ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ФУНКЦІЙ БЛОГІВ УКРАЇНСЬКИХ ЖУРНАЛІСТІВ НА САЙТАХ ІНТЕРНЕТ-ЗМІ

1
Національний університет «Львівська політехніка»

У статті  розглянуто диференціацію функцій блогів українських журналістів як нового типу самовираження на сайтах інтернет-ЗМІ, поділено функції на нові й традиційні.

Оглянуто й проаналізовано статті попередніх дослідників щодо функцій блогів як ЗМК, та інтернет-ЗМІ. Виявлено, що  контент блогів на сайті інтернет-ЗМІ  поєднує  виконання функцій засобів масової комунікації, яким є блог журналіста, та водночас виконує  функції жанру ЗМІ,  яким є його контент.

Розкрито систему рівнів: макрорівень, мезорівень, мікрорівень функцій блогів українських журналістів, що оприлюднюють у рубриках «Блоги», «Авторські блоги» на сайтах українських інтернет-ЗМІ «Детектор медіа», «Українська правда», «День».

На основі аналізу впливу функцій блогів українських журналістів на сайтах інтернет-ЗМІ, виділено їх загально-соціальні, загально-психологічні та соціально-психологічні функції. 

Розкрито поєднання нових функцій блогів журналістів на сайтах інтернет-ЗМІ та традиційних загально-соціальних функцій ЗМІ: інформаційної, комунікаційної, регулятивної, інтегруючої, просвітницької, освітньої, виховної, ідеологічної, контролюючої, саморозвитку,  соціалізації, що сприяють згуртуванню та утримуванню соціальних зв’язків. 

Виявлено одночасне застосування нових функцій блогів українських журналістів та загально-психологічних функції ЗМІ:  утилітарної, емоційної розрядки, релаксації, що заспокоюють, знімають емоційну напругу.

Встановлено, що блоги журналістів на сайтах Інтернет-ЗМІ  виконують  також соціально-психологічні функції: соціального орієнтування,  аффілації як належності до групи, контакту з іншою людиною та самоутвердження, що поєднуються з новими функціями.

Визначено домінування  кількох нових функцій у журналістських жанрах блогів журналістів на сайтах досліджуваних інтернет-ЗМІ: зміна світогляду, самопрезентації, самовираження, самопозиціювання авторів блогів журналістів Інтернет-ЗМІ, що  розширюють коло їх читачів та інші.

1. Біловус Л., Яблонська Н., Гомотюк О. Блог як мовленнєвий жанр – еволюція епістолярного жанру // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Сер. «Соціальні комунікації». 2021. № 17 // https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/17956

2. Досенко А.К. Блоги і традиційні медіа: аналіз співіснування // Образ. 2018. Вип. 1 (27). С.111-118.

3. Досенко А. К. Блогосфера як автокомунікативна технологія / А. К. Досенко // Наукові записки Інституту журналістики. 2014. Т.57.  С. С.226-229.

4. Кузнецова О.Д. Засоби масової комунікації. Посібник. Вид. 2-е. Львів: ПАІС.  2005. 200 с.

5. Кузнецова О.Д. Ідентичність блога і ЗМІ // Теле- та радіожурналістика. 2013. Вип. 12. С. 117-123.

6. Михайлова О. Блогосфера як інструмент соціальнокультурних трансформацій в сучасній Україні // Наукові записки ІПіЕНД імені Кураса НАН України. 2014. Вип. 4-5  (72-73). С.130-141.

7.  Мудра І.  Класифікація журналістських блогів //Вісник НУ «Львівська політехніка» Сер. «Журналістика». 2017. С.76-80.

8. Навальна М. Блоги як нові засоби в сучасній комунікації // Соціум. Документ. Комунікація. 2021. №1 (12). С., 238-254. // https://doi.org/10.31470/2518-7600-2021-12-238-254

9. Недбай В.В. Блог як феномен політичної комунікації // Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. Серія «Питання політології». 2015. № 14(839). С. 156-162.

10. Панасенко А.Р. Блог як різновид масової журналістики в
умовах інформаційного суспільства // International Journal of Innovative Technologies in Social Science/ 1(22) // https://media.neliti.com/media/publications/320985B2-475eeb20.pdf

11. Погребняк І. Блогінг як форма сучасного мережевого
художньо-публіцистичого жанру //Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Сер. Філологія. Соціальні комунікації. Т.31 (70). № 3. Ч.3. 2020. С.229 -233.

12. Стеблина Н.О. То чи є блог жанром? До питання про функціональність
мережевих текстів (на матеріалі політичних блогів «Української
правди») // Проблеми сучасного літературознавства. 2016. No22. С. 54-65

13. Тонкіх І.Ю. Функції блогів на сайтах українських інтернет-ЗМІ //  Діалог. 2012. Вип. 15. С. 341-350.  

14. Han K. Bloggers Are Journalists Who Play by Different Rules / K. Han // Freedom of Press. — 2013. — Aprill 11th // blog.freedomfromthepress.info/2013/04/11/bloggers-are- journalists-who-play-by-different-rules/

15. Kenix L. J. Blogs as Alternative / L. J. Kenix // Journal of Computer-Mediated Communication. — 2009. — Vol. 14. — Pp. 790–822.