Architectural School

ТВОРЧІ ТА НАУКОВІ ЗДОБУТКИ ЕДГАРА КОВАЧА У ЛЬВІВСЬКІЙ ПОЛІТЕХНІЧНІЙ ШКОЛІ

Творчість Едгара Ковача займає щільне місце в архітектурі Галичини. В умовах Львівської політехніки він проявив себе як практикуючий архітектор, реставратор, теоретик мистецтва та професійний керівник потужного Університету. Його високий фаховий рівень архітектурної графіки сприймається на європейському рівні

ВПЛИВ ІВАНА ЛЕВИНСЬКОГО НА ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЬВІВСЬКОЇ АРХІТЕКТУРНОЇ ШКОЛИ КІН. ХІХ ПОЧ. ХХ СТ.

Іван Левинський видатний представник культурного і наукового життя в Галичині кінця ХІХ початку ХХ ст., один із представників Львівської архітектурної школи, який сформував напрям, з яскраво вираженими тенденціями використання народних традицій. Поступово він створив своєрідний напрям в європейській архітектурі – український архітектурний стиль. Фасади кращих будинків цього періоду у Львові становлять приклад композиційного об’єднання будівельної конструкції та орнаменту, а скульптурні, керамічні, металеві оздоби, пропорційно і ритмічно відповідають архітектурі.

PROFESSOR ANDRIY RUDNYTSKYI AND HIS IMPACT ON FORMING THE LVIV'S ARCHITECTURAL ENVIRONMENT OF THE SECOND HALF OF THE 20th CENTURY

The article deals with Professor Andriy Rudnytsky's activity in the areas of architectural science, his creativite work and education. The characteristic features of his personality are studied in the context of socio-cultural background. On the background of historical circumstances his influence on forming the Lviv s architectural environment as well as on preserving its historical development, on developing the architectural school in Lviv, and eventually on the modern European status of Lviv is analized.

“LVIV POLYTECHNIC –MOTHER OF TECHNICAL EDUCATION IN POLAND”: PROFESSORS AND GRADUATES OF THE LVIV POLYTECHNIC AFTER THE SECOND WORLD WAR

The article presents the area of activity of Polish professors and graduates of the Architecture Department of Lviv Polytechnic after their forced emigration in 1946 from Lviv. Their professional and educational activity under the new social and political conditions was shown. Their contribution to the formation of professional architectural education in Poland in the postwar period was determined.