Анотація. Статтю присвячено проблемі формування професійної культури майбутніх праців-
ників сфери послуг в умовах закладу професійно-технічної освіти. На підставі вивчення наукової
літератури з означеної проблеми уточнено сутність поняття професійної культури фахівців галузі
обслуговування, визначено її основні компоненти (мотиваційний, знаннєвий та діяльнісний), виявлено
основні ознаки її розвитку на різних рівнях (низькому, середньому та високому). На основі актуальних
теоретичних уявлень про професійну культуру фахівця галузі обслуговування розроблено та пред-
ставлено авторську програму професійно-культурного розвитку студентів закладів професійно-тех-
нічної освіти у процесі вивчення гуманітарних дисциплін, що націлює на збільшення частки культу-
рологічних питань в загальному обсязі їх навчального змісту та глибоке усвідомлення культурних
аспектів професійної діяльності у сфері послуг через систему спеціально укладених завдань. За результатами експериментальної перевірки програми формування професійної культури майбутніх праців-ників сфери послуг на базі закладів професійно-технічної освіти Львівщини констатовано її ефективність у збагаченні професійно-культурологічного досвіду студентів. Зокрема виявлено вищий рівень розвитку мотивації до професійно-культурного самовдосконалення, знань про культурно-етичні норми професійної поведінки спеціаліста галузі обслуговування та установок і вмінь її реалізації в різних типових і нестандартних професійних ситуаціях у студентів експериментальної групи, що навчалися за програмою, порівняно зі студентами контрольної групи. На підставі результатів проведеної експери- ментальної роботи зроблено висновок про доцільність широкого впровадження програми формування професійної культури в майбутніх фахівців сфери обслуговування у процесі вивчення гуманітарних дисциплін у практику професійно-технічної школи.
- Antonenko, T. L. (2016). Spirituality and culture of a personality ‒ dominant components of its value-sense sphere. Spirituality of the Individual: Methodology, Theory and Practice, 6, 6–19.
- Atroshchenko, T., & Yatsura, M. (2022). Scientific projections of the phenomenon of “professional culture”. Youth & Market, 7(205), 72–76. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.267313
- Bezklubenko, S. D. (2013). On the concept of culture and the culture of defining concepts. Culture and Art in Modern World, 14, 6–13.
- Bezruchenkov, Y. V., & Shchuka, G. P. (2013). Determining the level of professional culture of future specialists in the field of restaurant business. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical Sciences, 18(3), 10–19.
- Bloor, G., & Dawson, P. (1994). Understanding professional culture in organizational context. Organization Studies, 15(2), 275–295. https://doi.org/10.1177/017084069401500205
- Caldwell, J. (2022). Professional identity and professional services staff: Understanding and impact. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 26(4), 140–147. https://doi.org/10.1080/13603108.2022.2073288
- Furman, A., & Morshchakova, O. (2015). Social culture. Psychology and Society, 1, 26–36.
- Golovchenko, M. F. (2013). Culture as an object of the cultural function of the modern state. Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Jurisprudence, 6(1), 16–19.
- Gribova, L. V. (2018). Formation of the culture of professional communication of service sector specialists in the process of advanced training. Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series: Economics and Management, 29(68), 23–27.
- Grinova, V. M. (2014). On the correlation of the concepts of professionalism, professional culture, professional competence, and professional training. Pedagogy and Psychology, 45, 74–84.
- Kabachynskyi, M. I., & Zhuk, O. S. (2010). Conflict culture as a condition of professional success of a modern service specialist. Bulletin of Khmelnytsky National University, 6, 300–303.
- Korotkova, L. (2017). Professional competence of future specialists in the service sector in the conditions of an educational and production cluster: Essence and structure. Scientific Bulletin of the Institute of Vocational Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Professional Pedagogy, 13, 36–43.
- Moskalenko, V. V. (2015). Culture and personality. Actual Problems of Psychology, 11(12), 352–361.
- Rudenko, L. A. (2015). Formation of the communicative culture of future service professionals in vocational schools. Lviv: Pyramid.
- Tararina, O. V. (2012). Democratic culture of personality: An axiological approach. Spirituality of the Individual: Methodology, Theory and Practice, 3, 163–170.
- Thakor, M. V., & Kumar, A. (2000). What is a professional service? A conceptual review and bi-national investigation. Journal of Services Marketing, 14(1), 63–82. https://doi.org/10.1108/08876040010309211
- Uher, A., Fisher, M. H., & Josol, C. K. (2024). Cultural competency training for the social service professions: A systematic literature review. Multicultural Learning and Teaching, 19(2), 191–235. https://doi.org/10.1515/mlt-2022-0024
- Vasianovych, G., & Onishchenko, V. (2014). Didactic bases of formation of professional qualities of future specialists of professions of the “person-to-person” type. Pedagogy and Psychology of Vocational Education, 2, 7–29.