maneuverability

Research on the maneuvrability of an articulated bus on a physical model

The article discusses the use of articulated buses for passenger transport in large cities. The efficiency of such buses is due to the fact that during peak hours, an articulated bus operates, while during off-peak hours, only one bus is in operation. However, the use of such articulated buses requires in-depth research into their technical and operational characteristics, particularly their maneuverability, which ensures that articulated buses can navigate complex street networks effectively.

ГІБРИДНІ ДРОНИ З КІЛЬЦЕВИМИ ТА АСИМЕТРИЧНИМИ ПРОПЕЛЕРАМИ: ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ЗАСТОСУВАННЯ

У статті проведено комплексний аналіз гібридних безпілотних літальних апаратів (БПЛА), оснащених кільцевими (ducted) та асиметричними пропелерами. Представлено результати експериментальних досліджень, які підтверджують переваги використання цих типів пропелерів щодо аеродинамічної ефективності, енергоефективності, зниження рівня шуму та покращення маневреності. Детально розглянуто можливість поєднання асиметричних пропелерів з кільцевими конструкціями, а також їх вплив на тягу, стабільність польоту та інші льотні характеристики дронів.