості компонентів професійно-педагогічної компетентності викладачів. За результатами
експериментальної перевірки ефективності структурно-функціональної моделі розвитку професійно-
педагогічної компетентності викладачів фахових дисциплін технічних закладів вищої освіти констато-
вано, що наприкінці дослідження в експериментальній групі, порівняно з контрольною групою,
виявлено значно більше досліджуваних із продуктивним і креативним рівнем за кожним критерієм
професійно-педагогічної компетентності. На підставі результатів проведеної експериментальної роботи
зроблено висновок про доцільність широкого впровадження інновацій, спрямованих на модернізацію й
оптимізацію процесу підвищення професійної кваліфікації викладачів фахових дисциплін технічних
закладів вищої освіти.
- N HUMANITIES STUDIES. (2019). State and society, 17(1(II)), 44–58. https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2019.1-II.04
- Tsukanova, N. (2022). Forming the general cultural competence of elementary school students. Current Issues of the Humanities, 53(2), 339–343. https://doi.org/10.24919/2308-4863/53-2-50
- Tkachov, S., & Tkachova, N. (2022). Polycultural competence as a pedagogical phenomenon. Innovative Pedagogy, 49(2), 13–15. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/49.2.2
- Kravchenko-Dzondza, O. (2018). Cultural competence of future teachers in the context of the cultural paradigm of education. Youth & Market, 8(163), 90–94.
- Pavelkiv, K. (2022). Ethical competence in professional pedagogical activity of modern foreign language teacher: Theoretical aspect. Social Work and Social Education, 2(9), 272–280. https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(9).2022.267363
- Basay, N. P. (2017). Features of the formation of socio-cultural competence of primary school pupils in the process of foreign language teaching. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series “Pedagogy. Social Work”, 2(41), 20–24.
- Androshchuk, I. (2022). Communicative competence as an important means of participants’ effective interaction in the educational process. Youth & Market, 3-4(201–202), 34–38. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.259914
- Homoniuk, O. (2020). Development of psychological and pedagogical competence of teachers of higher education institutions in the context of continuing education. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems, 57, 155–164. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-57-155-164
- Shevtsiv, Z. (2019). Forming of the integrated social-pedagogical competence of the future teacher of primary school to inclusive education. Educational Space of Ukraine, 15, 160–169. https://doi.org/10.15330/esu.15.160-169
- Danylevych, L. A. (2017). Psychological aspects of the development of socio-psychological competence in psychology students. Scientific Bulletin of Kherson State University. Psychological Sciences Series, 2(1), 89–93.
- Androshchuk, I. (2023). Professional competence as an important condition for the successful activity of skilled workers in the service sector. Professional Pedagogy, 2(27), 39–44. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2023.27.39-44
- Melnyk, N. (2017). Phenomenon of “professional competence” in Ukrainian and European pedagogical theory. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy. Collection of Scientific Works, 28, 54–60.
- Storonska, O., & Vorobel, M. (2023). Professional competence of a teacher under conditions of digitalization of education. Youth & Market, 10(218), 72–76. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.290462
- Nіemtchenko, І., Liakhovskyi, V., Lisenko, R., Krasnov, O. H., & Ryabushko, R. (2023). The professional competence of a teacher at a higher medical educational institution is an important indicator of their professional and pedagogical activity. Current Issues in Modern Medicine: Bulletin of the Ukrainian Medical Dental Academy, 23(4), 277–280. https://doi.org/10.31718/2077-1096.23.4.277
- Holovan, M. S. (2014). Professional competence of a higher education institution teacher. Problems of Modern Pedagogical Education. Series: Pedagogy and Psychology, 44(3), 79–88.
- Semenovska, I., & Danysko, O. (2022). The professional competence of the high school teacher as a factor of innovative changes in education. Pedagogical Sciences, 80, 42–46. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.80.278193
- Miastkovska, M., & Kobylyanska, I. (2023). Pedagogical competence as a necessary component of professional competence of future technical specialists. Safety Education, 7(1–2), 30–35. https://doi.org/10.31649/2524-1079-2022-7-1-030-035
- Radchenko, M. (2021). Pedagogical competence – part of the professionalism of the future teacher. Youth & Market, 10(98), 278–281. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-10-98-57
- Demkiv, A. M. (2023). Professional and pedagogical competence of educational and methodological centers teachers in the sphere of civil defense: Structure and content. Bulletin of Alfred Nobel University. Series “Pedagogy and Psychology”. Pedagogical Sciences, 1(25), 104–114.
- Orlovska, O. V. (2012). Professional and pedagogical competence of teachers. Pedagogical Discourse, 11, 207–209.
- Otroshchenko, L. (2015). The professional-pedagogical competence of a teacher as a condition of effective didactic process in the higher educational institution of economic specialization. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, 1(45), 346–354.
- Sydorenko, V. (2014). Professional and pedagogical competence as an essential component of pedagogical skills of the teacher of Ukrainian language and literature in the system of postgraduate education. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, 6(40), 409–421.
- Hurevich, R. S., & Kademiya, M. Yu. (2013). Professional competence of a teacher – a necessary condition for his professionalism. Modern Information Technologies and Innovative Teaching Methods in Training Specialists: Methodology, Theory, Experience, Problems, 35, 9–14.
- Demchenko, S. O. (2005). Development of professional and pedagogical competence of teachers of special disciplines in higher technical educational institutions (Abstract of thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04 – Theory and Methods of Professional Education). Kirovograd State Pedagogical University, Kirovograd.
- Horokhivska, T. (2020). Criteria and indicators for the development of professional and pedagogical competence of teachers of specialised disciplines at technical higher education institutions. Collection of Scientific Works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: Pedagogical Sciences, 3(22), 37–47.