Організація психолого-педагогічної допомоги, напрямки психокорекції для дітей дошкільного віку від наслідків війни

Donchak A., Donchak M., Cherkasova M. (2025). Organization of Psychological and Pedagogical Support and Directions of Psychocorrection for Preschool Children Affected by the Consequences of War. Veritas: Legal and Psychological-Pedagogical Research. 1(2), 51–65. DOI:

1
Національний університет «Львівська політехніка», Україна
2
Національний університет «Львівська політехніка», Україна
3
Національний університет «Львівська політехніка», Україна

Анотація. Війна є одним з найтрагічніших явищ у людській діяльності, вона ставить під загрозу
існування дитинства. Трагічні наслідки війни змушують надавати більше уваги психологічному стану у
сім’ї, а в більшій частині випадків батьки одноосібно виховують дітей в складних умовах, особливо в
питаннях виховання виникають складнощі у переміщених осіб та в сім’ях, в яких батьки захищають
Україну від російських окупантів.

Стаття присвячена аналізові сучасних напрямів надання психологічної допомоги дітям.

Діти дошкільного віку, в сім’ї яких батько (мати) перебувають на війні, і переміщених осіб є най-
більш уразливими від впливу наслідків війни. Травматичні події унаслідок війни можуть викликати у
дітей різні поведінкові особливості, що потребує психолого-педагогічної допомоги. Тема смерті є
актуальною за обраною нами тематикою, унаслідок бойових дій гинуть захисники і захисниці України,
мирне населення на окупованих територіях, де залишились діти віком від чотирьох років, тому
найбільшою подією, яка травмує, стає те, коли дитина в дошкільному віці усвідомлює загибель свого
друга- чи подружки-ровесника, батьків. Пропонується розгляд сучасної наукової літератури щодо пси-
хологічної допомоги дітям та рекомендації батькам стосовно подолання різних негативних психоло-
гічних станів унаслідок бойових дій (війни). Розглянуто напрям психокорекції якмодернізований
інструментарій, такий як казкотерапія для психологічного осмислення дитиною старшого шкільного
віку поняття смерті та життя.

Додаткові напрями психокорекції для дітей дошкільного віку, які зазнали наслідків війни, потре-
бують інтегрованого підходу, що поєднує елементи тілесно-орієнтованої, ігрової, “арт” і наративної
терапії, а також психоедукації для батьків. Комплексне впровадження зазначених підходів сприяє
формуванню внутрішньої опори у дитини, відновленню її базового відчуття безпеки та закладає фунда-
мент для подальшого психоемоційного розвитку в умовах посттравматичної реальності.

Результати дослідження доводять важливу роль у нормалізації психічного здоров’я дітей
дошкільного віку їхніх батьків у сучасних умовах війни та запобігання виниканню посттравматичних
подій після її завершення на рівні сім’ї та держави.

  1. Ukrainian Truth. (2023, October 28). How to talk to a child during war. Life.pravda.com.ua. https://life.pravda.com.ua/health/2022/10/28/251043/ 
  2. Voloshyn, P. V., Maruta, N. O., & others (Eds.). (2016). Social-stress disorders (clinic, diagnosis, prevention). Kharkiv: Strokov D. V. 
  3. Center of Educational Literature. (2012). Child psychology: A textbook. Kyiv: Center of Educational Literature. 
  4. Tarasun, V. (2012). Psychological and pedagogical support for pre-preschool children with developmental disabilities: Implementation directions. Kyiv: Publishing House of National Pedagogical Dragomanov University.
  5. Zhuk, T. V., Illyashenko, T. D., Kamenshchuk, T. D., Obukhivska, A. H., & Yakymchuk, H. V. (2020). Psychological and pedagogical principles of supporting children with special educational needs during social integration (A. H. Obukhivska & T. D. Illyashenko, Eds.). Kyiv: Nika-Center. 
  6. Spock, B., & Needlman, R. (2018). Dr. Spock’s baby and child care (10th ed.). Gallery Books.
  7. DECIDE. (2023, May 26). Project DECIDE partnership. Retrieved from:  https://www.together.decide.in.ua/ 
  8. DECIDE. (2023, May 26). DECIDE project: Psychologists’ trainings. Retrieved from: https://www.together.decide.in.ua/ 
  9. Gradus Research. (2022, May 10). Ukrainian children need psychological support. Retrieved from:  https://eo.gov.ua/ukrainski-dity-potrebuiut-psykholohichnoi-dopomohy/2022/05/10/ 
  10. Rohova, V. (2022, March 29). Letter of the Ministry of Education and Science No. 1/3737-22 on ensuring psychological support during martial law in Ukraine. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pozashkilna/2022/Vykhovna.robota/30.03.22/Lyst.MON-1.3737-22.vid.29.03.2022-Pro.zabezp.psykholoh.suprovodu.uchasn.osv.protsesu.pdf 
  11. Ministry of Education and Science of Ukraine. (n.d.). Information on psychological support during wartime. Retrieved from: https://mon.gov.ua/… 
  12. Ministry of Education and Science of Ukraine. (n.d.). Contacts for psychological support. Retrieved from: https://mon.gov.ua/… 
  13. Ministry of Education and Science of Ukraine. (n.d.). Informational comic for children. Retrieved from:  https://mon.gov.ua/… 
  14. Cinema.in.ua. (n.d.). Useful for everyone: A series of social videos with psychologists’ advice in Ukraine. Retrieved from: https://www.cinema.in.ua/korysno-dlia-kozhnoho-tsykl-rolykiv/ 
  15. Telegram Bots. (n.d.). Chatbots for support. Retrieved from: https://t.me/pidtrumaidutuny; https://t.me/friend_first_aid_bot 
  16. How to help a child in stressful conditions – advice for teachers. (n.d.). Retrieved from:  https://bf.in.ua/war/iak-dopomohty-dytyni-v-umovakh-stresu-porady-dlia-vchytelia/ 
  17. Akulshyna, N. (n.d.). How to act if a child has seen something shocking and is scared. Retrieved from: https://bf.in.ua/war/iak-diiaty-iakshcho-dytyna-pobachyla-shchos-shokuiuche-i-naliakana/ 
  18. Protsenko, I. (n.d.). Course on helping a child survive war. Retrieved from: https://ukr-consulting.com/kurs-yak-dopomogti-ditini-perezhiti-vijnu 
  19. Melnyk, L. A. (2015). Psychosocial support for internally displaced children, their parents, and families with children from Eastern Ukraine: A manual for social practitioners. Kyiv: Publishing House “Kalyta.” 
  20. Ministry of Education and Science of Ukraine. (n.d.). Psycho-emotional support of educators: A light on the path to victory. Retrieved from: https://mon.gov.ua/… 
  21. Hordieieva, A. (2009). Anxiety of younger schoolchildren in the process of adapting to school: Ways and methods of psychocorrection. Psykholoh, 14, 1–24. 
  22. Roiz, S. (2021). The mystery of life and death. Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva. 
  23. Questionnaire for women whose husbands are currently at war. (n.d.). Retrieved from: https://docs.google.com/forms/… 
  24. Malchiodi, C. A. (2015). Creative interventions with traumatized children. Guilford Press.
  25. Perry, B. D., & Szalavitz, M. (2021). What happened to you? Conversations on trauma, resilience, and healing. Flatiron Books.
  26. White, M., & Epston, D. (1990). Narrative means to therapeutic ends. New York: W. W. Norton & Company.
  27. Levine, P. A. (2018). Trauma and memory: Brain and body in a search for the living past. North Atlantic Books.
  28. Bengtsson, B., & Rydell, A. (2020). Working with trauma in preschool-aged children: The emotional suitcase approach. Lund University Press.
  29. UNICEF. (2022). Psychosocial support for children in emergencies: Toolkit for educators. Retrieved from https://www.unicef.org