Дослідження зовнішньої мобільності до міст України

https://doi.org/10.23939/tt2021.02.001
Надіслано: Серпень 18, 2021
Прийнято: Вересень 16, 2021
Автори:
1
Egis Ukraina LTD

Проблема мобільності мешканців є однією з ключових для більшості українських міст. Окрім міських пересувань, на міську транспортну систему впливають також зовнішні (позаміські) пересування. Тому дослідження закономірностей зовнішньої мобільності дасть змогу враховувати її під час планування міських транспортних систем. У цій статті розглянуто пересування мешканців до українських міст з чисельністю населення понад 70 тис. осіб. Джерелом даних є інформація від мобільного оператора Kyivstar. Встановлено зв’язок між якістю життя у містах та загальним рівнем зовнішньої мобільності (залежно від чисельності жителів у містах їх поділено на п’ять кластерів). Виявлено що більша мобільність характерна для міст, що у західній та центральній частині країни. Визначено середнє значення зведеного індексу оцінки можливостей міста (інтегральний показник, що враховує можливість вільно висловлювати думки, пересуватись між районами міста, впливати на формування рішень у місті тощо. Між цим індексом та обсягом зовнішньої мобільності існує позитивна кореляція, тобто, відносний обсяг зовнішньої мобільності є більшим до міст, у яких мешканці відзначають вищу якість життя. Обчислено усереднену за рік середню кількість поїздок, що здійснюються від кожного з міст і для кожної поїздки визначено її відстань (по мережі автомобільних доріг). Також встановлено закономірності зовнішньої мобільності до міст різних розмірів (середня довжина поїздок змінюється у діапазоні 39,0–56,5 км; 95 % поїздок – на відстані 150–250 км; 99 % поїздок – на відстань не більше 400–600 км). Отримані результати дадуть змогу сформувати в подальшому рекомендації з удосконалення транспортної системи міста, яка повинна враховувати як щоденний обсяг його відвідувачів, так і тенденції її (системи) зміни в разі покращення якості життя у місті.

1. Montini, L., Prost, S., Schrammel, J., Rieser-Schüssler, N., & Axhausen, K. W. (2015). Comparison of travel diaries generated from smartphone data and dedicated GPS devices. Transportation Research ProcediaVolume 11, 227-241. doi: 10.1016/j.trpro.2015.12.020 (in English) https://doi.org/10.1016/j.trpro.2015.12.020

2. Iovan, C., Olteanu-Raimond, A. M., Couronné, T., & Smoreda, Z. (2013). Moving and calling: Mobile phone data quality measurements and spatiotemporal uncertainty in human mobility studies. In Geographic information science at the heart of Europe (pp. 247-265). Springer, Cham. doi: 10.1007/978-3-319-00615-4_14 (in English) https://doi.org/10.1007/978-3-319-00615-4_14

3. Hoteit, S., Secci, S., Sobolevsky, S., Ratti, C., & Pujolle, G. (2014). Estimating human trajectories and hotspots through mobile phone data. Computer NetworksVolume 64, 296-307. doi: 10.1016/j.comnet.2014.02.011 (in English) https://doi.org/10.1016/j.comnet.2014.02.011

4. Smoreda, Z., Olteanu-Raimond, A. M., & Couronné, T. (2013). Spatiotemporal data from mobile phones for personal mobility assessment. In Transport survey methods: best practice for decision making. Emerald Group Publishing Limited. 745-768. doi: 10.1108/9781781902882-041 (in English) https://doi.org/10.1108/9781781902882-041

5. White, J., & Wells, I. (2002). Extracting origin destination information from mobile phone data. Eleventh International Conference on Road Transport Information and Control. pp. 30-34 doi: 10.1049/cp:20020200 (in English) https://doi.org/10.1049/cp:20020200

6. Mellegård, E. (2011). Obtaining Origin/Destination-matrices from cellular network data (Master's thesis). (in English) https://doi.org/10.1109/ICDMW.2011.132

7 Toole, J. L., Colak, S., Sturt, B., Alexander, L. P., Evsukoff, A., & González, M. C. (2015). The path most traveled: Travel demand estimation using big data resources. Transportation Research Part C: Emerging Technologies58, 162-177. doi: 10.1016/j.trc.2015.04.022 (in English) https://doi.org/10.1016/j.trc.2015.04.022

8. Bonnel, P., Hombourger, E., Olteanu-Raimond, A. M., & Smoreda, Z. (2015). Passive mobile phone dataset to construct origin-destination matrix: potentials and limitations. Transportation Research Procedia11, 381-398. doi: 10.1016/j.trpro.2015.12.032 (in English) https://doi.org/10.1016/j.trpro.2015.12.032

9. Gadziński, J. (2018). Perspectives of the use of smartphones in travel behaviour studies: Findings from a literature review and a pilot study. Transportation Research Part C: Emerging Technologies88, 74-86. doi: 10.1016/j.trc.2018.01.011 (in English) https://doi.org/10.1016/j.trc.2018.01.011

10. Madre, J. L., Axhausen, K. W., & Brög, W. (2007). Immobility in travel diary surveys. Transportation34(1), 107-128. doi: 10.1007/s11116-006-9105-5 (in English) https://doi.org/10.1007/s11116-006-9105-5

11. Peredmistia nastupaie na Kyiv. Yak vyrishyty transportnu problemu mistsuputnykiv. [The suburbs are advancing on Kyiv. How to solve the transport problem of urban satellites] Retrieved from: https://www.epravda.com.ua/publications/2019/04/23/647281/ (in Ukrainian)

12. Ukrzaliznytsia rozvyvatyme prymiske spoluchennia z velykymy mistamy v ramkakh proektu City Express. [Ukrzaliznytsia will develop suburban connections with large cities within the City Express project] Retrieved from: https://www.uz.gov.ua/press_center/up_to_date_topic/535602 (in Ukrainian)

13. Velykyi Lviv i navit bilshe: skilky liudei shchodnia pryizhdzhaie do Lvova? Proekt «Vidkryti dani» Lvivskoi miskoi rady. [Greater Lviv and even more: how many people come to Lviv every day? Open Data Project of Lviv City Council] Retrieved from: https://dashboard.city-adm.lviv.ua/velykyy-lviv-i-navit-shche-bilshe (in Ukrainian)

14. Perederko, V. P. (2018). Analiz potokiv vnutrishnoho turyzmu v Ivano-Frankivskii oblasti u 2016–2017 rr. za danymy mobilnoho zviazku. Chastyna 1. [Analysis of domestic tourism flows in Ivano-Frankivsk region in 2016-2017 according to mobile communications. Part 1]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Ekonomika [Bulletin of Odessa National University. Series: Economics], 23(6), 36-47. (in Ukrainian)

15. Bank danykh «Statystyka naselennia Ukrainy» Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy. [Database "Statistics of the Population of Ukraine" of the State Statistics Service of Ukraine] Retrieved from: http://database.ukrcensus.gov.ua/PXWEB2007 (in Ukrainian)

16. Mohyla, I., & Osiichuk, O. (2021). Doslidzhennia zovnishnoi mobilnosti do mist Ukrainy za danymy operatoriv mobilnoho zviazku [Study of external mobility to the cities of Ukraine according to mobile operators]. In Problemy z transportnymy potokamy i napriamy yikh rozviazannia: tezy dopovidei IV Vseukrainskoi naukovo-teoretychnoi konferentsii [Problems with traffic flows and directions of their solution: abstracts of reports of the IV All-Ukrainian scientific-theoretical conference] (pp. 68-71). (in Ukrainian)

17. Chetverte vseukrainske munitsypalne opytuvannia, 20 sichnia – 10 liutoho 2018. [Fourth All-Ukrainian Municipal Survey, January 20 - February 10, 2018] Retrieved from: http://ratinggroup.ua/files/ratinggroup/reg_files/municipal_survey_2018_.... (in Ukrainian)

18. Piate vseukrainske munitsypalne opytuvannia, 6 veresnia – 10 zhovtnia 2019. [Fifth All-Ukrainian Municipal Survey, September 6 - October 10, 2019] Retrieved from: http://ratinggroup.ua/files/ratinggroup/reg_files/ fifth_municipal_survey_september_2019_ua_final_12-5-2019.pdf. (in Ukrainian)

19. Shoste vseukrainske munitsypalne opytuvannia, 25 sichnia – 17 liutoho 2020. [Sixth All-Ukrainian Municipal Survey, January 25 - February 17, 2020] Retrieved from: http://ratinggroup.ua/files/ratinggroup/reg_files/sixth_municipal_survey.... (in Ukrainian)