recommender systems

Topic Modeling for News Recommendations: Evaluating the Performance of LDA and BERTopic

Text analysis is an important component in the evolution of recommender systems, as it enables meaningful information to be extracted from vast amounts of textual data.  This study performs a comparative analysis of two main topic modeling techniques, Latent Dirichlet Allocation (LDA) and BERTopic in the context of news recommender systems.  Using a dataset of Moroccan news articles, we evaluate the ability of these models to generate coherent and interpretable topics.  Our results demonstrate that BERTopic outperforms LDA in terms of topic consistency and semantic rich

Інформаційно-технологічний супровід особистісно-орієнтованого навчання як домінантна освітня тенденція

Досліджено особливості сучасного розуміння освіти як учнецентрованого та студенто-центрованого навчання, зорієнтованого на результат. Індивідуалізація навчання повинна враховувати психофізичний розвиток особи, її здібності та особливі освітні вимоги для забезпечення сприятливих умов усебічного розвитку. Запропоновано концепт поняття індивідуального освітнього маршруту особистісно-орієнтованого навчання впродовж життя, індивідуальної навчальної траєкторії, інформаційно-комунікаційних засобів інклюзивного навчання.