Дослідження специфіки розвитку міжнародних морських контейнерних перевезень

https://doi.org/10.23939/tt2022.02.033
Надіслано: Липень 07, 2022
Прийнято: Жовтень 10, 2022
1
National University of Water and Environmental Engineering
2
Poltava State Agrarian University
3
National University of Water and Environmental Engineering

Стрімкий розвиток контейнерних перевезень у світі вимагає прийняття стратегічних рішень в матеріально-технічному забезпеченні доставки вантажів морським транспортом з метою досягнення ефективного розвитку морської логістичної системи та визначення лідерів морської логістики. У статті розглядається процес контейнеризації на морському транспорті в міжнародному контексті. Цей вид перевезень має масу переваг перед іншими видами вантажоперевезень, серед яких низька вартість, великі обсяги перевезень, чіткі та однозначні правила, правові норми морських перевезень, визначені морські маршрути. В ході дослідження вивчалися країни, що мають вихід до моря або океану. До таких країн належать Німеччина, Швеція, Бельгія, Австрія, Японія, Нідерланди та Сінгапур – країни з розвиненою системою логістики.

Проаналізовано кількісні і якісні показники розвитку провідних портів світу, зокрема кількість суден різних типів, у тому числі залежно від прапору, їх вантажопідйомність, час перебування в порту. Проаналізовано розвиток морської торгівлі в розрізі основних морських шляхів: Non-mainlane East West, North-South, South-South, Intra-regional. 

За результатами дослідження проведено класифікацію світового флоту за основними типами суден. У ході аналізу сучасного розвитку світового ринку контейнерних транспортних перевезень встановлено стійку тенденцію до збільшення обсягів вантажів, що перевозяться в контейнерах. Це пояснюється тим, що контейнеризація дозволяє значно підвищити ефективність і конкурентоспроможність логістичних підприємств, що має велике значення в умовах ринкової економіки. Розвиток системи контейнерних перевезень морським транспортом є раціональним засобом підвищення якості організації перевезень вантажів, який завдяки економічній ефективності дозволить знизити транспортні витрати при перевезенні вантажів, а також перспективні напрямки обґрунтовано їх розвиток.

1. Alamá-Sabater, L., Márquez-Ramos, L., & Suárez-Burguet, C. (2013). Trade and transport connectivity: a spatial approach. Applied Economics, 45(18), 2563-2566. doi: 10.1080/00036846.2012.669466 (in English).
https://doi.org/10.1080/00036846.2012.669466
2. Bensassi, S., Márquez-Ramos, L., Martínez-Zarzoso, I., & Suárez-Burguet, C. (2015). Relationship between logistics infrastructure and trade: Evidence from Spanish regional exports. Transportation Research Part A: Policy And Practice, 72, 47-61. doi: 10.1016/j.tra.2014.11.007 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.tra.2014.11.007
3. Blyde, J., & Molina, D. (2015). Logistic infrastructure and the international location of fragmented production. Journal Of International Economics, 95(2), 319-332. doi: 10.1016/j.jinteco.2014.11.010 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.jinteco.2014.11.010
4. Amin, C., Mulyati, H., Anggraini, E., & Kusumastanto, T. (2021). Impact of maritime logistics on archipelagic economic development in eastern Indonesia. The Asian Journal Of Shipping And Logistics, 37(2), 157-164. doi: 10.1016/j.ajsl.2021.01.004 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.ajsl.2021.01.004
5. Gani, A. (2017). The Logistics Performance Effect in International Trade. The Asian Journal Of Shipping And Logistics, 33(4), 279-288. doi: 10.1016/j.ajsl.2017.12.012 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.ajsl.2017.12.012
6. Global trade hits record high of $28.5 trillion in 2021, but likely to be subdued in 2022. https://unctad.org/news/global-trade-hits-record-high-285-trillion-2021-... (in English).
7. Komelina, O., Samoilyk, I., Boldyrieva, L., & Krapkina, V. (2020). The Management of Organizational Processes of the Transport Use in Construction. Lecture Notes In Civil Engineering, 601-608. doi: 10.1007/978-3-030-42939-3_59 (in English).
https://doi.org/10.1007/978-3-030-42939-3_59
8. Yan, R., Wang, S., Zhen, L., & Laporte, G. (2021). Emerging approaches applied to maritime transport research: Past and future. Communications In Transportation Research, 1, 100011. doi: 10.1016/j.commtr.2021.100011 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.commtr.2021.100011
9. Review of maritime transport. United Nations Conference on Trade and Development United Nations. Geneva. Retrieved from: https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2021_en_0.pdf (in English).
10. Shenderivska, L., Krystopchuk, M., Nykonchuk, V., Kniazevych, A., & Shketa, V. (2022). Prospects of Neuromarketing Application in Communication Activities of Logistics Enterprises. TRANSBALTICA XII: Transportation Science And Technology, 682-693. doi: 10.1007/978-3-030-94774-3_66 (in English).
https://doi.org/10.1007/978-3-030-94774-3_66
11. Shi, W., & Li, K. (2016). Themes and tools of maritime transport research during 2000-2014. Maritime Policy &Amp; Management, 44(2), 151-169. doi: 10.1080/03088839.2016.1274833 (in English).
https://doi.org/10.1080/03088839.2016.1274833
12. Soner, O., Akyuz, E., & Celik, M. (2018). Statistical modelling of ship operational performance monitoring problem. Journal Of Marine Science And Technology, 24(2), 543-552. doi: 10.1007/s00773-018-0574-y (in English).
https://doi.org/10.1007/s00773-018-0574-y
13. Song, L., & van Geenhuizen, M. (2014). Port infrastructure investment and regional economic growth in China: Panel evidence in port regions and provinces. Transport Policy, 36, 173-183. doi: 10.1016/j.tranpol.2014.08.003 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2014.08.003
14. Talley, W. (2013). Maritime transportation research: topics and methodologies. Maritime Policy &Amp; Management, 40(7), 709-725. doi: 10.1080/03088839.2013.851463 (in English).
https://doi.org/10.1080/03088839.2013.851463
15. The main major seaports of China. Retrieved from: https://www.cargo-ukraine.com/uk/veliki-morski-porti-kitayu (in English).
16. Tongzon, J., & Heng, W. (2005). Port privatization, efficiency and competitiveness: Some empirical evidence from container ports (terminals). Transportation Research Part A: Policy And Practice, 39(5), 405-424. doi: 10.1016/j.tra.2005.02.001 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.tra.2005.02.001
17. Top 20 Container Ports. Port of Hamburg. Retrieved from: https://www.hafen-hamburg.de/en/statistics/top-20-container-ports/ (in English).
18. Topolšek, D., Čižiūnienė, K., & Ojsteršek, T. (2018). Defining transport logistics: A literature review and practitioner opinion based approach. Transport, 33(5), 1196-1203. doi: 10.3846/transport.2018.6965 (in English).
https://doi.org/10.3846/transport.2018.6965
19. Ukraina vede peremovyny z yevropeiskymy partneramy shchodo finansovoi dopomohy ahrariiam [Ukraine is negotiating with European partners regarding financial assistance to farmers]. Retrieved from: https://cutt.ly/cG8UcEh (in Ukrainian)
20. World Bank. (2018). Logistics performance index. Washington DC. Retrieved from: https://lpi.worldbank.org/international/global (in English).