Проблема акустичного забруднення міст постає досить гостро, як тільки мова йде про підвищення рівня автомобілізації. Проте, більшість дослідників вивчають негативний вплив шуму від транспортного потоку в цілому. В епоху сталої мобільності спостерігатиметься тренд щодо зменшення кількості приватного транспорту на міських вулицях, але проблема акустичного навантаження на території житлової забудови таким чином не вирішиться, оскільки засоби громадського транспорту є досить потужним джерелом транспортного шуму. В статті вирішується проблема визначення закономірностей зміни акустичного навантаження від засобів громадського транспорту за різних швидкісних режимів та типів покриття.
В статті об’єктом дослідження є прямі ділянки ліній громадського транспорту. Предметом дослідження – закономірності зміни рівня шуму від засобів громадського транспорту за різних швидкостей руху, їх позиції в просторі та типу покриття.
Отримані результати вказують на те, що основний діапазон шумового забруднення від засобів громадського транспорту на прямих відрізках становить 75-85 дБА, при чому, цей рівень може відрізнятися на 15-20% залежно від виду лінії (тролейбус, автобус, трамвай) та типу покриття.
Закономірності зміни рівня шумового забруднення, які були виявлені у роботі вказують на те, що для кожного типу покриття та виду лінії громадського транспорту існують такі значення швидкостей руху, при досягненні яких здійснюється понаднормове акустичне навантаження на райони житлової забудови за певних відстаней до них. Отримані результати є відмінними від існуючих в цей час наукових досліджень тим, що в них розглянуті акустичні характеристики конкретних ліній громадського транспорту, а не транспортного потоку в цілому. Відтак стає можливим визначити максимальний, а не еквівалентний рівень шуму від засобів громадського транспорту.
Сферою застосування результатів є транспортне планування як нових житлових районів, так і ділянок існуючої прилеглої забудови. Так, в першому випадку сформовані рекомендації щодо територіальних розривів від лінії забудови до магістральних вулиць з інтенсивним рухом громадського транспорту, залежно від його виду та типу покриття. З інакшого боку, встановлені рекомендації щодо швидкісного режиму засобів громадського транспорту на різних відстанях від лінії існуючої забудови.
1. Zakhyst terytorii budynkiv i sporud vid shumu [Protection of territories, buildings and structures from noise]. (2013). DBN ISO V.1.1-31:2013 from 01th June 2014. Kyiv: Ministry of Regional Development (in Ukrainian).
2. Vplyv transportu na ekolohiyu mista. Analiz ta stratehiyi dlya Ukrayiny [The influence of transport on ecology of the city. Analysis and strategies for Ukraine]. Retrieved from https://ucn.org.ua/wp-content/uploads/2017/02/transport-ukr4_small.pdf (in Ukrainian).
3. Morillas, J., Gozalo, G., González, D., Moraga, P., & Vílchez-Gómez, R. (2018). Noise Pollution and Urban Planning. Current Pollution Reports, 4(3), 208-219. doi: 10.1007/s40726-018-0095-7 (in English).
https://doi.org/10.1007/s40726-018-0095-7
4. Hurenkova O. (2018). Mozhlyvi shlyakhy vyrishennya ekolohichnykh problem misʹkoho transportu [Possible ways to solve environmental problems of urban transport]. Visnyk Skhidnoukrayinsʹkoho Natsionalʹnoho Universytetu imeni Volodymyra Dalya [Bulletin of the Eastern Ukrainian National University named after Volodymyr Dal], (242), 45-49. (in Ukrainian)
5. Lezhneva O. (2017). Ekologichna otsinka tranportnoho shumu na vulychno-dorozhniy merezhi mista [Eviromental assesment of traffic noise on the urban road network]. Visnyk HNADU [Bulletin of KNARU], 77, 87-94. (in Ukrainian)
6. Kaleniuk, M., Furman, O., & Postranskyy, T. (2021). Influence of traffic flow intensity on environmental noise pollution. Transport Technologies, 2021(1), 39-49. doi: 10.23939/tt2021.01.039 (in English)
https://doi.org/10.23939/tt2021.01.039
7. Jacyna, M., Wasiak, M., Lewczuk, K., & Karoń, G. (2017). Noise and environmental pollution from transport: decisive problems in developing ecologically efficient transport systems. Journal Of Vibroengineering, 19(7), 5639-5655. doi: 10.21595/jve.2017.19371 (in English)
https://doi.org/10.21595/jve.2017.19371
8. Panulinová, E., & Harabinová, S. (2017). Strategy for tram noise reduction. MATEC Web Of Conferences, 107, 00071. doi: 10.1051/matecconf/201710700071 (in English)
https://doi.org/10.1051/matecconf/201710700071
9. Panulinová, E. (2017). Input Data for Tram Noise Analysis. Procedia Engineering, 190, 371-376. doi: 10.1016/j.proeng.2017.05.351 (in English)
https://doi.org/10.1016/j.proeng.2017.05.351
10. Osejos-Merino, M., Merino-Conforme, M., Merino-Conforme, M., Saltos-Bury, M., & Cano-Andrade, R. (2018). Acoustic pollution and its incidence in population health around bus station perimeter in Jipijapa city - Ecuador. Polo Del Conocimiento, 3(11), 353. doi: 10.23857/pc.v3i11.800 (in English)
https://doi.org/10.23857/pc.v3i11.800
11. Wang, H., Gao, H., & Cai, M. (2019). Simulation of traffic noise both indoors and outdoors based on an integrated geometric acoustics method. Building And Environment, 160, 106201. doi: 10.1016/j.buildenv.2019.106201 (in English)
https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2019.106201
12. Yang, W., He, J., He, C., & Cai, M. (2020). Evaluation of urban traffic noise pollution based on noise maps. Transportation Research Part D: Transport And Environment, 87, 102516. doi: 10.1016/j.trd.2020.102516 (in English)
https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102516
13. Nastanova z rozrakhunku ta proektuvannia zakhystu vid shumu selbyshchnykh terytorii [Guidelines for the calculation and design of noise protection of residential areas]. (2014). DSTU ISO N B V.1.1-33: 2013 from 01th January 2014. Kyiv: Ministry of Regional Development (in Ukrainian)
14. Malec, A., & Borowski, G. (2018). Monitoring of Road Noise in the Urban Environment of Lublin. Journal Of Ecological Engineering, 19(4), 159-166. doi: 10.12911/22998993/89920 (in English)
https://doi.org/10.12911/22998993/89920
15. Rey Gozalo, G., Barrigón Morillas, J., Trujillo Carmona, J., Montes González, D., Atanasio Moraga, P., & Gómez Escobar, V. et al. (2016). Study on the relation between urban planning and noise level. Applied Acoustics, 111, 143-147. doi: 10.1016/j.apacoust.2016.04.018 (in English)
https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2016.04.018
16. Lacasta, A., Peñaranda, A., & Cantalapiedra, I. (2018). Green Streets for Noise Reduction. Nature Based Strategies For Urban And Building Sustainability, 181-190. doi: 10.1016/b978-0-12-812150-4.00017-3 (in English).
https://doi.org/10.1016/B978-0-12-812150-4.00017-3
17. Fredianelli, L., Del Pizzo, L., & Licitra, G. (2019). Recent Developments in Sonic Crystals as Barriers for Road Traffic Noise Mitigation. Environments, 6(2), 14. doi: 10.3390/environments6020014 (in English).
https://doi.org/10.3390/environments6020014