ТРАНСФОРМАЦІЯ КОРПОРАТИВНОЇ ЗВІТНОСТІ ЗІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ: КРИТИЧНИЙ ПОГЛЯД НА ТЕОРІЮ ЛЕГІТИМНОСТІ

Автори:
1
Lviv Politechnic National University

У статті здійснено критичний аналіз теорії легітимності та її актуальності в умовах переходу від добровільного до обов’язкового стандартизованого розкриття компаніями інформації зі сталого розвитку. Розглянуто теоретичні основи легітимності, концепцію “суспільного договору” та стратегій легітимації. Продемонстровано, що стандарти звітності зі сталого розвитку ESRS та IFRS S1, S2 формалізують суспільні очікування щодо прозорості у сфері сталого розвитку та підвищують значущість ESG-звітності як інструменту забезпечення легітимності бізнесу. Обґрунтовано, що, незважаючи на певні обмеження, теорія легітимності залишається релевантною й обґрунтованою теоретичною основою для пояснення практик розкриття інформації зі сталого розвитку в контексті нової регуляторної парадигми.

1. Commission Delegated Regulation (EU) 2023/2772 of 31 July 2023 supplementing Directive 2013/34/EU of the European Parliament and of the Council as regards sustainability reporting standards. EUR-Lex. URL: https://eur-lex. europa. eu/legal-content/en/TXT/?uri=CELEX:32023R2772.

2. Про схвалення Стратегії запровадження підприємствами звітності із сталого розвитку. Розпорядження КМУ від 18 жовтня 2024 р. № 1015-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1015-2024-%D1%80#Text.

3. Тивончук О., Тітов Д. Стандартизація розкриття інформації зі сталого розвитку – підхід Фонду IFRS. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. № 2 (11). С. 190–197. DOI:https://doi.org/10.32782/dees.11-30.

4. Тивончук О. І., Тітов Д. К. Особливості розкриття інформації зі сталого розвитку за стандартами IFRS S1, IFRS S2. Сталий розвиток економіки. 2024. № 4 (51). С. 334–341.DOI:https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-51-47.

5. Ashforth B., Gibbs B. The double edge of legitimization. Organization Science. 1990. No.1. Р. 177–194.

6. Gray R., Owen D., Adams C. Some theories for social accounting?: A review essay and a tentative pedagogic categorisation of theorisations around social accounting. Advances in Environmental Accounting & Management. 2009. No. 4. Р. 1–54.

7. Lindblom C. K. The implications of organisational legitimacy for corporate social performance and disclosure. Critical Perspectives on Accounting Conference. New York, 1993.

8. Suchman M. C. Managing legitimacy: strategic and institutional approaches. Academy of Management Review. 1995. No. 20(3). Р. 571–610.

9. Woodward D. G., Edwards P., Birkin F. Organizational legitimacy and stakeholder information provision. British Journal of Management. 1996. Vol. 7. Р. 239–347.

10. Gray R., Owen D., Adams C. Accounting and Accountability: Changes and Challenges in Corporate Social and Environmental Reporting. London: Prentice Hall, 1996.

11. O'Donovan G. Environmental disclosures in the annual report: extending the applicability and predictive power of legitimacy theory. Accounting, Auditing and Accountability Journal. 2002. No. 15(3). Р. 344–371.

12. Deegan C.М. Financial accounting theory. 4th edition. McGraw-Hill Education (Australia) Pty Ltd, 2014. 609 p.

13. Deegan C.M. Legitimacy theory. Despite its enduring popularity and contribution, time is right for a necessary makeover. Accounting, Auditing & Accountability Journal. 2019. Vol. 32, No. 8. Р. 2307–2329.

14. Bachmann P., Ingenhoff D. Legitimacy through CSR disclosures? The advantage outweighs the disadvantages. Public Relations Review. 2016. No. 42(3). Р. 386–394.

15. Díez-de-Castro E., Peris-Ortiz M., Díez-Martín F. Criteria for Evaluating the Organizational Legitimacy: A Typology for Legitimacy. Organizational Legitimacy. Challenges and Opportunities for Businesses and Institutions/ Ed. by E. Díez-De-Castro, M. Peris-Ortiz. Springer International Publishing AG, 2018. 304 p.

16. Легенчук С. Ф., Серпенінова Ю. С. Легітимаційна теорія додаткового розкриття облікової інформації про соціальну та екологічну діяльність підприємства. Економіка, управління та адміністрування.2024. № 1 (107). С. 103–110. DOI: 10.26642/ema-2024-1(107)-103-110.

17. Мисака Г. В., Дерун І. А. Теорія легітимності в формуванні інституційно-правових засад системи нефінансової звітності підприємств. Соціальна економіка. 2021. № 61. С. 60–71. DOI: https://doi.org/ 10.26565/ 2524- 2547- 2021-61-06.

18. Nasi J., Nasi S., Phillips N., Zyglidopoulos S. The evolution of corporate social responsiveness—an exploratory study of Finnish and Canadian forestry companies. Business and Society. 1997. № 38(3). Р. 296–321.

19. Screening of websites for 'greenwashing': half of green claims lack evidence. European Commission. URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_269.

20. Mahmud M. T. Quest for a Single Theory to Explain Managerial Motivations for Sustainability Disclosures: Legitimacy Theory, Stakeholder Theory or Institutional Theory. Bulletin of Japanese Association for International Accounting Studies. 2020. Vol. 7. Р. 135–159. URL: https://jaias.org/content/files/pdf/academic_records/2019bulletin/12.pdf.