Анотація. Вивчення мови та мовлення треба проводити у нерозривній єдності з іншими психічними процесами, виходячи з того, що всі психічні процеси пов’язані між собою і впливають один на одного. Пропоноване дослідження має не меті провести теоретичний аналіз поняття “багатомовність” і її різновиду білінгвізму, емпірично встановити вплив багатомовності на специфіку функціонування певних аспектів емоційно-вольової сфери, а саме на схильність до стресу і здатність до самоуправління.
Емпіричне дослідження побудовано на основі системно-функціонального й особистісно-діяльнісного підходів, які відповідають принципам мережевої організації знань. Враховано важливість міждисциплінарного дискурсу. З метою діагностики компонентів емоційно-вольової регуляції застосовано тест “Схильність до стресу” і методику “Здатність до самоуправління” (за Н. М. Пейсаховою). Математична обробка здійснювалась за допомогою первинної математичної статистики, лінійного коефіцієнта кореляції Пірсона, однофакторного дисперсійного аналізу.
Кореляційний аналіз встановив тісний позитивний зв’язок між кількістю мов, які знає особа, і рівнем розвитку самоуправління; між кількістю мов, які знає особа, і рівнем схильності до стресу. За допомогою однофакторного дисперсійного аналізу підтверджено статистично значущий вплив мови на специфіку самоуправління і рівень стресових переживань респондентів.
Результати дослідження доводять важливу роль мови у розвитку і формуванні емоційно-вольової сфери. Чим більше людина знає мов, тим краще вона може контролювати себе і навколишнє середовище, приймати відповідальні рішення, ставити адекватні цілі і планувати своє майбутнє. Потреба використовувати або засвоювати інші мови знижує здатність людини контролювати свої емоції і протистояти стресовим ситуаціям.
1. Adesope, O. O., Lavin, T., Thompson, T., Ungerleider, C. (2010). A systematic review and meta-analysis of the cognitive correlates of bilingualism. Review of Educational Research, 80, 207–245. DOI: 10.3102/0034654310368803
2. Alladi, S., Bak, T. H., Duggirala, V., Surampudi, B., Shailaja, M., Shukla, A. K., Kaul, S. (2013). Bilingualism delays age of onset of dementia, independent of education and immigration status. Neurology, 81 (22), 1938–1944. DOI: 10.1212/01.wnl.0000436620.33155.a4
3. Bandura, Albert, and Evans, Richard Isadore. Albert Bandura. Insight Media, 2006. DOI: 10.15294/ajpesh.v3i2.75373
4. Blom, E., Küntay, A. C., Messer, M., Verhagen, J., Leseman, P. (2014). The benefits of being bilingual: working memory in bilingual Turkish-Dutch children. Exp Child Psychol. Dec;128:105-19. DOI: 10.1016/j.jecp.2014.06.007. Epub 2014 Aug 20.PMID: 25160938
5. Bialystok, E., Craik, F. I. M., Freedman, M. (2007). Bilingualism as a protection against the onset of symptoms of dementia. Neuropsychologia, vol. 28, issue 45 (2), 459–464. DOI: 10.1016/j.neuropsychologia.2006.10.009
6. Bialystok, E., Craik, F. I. M. (2010). Cognitive and Linguistic Processing in the Bilingual Mind. Current Directions in Psychological Science, vol. 19, issue 1. DOI: 10.1177/0963721409358571
7. Bialystok, E., Fergus, I. M., Craik, F. I. K., David, W., Green, D. W., Tamar, H. Gollan, T. H. (2009). Bilingual Minds. Psychological Science in the Public Interest. 10 (3). 89–129. DOI: 10.1177/1529100610387084
8. Bialystoc, E. (2003). Cognitive Complexity and Attentional Control in the Bilingual Mind. Child development, vol. 70, issue 3, 636–644. DOI: 10.1111/1467-8624.00046
9. Klimova, Blanka, Valis, Martin, Kuca, Kamil. (2017). Bilingualismas a strategy to delay the onset of Alzheimer’s disease. Clinical Interventionsin Aging, 1731–1737. DOI: 10.2147/ CIA.S145397
10. Bruner, Jerome. A short history of psychological theories of learning. Daedalus 133.1 (2004): 13–20. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/20027892
11. Espi-Sanchis, G., Cockcroft, K. (2021). Working memory and multilingualism: balanced language proficiency predicts verbal working memory. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, vol. 25, issue 8, 2976–2990. DOI: 10.1080/13670050.2021.1997901
12. Garbin, G. A., Sanjuan, C., Forn, J., Bustamante, C., Rodriguez-Pujadas, A., Belloch, V., Hernandez, M., Costa, A., Ávila, C. (2010). Bridging language and attention: Brain basis of the impact of bilingualism on cognitive control. DOI: 10.1016/j.neuroimage.2010.05.078
13. Grosjean, F. Bilingual and monolingual language modes //The encyclopedia of applied linguistics, 2013, 489–493. DOI: 10.1002/9781405198431.wbeal0090
14. Park, Hae In, Ziegler, Nicole. (2013). Cognitive shift in the bilingual mind: Spatial concepts in Korean– English bilinguals. Bilingualism: Language and Cognition, vol. 17, issue 02, 410–430. DOI: 10.1017/S1366728913000400
15. Kalmykova, L. O., Kalmykov, G. V., Lapshina, I. M. and Kharchenko, N. V. (2008). Psychology of work and psychological diagnostics; edited by L. O. Kalmykova. Kyiv: Pereiaslav-Khmelnytskyi Hryhorii Skovoroda Pedagogical Institute, Phoenix Publishing House. Retrieved from: http://habitus.od.ua/journals/2021/29-2021/29- 2021.pdf
16. Kral, L. (2011). Bilingualism: Psychological bulletin. Psycholinguistics. Iss. 846-51. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psling_2011_8_8
17. Macnamara, J. (1970). Comparative Studies of Reading and Problem Solving in Two Languages. Papergivenatthefourthannual TESOL Convention, SanFrancisco, California. Retrieved from: https://eric.ed.gov/?id=ED038635
18. MacIntyre, P. D. (1999). Language anxiety: a review off research for language teacher. In: Young, D. J. (Ed.). Affect in foreign language and language learning: a practical to creating a low-anxiety classroom atmosphere, 24–25. Boston: McGraw-Hill. DOI: 10.4236/ce.2024.1511139
19. Laine, Matti, Lehtonen, Minna (2017). Cognitive consequences of bilingualism: where to go from here? Language, Cognition and Neuroscience, vol. 33, issue 9, 1205–1212. DOI: 10.1080/23273798.2018.1462498
20. Pavlenko, A. Affective processing in bilingual speakers: Disembodied cognition? // International Journal of Psychology, 2012, т. 47, No. 6, р. 405–428. DOI: 10.1080/00207594.2012.743665
21. Pavlenko, A. Emotions and multilingualism. Cambridge University Press, 2005. doi: 10.1017/CBO9780511584305
22. Polyanskaya, E., Shilova, T., Tyutchenko, A. (2019). Persistence and initiative: system-functional approach. Amazonia Investiga, 8(22), 363–369. Retrieved from: https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/ article/view/622
23. Shevchuk, L. M. (2018). Navchannia ukrainskoi movy v umovakh bilinhvizmu: vid chytannia do tekstotvorennia. Ukrainska mova u sviti : Zbirnyk materialiv V Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 17 serpnia 2018 roku. Lviv, 2018, p. 224–231. Retrieved from: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728880/1/%D0%A8% D0%B5%D0%B2%D1%87%D1%83%D0%BA_%D0%9B%D0%9C_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1% 82%D1%8F.pdf
24. Sevinç, Y., Dewaele, J.-M. (2016). Heritage language anxiety and majority language anxiety among Turkish immigrants in the Netherland. International Journal of Bilingualism. Advance online publication. DOI: 10.1177/ 1367006916661635
25. Sevinç, Y. (2017). Language anxiety in the immigrant context: Sweaty palms? International Journal of Bilingualism, 1–27. DOI: 10.1177/1367006917690914
26. Sovtis, N. M. (2018). Bilingualism as a result of international contacts: causes and consequences of functioning. Scientific Notes [National University of Ostroh Academy]. Ser.: Philolohichn, vyp. 38, p. 273–275. DOI: 10.37472/2617-3107-2023-6-02
27. Tarasov, E. F. (2021). The principle of systematicity in the analysis of research processes. Issues of Psycholinguistics, No. 2 (48), 171–178. DOI: 10.52058/2786-6300-2025-2(32)
28. Tryfonova, O. S. (2012). Individual approach to the formation of the movlennievoi osobystosti ditei of the starry-eyed child. Science and education: scientific and practical journal, No. 3, p. 118–121. Retrieved from: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/13688/1/Tryfonova.pdf
29. Turynina, O. L. (2018). Methodology and methods of psychological research: study guide. Kyiv: State Enterprise “Publishing House ‘Personnel”. DOI: 10.25264/978-617-8041-25-0
30. Vasilyeva, A., Rezanova, Z. Influence of bilingualism on the assessment of emotionality of words in a situation of L2 dominance // Neurobiology of Language and Speech, 2019, p. 110–111. DOI: 10.54097/ehss.v22i.12434
31. Zasekina, L. V., Zasekina, S. V. (2008). Psycholinguistic diagnostics. Study guide. Manual. Lutsk: Vuzha Publishing House of Lesya Ukrainka Volyn National University. Lesya Ukrainka. Retrieved from: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9366
32. Zied, K. M., Phillipe, A., Karine, P., Valerie, H.-T., Ghislaine, A., Arnaud? R., Didier, L. G. (2004). Bilingualism and adult differences in inhibitory mechanisms: Evidence from a bilingual stroop task. Brain and Cognition, vol. 54, issue 3, 254–256. DOI: 10.1016/j.bandc.2004.02.036