Для здійснення поїздок за межі міста пасажири, які не мають власного транспортного засобу, зазвичай використовують автомобільне або залізничне приміське сполучення. Основні цілі таких поїздок – робота, навчання, туризм та відпочинок, лікування або отримання медичних послуг, відвідування рідних та близьких людей тощо. Здебільшого перед відправленням пасажири здійснюють планування подорожі, що передбачає вибір виду транспорту, визначення часу відправлення та прибуття, тривалості поїздки, вартості перевезення тощо. Всі ці фактори по-різному впливають на кінцевий вибір виду транспорту. У роботі досліджено вплив тарифів на вибір виду приміського транспорту за наявності рівноцінного автомобільного та залізничного сполучення з пункту відправлення до пункту призначення. Під час дослідження здійснено порівняння тарифів на перевезення автомо-більним та залізничним приміським транспортом для різних відстаней слідування, що входять у межі приміського сполучення.
Головним завданням дослідження є виділення основних факторі, на які звертають увагу пасажири під час вибору виду транспорту для слідування, та встановлення умов, за яких вони вибирають приміський залізничний транспорт.
Також у статті визначено відношення вартості проїзду автомобільним та заліз-ничним видами транспорту в межах приміського руху й обчислено зміну цього відношення зі збільшенням дальності поїздки. Крім цього, за допомогою опитування визначено вплив інших факторів на вибір пасажирів. Результати дослідження дають змогу ефективніше встановлювати тарифи на перевезення, раціонально використовувати стратегії розвитку транспортного підприємства та точніше прогнозувати дохід від перевезень. Вибір оптимального тарифу сприяє підвищенню попиту на залізничний транспорт, допомагає залишатися конкурентними на транспортному ринку, а також дає можливість залучити нових користувачів. Організація раціональної цінової політики забезпечує ефективне управ-ління доходами перевізника, а також враховує можливості та інтереси пасажирів та транспортної компанії.
1. Czerliński, M., & Bańka, M. S. (2021). Ticket tariffs modelling in urban and regional public transport. Archives of Transport, 57. 103-117. DOI: 10.5604/01.3001.0014.8041 (in English).
https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8041
2. Gnap, J., Dydkowski, G., Ondruš, J., & Synák, F. (2023). Tariff systems and distance measurement of public passenger transport stops. Komunikácie, 25(1). 26-39. DOI: 10.26552/com.c.2023.009 (in English).
https://doi.org/10.26552/com.C.2023.009
3. Garcia-López, M. À., Pasidis, I., & Viladecans-Marsal, E. (2024). Suburbanization and transportation in European cities. Journal of Economic Geography, 24(6), 843-869. DOI: 10.1093/jeg/lbae029 (in English).
https://doi.org/10.1093/jeg/lbae029
4. Bashynska, I. (2020). Improving the tariff policy of urban passenger transport based on international experience. TEM Journal, 9(4), 1588-1596. DOI: 10.18421/tem94-34 (in English).
https://doi.org/10.18421/TEM94-34
5. Yang, Y., & Du, P. (2021). Optimization of the Suburban Railway Train Operation Plan Based on the Zonal Mode. Promet-Traffic&Transportation, 33(3), 425-436. DOI: 10.7307/ptt.v33i3.3608 (in English).
https://doi.org/10.7307/ptt.v33i3.3608
6. Directive 2012/34/EU of the European Parliament and of the Council of 21 November 2012 Establishing a single European railway area. Retrieved from: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2012/34/oj/eng (in English).
7. Le, J., & Teng, J. (2023). Understanding influencing factors of travel mode choice in urban-suburban travel: a case study in Shanghai. Urban Rail Transit, 9(2), 127-146. DOI: 10.1007/s40864-023-00190-5 (in English).
https://doi.org/10.1007/s40864-023-00190-5
8. Šimunović, L., Hirnig, S., & Abramović, B. (2023). Evaluating the success factors of integrating the railway into the public urban-suburban transport. Transport, 38(2), 105-115. DOI: 10.3846/transport.2023.18333 (in English).
https://doi.org/10.3846/transport.2023.18333
9. Lu, Q. L., Mahajan, V., Lyu, C., & Antoniou, C. (2024). Analyzing the impact of fare-free public transport policies on crowding patterns at stations using crowdsensing data. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 179, 103944. DOI: 10.1016/j.tra.2023.103944 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.tra.2023.103944
10. Luvisetto, L., & Ricci, S. (2025). Free-fare public transport: economic, environmental, and social sustainability. Transportation Research Procedia, 86, 716-723. DOI: 10.1016/j.trpro.2025.04.089 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.trpro.2025.04.089
11. Zadoia, V. O., & Kuptsov, Y. V. (2024). Vplyv tsyfrovizatsii na konkurentospromozhnist pasazhyrskykh zaliznychnykh perevezen [The impact of digitalisation on the competitiveness of passenger rail transport]. Review of transport economics and management, 10(26), 142-149. DOI: 10.15802/rtem2023/300529 (in Ukrainian).
https://doi.org/10.15802/rtem2023/300529
12. Pivdenno-zakhidna zaliznytsia [Southern Railway]. Retrieved from: https://swrailway.gov.ua/timetable/ eltrain/attention (in Ukrainian)
13. Taryfy na perevezennia pasazhyriv u prymiskomu spoluchenni [Tariffs for passenger transportation in suburban traffic]. Retrieved from: https://dp.uz.gov.ua/ukr/tarifu_pp1 (in Ukrainian)
14. Haba, V., & Hrushevska, T. (2019). Doslidzhennia ymovirnosti vyboru pasazhyrom vydu transporta na konkurentnomu transportnomu rynku [Research of probability of a choice by the passenger of a type of transport on competitive transport market]. Transportni systemy i tekhnolohii [Transport Systems and Technologies], 33(2), 167-180. DOI: 10.32703/2617-9040-2019-33-2-16 (in Ukrainian).
https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-33-2-16
15. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy [State statistics service of Ukraine]. Retrieved from: https://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2024/zb/10/zb_Trans_23.pdf. (in Ukrainian).
16. Todorova, M., & Trifonov, K. (2025, June). Determining the Relative Importance of Indicators of Suburban Public Transport Comfort by the Method of Geometric Mean Fuzzy-AHP. In Environment. Technology. Resources. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference, 4 (pp. 413-417). DOI: 10.17770/etr2025vol4.8394 (in English).
https://doi.org/10.17770/etr2025vol4.8394
17. Rajković, D. D., & Vasiljević, S. Ž. (2020). Service quality management in public passenger transport. Tehnika, 75(3), 403-410. DOI: 10.5937/tehnika2003403r (in English).
https://doi.org/10.5937/tehnika2003403R
18. Mussone, L., & Changizi, F. (2023). A study on the factors that influenced the choice of transport mode before, during, and after the first lockdown in Milan, Italy. Cities, 136, 104251. DOI: 10.1016/j.cities.2023.104251 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.cities.2023.104251