Аналіз ефективності приміських пасажирських перевезень на ділянках львівської залізниці

https://doi.org/10.23939/tt2024.02.042
Надіслано: Серпень 07, 2024
Прийнято: Жовтень 14, 2024
1
Lviv Polytechnic National University
2
Lviv Polytechnic National University

Розвинена транспортна система забезпечує потреби населення в безпечному переміщені та є запорукою стабільного функціонування та розвитку виробничої сфери. Приміські перевезення залізничним транспортом, хоч і є стабільно збитковими, але залишаються привабливими для багатьох категорій населення. Розвинена залізнична мережа, низька собівартість перевезень та резерв пропускної спроможності більшості ділянок частково компенсують наявні недоліки та сприяють подальшому розвитку і відкривають нові перспективи щодо залучення додаткових користувачів транспортних послуг. У статті розглянуто основні проблеми приміських пасажирських перевезень, які погіршують якість наданих послуг та впливають на конкурентоспроможність залізничних приміських перевезень порівняно з іншими видами транспорту. Під час аналізу розкладу руху приміських поїздів, що відправляються та прибувають на станцію Львів, виявлено нераціональні управлінські рішення, які можливо удосконалити. Крім цього, на маршруті Львів – Самбір – Сянки та Сянки – Самбір – Львів визначено коефіцієнт завантаження рухомого складу, який упродовж слідування опускався до позначки 40 %, що свідчить про неефективне використання рухомого складу. Також обчислено відношення часу перебування поїзда на зупинках до загальної тривалості рейсу приміського руху. Для маршруту Самбір – Стрий час перебування в русі становив 69 %, а технічна швидкість – лише 21,7км/год. Отримані в статті результати характерні також для багатьох інших ділянок слідування, що свідчить про повторюваність цієї проблеми.

Позитивний досвід європейських країн у вирішенні схожих проблем дає змогу правильно відреагувати на ситуацію та вжити короткострокових заходів для зміни динаміки на  позитивну без додаткових часових втрат. Також варто зазначити, що комплекс заходів щодо покращення наданих послуг пасажирові повинен здійснюватися відповідно до вимог TSI, імплементацію яких необхідно забезпечити для вступу до Європейського Союзу. У подальших дослідженнях варто проаналізувати потоки пасажирів на всіх станціях та пунктах зупинок для визначення основних пасажироутворювальних пунктів на досліджуваних маршрутах.

1. Zadoia, V., & Kuptsov Yu. (2024). Vplyv tsyfrovizatsii na konkurentospromozhnist pasazhyrskykh zaliznychnykh perevezen [The impact of digitalisation on the competitiveness of passenger rail transport]. Review of transport economics and management, 10(26), 142-149. doi: 10.15802/rtem2023/300529 (in Ukrainian). https://doi.org/10.15802/rtem2023/300529

2. Howson, H. F. (2021). The rapid transit railways of the world. Taylor & Francis Group. (in English). https://doi.org/10.4324/9781003156116

3. Zbytky Ukrzaliznytsi vid perevezennia pasazhyriv sklaly 12,4 mlrd hryven [Ukrzaliznytsia's losses from passenger transportation amounted to UAH 12.4 billion]. Retrieved from: https://www.railinsider.com.ua/zbytky-ukrzaliznyczi-vid-perevezennya/ (in Ukrainian).

4. Transport Ukrainy [Transport of Ukraine]. Retrieved from: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2022/zb/10/zb_Transpot.pdf (in Ukrainian).

5. Haluzeve vydannia dlia fakhivtsiv zaliznychnoho transportu [Industry publication for railway transport specialists]. Retrieved from: https://www.railway.supply/uk/zalizniczi-ukra%D1%97ni-povidomlyayut-pro-... (in Ukrainian).

6. Reforma prymiskykh pasazhyrskykh zaliznychnykh perevezen i rozvytok rehioniv [Reform of suburban passenger rail transportation and regional development]. Retrieved from: https://cfts.org.ua/blogs/reforma_primiskikh_ pasazhirskikh_zaliznichnikh_perevezen_i_rozvitok_regioniv_431 (in Ukrainian).

7. Garcia-López, M. À., Pasidis, I., & Viladecans-Marsal, E. (2024). Suburbanization and transportation in European cities. Journal of Economic Geography. Retrieved from: https://academic.oup.com/joeg/advance-article/doi/10.1093/jeg/lbae029/77... . doi: 10.1093/jeg/lbae029 (in English). https://doi.org/10.1093/jeg/lbae029

8. Pietrzak, O., & Pietrzak, K. (2019). The role of railway in handling transport services of cities and agglomerations. Transportation Research Procedia, 39, 405-416. doi: 10.1016/j.trpro.2019.06.043 (in English). https://doi.org/10.1016/j.trpro.2019.06.043

9. Yang, Y., & Du, P. (2021). Optimization of the Suburban Railway Train Operation Plan Based on the Zonal Mode. Promet-Traffic&Transportation, 33(3), 425-436. doi:10.7307/ptt.v33i3.3608 (in English). https://doi.org/10.7307/ptt.v33i3.3608

10. Shang, P., Li, R., & Yang, L. (2020). Demand-driven timetable and stop pattern cooperative optimization on an urban rail transit line. Transportation Planning and Technology, 43(1), 78-100. doi: 10.1080/03081060.2020.1701757 (in English). https://doi.org/10.1080/03081060.2020.1701757

11. Chen, X., Dong, C., Tao, S., Peng, Q., & Liu, J. (2024). Integrated Transit-Oriented Development (TOD) with suburban rail network design problem for maximizing profits. Transportation Letters, 1-20. doi: 10.1080/19427867.2024.2304999 (in English). https://doi.org/10.1080/19427867.2024.2304999

12. Stockholm City to Nynäshamn Nynäsgård Train Timetable. Retrieved from: https://www.trainoclock.com/ en-SE/timetable/stockholmcity-nynashamnnynasgard (in English).

13. Uppsala C-Södertälje centrum. Retrieved from: https://kosht.media/wp-content/uploads/2024/04/Potiah-40-z-aeroportu-Sto... (In Swedish).

14. London Overground. Retrieved from: https://projectmapping.co.uk/Reviews/Resources/London%20 Overground%20map%206b.pdf (in English).

15. Borucka, A., & Guzanek, P. (2022). Predicting the seasonality of passengers in railway transport based on time series for proper railway development. Transport Problems, 17(1). 51-61. doi: 10.20858/tp.2022.17.1.05 (in English). https://doi.org/10.20858/tp.2022.17.1.05

16. Haramina, H., Talan, I., & Michaljevic, B. (2018). Improvement of suburban railway services by infrastructure and timetable modifications based on simulation modelling. Transport problems, 13(3), 15-27. doi: 10.20858/tp.2018.13.3.2 (in English). https://doi.org/10.20858/tp.2018.13.3.2

17. Shao, J., Xu, Y., Sun, L., Kong, D., & Lu, H. (2022). Equity-oriented integrated optimization of train timetable and stop plans for suburban railways system. Computers & Industrial Engineering, 173, 108721. doi: 10.2139/ssrn.4089781. (in English). https://doi.org/10.2139/ssrn.4089781

18. Johansson, E., Camporeale, R., & Palmqvist, C. W. (2020). Railway network design and regional labour markets in Sweden. Research in Transportation Economics, 83, 100921. doi: 10.1016/j.retrec.2020.100921 (in English). https://doi.org/10.1016/j.retrec.2020.100921