СОЦІАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЯПОНІЇ В ТЕЛЕПЕРЕДАЧІ “СВІТ НАВИВОРІТ”

1
Національний університет «Львівська політехніка»

Стаття містить аналіз та осмислення серій про Японію з популярної української телепередачі “Світ навиворіт”, що висвітлює сучасні гострі соціальні проблеми: самотність, щоденна робота в офісах понад 15 годин, “вигорання” людей на роботі, які не мають часу на особисте життя, сім’ю, відсутність або маленьке за площею житло, де мешкає 2–3 покоління. Вражає інформація про перше місце у світі японців за суїцидами через втрату роботи, робочий день в офісах, що вдвічі перевищує норму, без вихідних, постійне недосипання. Телевипуски ілюструють оригінальні незвичайні замінники сім’ї: її прокат на день, прокат собачки на кілька годин або днів, продаж силіконових дівчат-ляльок для чоловічих утіх, платні послуги школярок у лав-барах для зняття стресу наближеннями та ніжними дотиками, або жорсткі зв’язування в барі та побиття плітками, лав-готелі для молодих подружніх пар. Показано як альтернативою самотності дівчат є сучасні хлопці на годину, що зустрічаються у спеціальних кафе з дівчиною, ведуть приємну для неї розмову, роблять компліменти, а вона платить за ілюзію побачення, ввічливість та випивку. Зняттю стресового стану сприяють також невинні виступи численних ансамблів школярок, що співають і танцюють на сцені для хлопців і солідних чоловіків у залі, яким імпонує юний запал, веселощі, й вони щиро аплодують ученицям. Показані у телепередачі щорічні бої биків, які також дають емоційну розрядку вболівальникам; Олімпіада в бруді, де молоді люди беруть участь у різних випробуваннях з метою не перемогти, а падати в рідку глину, забруднитися, веселитися, як діти, щоб позбутися стресу чи депресії

1. Гегелева Н.С. Тревел-журналистика на российском телевидении // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Литературоведение, журналистика. 2016. № 2. – С. 128–133. 

2. Гурчіані Х. Телебачення як засіб втілення соціальної проблематики в інформаційному просторі України // Образ. 2014. Вип. 15. – С. 13–19.

3. Климанська Л. Д. Медіа-імідж соціальної проблеми / Л. Д. Климанська // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна. 2009. Вип. 15. – 650 с.

4. Михайлова О. Соціальна проблематика в телевізійних новинах: огляд теоретичних набутків // Актуальні питання гуманітарних наук. 2016. Вип. 15. – С. 189–195.

5. Показаньева И. В. Проблемное поле трэвел-журналистики как явления современного медиапространства [Электронный ресурс] / И. В. Показаньева // Медиаскоп. 2013. No 3. – Режим доступа: http://mediascope.ru/node/1385; Все о туризме. – https://tourlib.net/statti_tourism/pokazanyeva.htm.

6. Сащук М. І. Умови та критерії кваліфікації актуальних проблем соціальної практики в медіа // Наукові записки Інституту журналістики КНУ імені Т. Шевченка. 2013. Т. 53. – С. 190–194.