енергетична ефективність

ENERGY RECUPERATION IN ELECTRIC VEHICLES: PROCESS OPTIMIZATION AND IMPACT ON RANGE

Energy recuperation is crucial to optimizing electric vehicles' efficiency and driving range (EVs). This study models and analyzes the recuperation process under real-world driving conditions, considering key factors such as driving style, road slopes, and traffic conditions. A comparative simulation was conducted using two approaches: one incorporating driving styles and traffic light influences and another assuming uniform energy consumption.

ЖИТЛОВІ БУДИНКИ СЕРЕДИНИ XIX - ПОЧАТКУ XX СТ.: ОСОБЛИВОСТІ ПІДВИЩЕННЯ ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ У ІСТОРИЧНИХ ЖИТЛОВИХ БУДИНКАХ

Одним із пріоритетних напрямків реконструкції історичних житлових будинків є вирішення проблем щодо їхньої енергоефективності. У даній статті проаналізовані принципи утеплення фасадів будинків, які не можуть бути утеплені ззовні через історичну та культурну цінність.

REDUCING THE COMPUTATIONAL COMPLEXITY OF FINITE IMPULSE RESPONSE FILTERS IN INTEGRATED SYSTEMS

The problem of optimizing finite impulse response (FIR) digital filters is relevant in the context of limited computational resources of embedded systems. Existing methods for implementing FIR filters often lead to significant energy consumption and processing time, which limits their application in real-world conditions. The objective of this work is to develop methods for optimizing FIR filters to reduce computational complexity and ensure efficient operation on embedded systems with limited resources.

DIRECTIONS OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF A MACHINE-BUILDING ENTERPRISE ON THE EXAMPLE OF SE “SELPROEKT”

The paper presents the results of analysing the activities of a machine-building enterprise, taking into account the influence of factors of the political and socio-economic crisis. Based on the results of the PEST- and SWOT-analysis, the most promising directions of sustainable development of an engineering enterprise are identified, namely, implementation of energy-efficient solutions, use of circular economy principles, application of environmentally friendly technologies, digitalisation, and personnel training.

AIR FLOW DYNAMICS IN THE CABIN OF A LOW-ENTRY CITY BUS

The paper investigates the dynamics of air flows in the cabin of a low-entry city bus to improve passenger comfort and energy efficiency. The modeling was performed by CFD analysis in Ansys Fluent using the Mercedes-Benz Citaro Hybrid cabin model. Under winter conditions (flow inlet temperature - 27°C, bus body walls - 0°C), the maximum flow velocity reached 3.69 m/s in the doorway area, while insufficient ventilation was found in the front and rear parts of the cabin (velocity <0.8 m/s).

NOVEL CONCEPTS AND DESIGNS OF INERTIAL VIBRATION EXCITERS FOR INDUSTRIAL VIBRATORY EQUIPMENT: A REVIEW

The design and performance of vibration exciters strongly influences the operational efficiency and adaptability of industrial vibratory equipment. Vibratory equipment with such mechanisms is widely used in industries such as mining, construction, food processing, pharmaceuticals, and agriculture, where efficient material handling and precise motion control are critical. Traditional systems face several challenges, including energy inefficiency, limited trajectory control, and a need for more flexibility for diverse industrial applications.

Порівняльний аналіз алгоритмів відстеження точки максимальної потужності фотоелектричної панелі

Зростаючий попит на електроенергію та потреба в екологічно чистих джерелах енергії зумовлюють активний розвиток відновлюваних технологій, серед яких сонячна енергетика має провідну роль. Фотоелектричні (ФЕ) системи здатні перетворювати сонячне випромінювання на електричну енергію, однак ефективність їх роботи залежить від здатності їх адаптації до змін зовнішніх умов, таких як інтенсивність інсоляції та температура навколишнього середовища.

Енергоефективне керування системою обігріву, вентиляції та кондиціонування електромобіля – оптимізація продуктивності та зменшення енергоспоживання

Досліджено задачу підвищення енергоефективності системи обігріву, вентиляції та кондиціонування (ОВК) повітря для електромобіля. Через відсутність двигуна внутрішнього згоряння в електромобілях немає додаткового джерела тепла, тому системи ОВК споживають значну частку енергії від акумуляторів, що суттєво зменшує запас ходу. Метою є розробка енергоефективного алгоритму керування системою ОВК, який мінімізує енергоспоживання під час забезпечення належного рівня комфорту для пасажирів.

ГІБРИДНІ ДРОНИ З КІЛЬЦЕВИМИ ТА АСИМЕТРИЧНИМИ ПРОПЕЛЕРАМИ: ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ЗАСТОСУВАННЯ

У статті проведено комплексний аналіз гібридних безпілотних літальних апаратів (БПЛА), оснащених кільцевими (ducted) та асиметричними пропелерами. Представлено результати експериментальних досліджень, які підтверджують переваги використання цих типів пропелерів щодо аеродинамічної ефективності, енергоефективності, зниження рівня шуму та покращення маневреності. Детально розглянуто можливість поєднання асиметричних пропелерів з кільцевими конструкціями, а також їх вплив на тягу, стабільність польоту та інші льотні характеристики дронів.