Modeling behavioral strategies competitive companies in the market of tourist service

2016;
: pp. 50 - 62
Authors: 

Yurij Gryciuk, Maryana Grytsyuk

Національний університет“Львівська політехніка”,
кафедра програмного забезпечення

We have considered the peculiarities of mathematical models construction, which describe different strategies of the competitive companies` behavior at the market of tourist services. We have found that at the market of service provision any subject must act in accordance with the established rules of behavior and interaction of participants of this market. We have developed mathematical models of behavioral strategies and interaction between two competing companies when providing one travel service. The results of which provided the opportunity to determine the reaction of one company to the actions of a rival. In addition, we have established a strategy of behavior and situation of (not) equilibrium Stackelberg, the point of equilibrium Cournot, Nash, and it resulted in the investigation of the stability of the considered states of equilibrium. We have developed the strategy models of the imperfect and perfect competition of travel companies at the market of service provision that resulted in well-grounded managerial decisions making

1. Агафонова  Л.  Г.  Визначення  конкурентоспроможності  туристичного  продукту/
Л. Г. Агафонова// Стратегія розвитку туристичної індустрії та громадського харчування. – К. :
Изд-во КТЕУ, 2000. – С. 430–434. 2. Азоев Г. Л. Конкуренция: анализ, стратегия и практика/
Г. Л. Азоев. – M.: Изд-во“Центр экономики и маркетинга”, 2006. – 208 с. 3. Астахова В. І.
Маркетинг: навч. посіб. / В. І. Астахова. – Харків: Вид-во ХНЕУ, 2006. – 208 с. 4. Березін О. В.
Економіка підприємства: навч. посіб. / О. В. Березін, Л. М. Березіна, Н. В. Бутенко. – К.: Вид-во
“Знання”, 2009. – 390 с. 5. Градов А. П. Национальная экономика/ А. П. Градов. – Изд. 4-е,
[перераб. и доп.]. – СПб. : Изд-во“Питер”, 2005. – 240 с. 6. Грицюк М. Ю. Методи комплексного
оцінювання варіантів стратегічного розвитку туристичної галузі/ М. Ю. Грицюк, Ю. І. Грицюк//
Вісник Національного університету“Львівська політехніка”: зб. наук. праць. – 2013. – №672:
Комп'ютерні  науки  та  інформаційні  технології. –  С. 110–119. 7. Грицюк  Ю.І.  Оптимізація
проекту  стратегічного  розвитку  туризму  в  регіоні  Українських  Карпат/  М.  Ю.  Грицюк,
Ю. І. Грицюк// Вісник Нац. ун-ту“Львівська політехніка”: зб. наук. праць. – 2015. – №856:
Комп'ютерні науки та інформаційні технології. – С. 13–21. 8. Интрилигатор М. Математические
методы оптимизации и экономическая теория/ М. Интрилигатор. – М.: Изд-во“Айрис-Пресс”,
2002. – 353 с. 9. Кабушкин Н. И. Менеджмент туризма: учебник/ Н. И. Кабушкин. – Мн.: Изд-во “Новое знание”, 2002. – 409 с. 10. Карандаев И. С. Прикладная математика: учеб. пособ. [для студ.
ВУЗов] / И. С. Карандаев, В. И. Малыхин, В. И. Соловьев. – М.: Изд-во“ИНФРА-М”, 2002. – 256 с.
11. Кардаш В. Я. Маркетингова товарна політика: підручник/ В. Я. Кардаш. – К.: Вид-во КНЕУ,
2001. – 239 c. 12. Кіптенко  В.  К. Менеджмент  туризму: підручник[для  студ. і  викл.  ВНЗ] /
В. К. Кіптенко. – К.: Вид-во“Знання”, 2010. – 502 с. 13.  Математические методы и модели
исследования  операций/  В.  А.  Колемаев,  В.  И.  Малыхин,  В.  И.  Соловьев  и  др. –  М.:  Изд-во
“ЮНИТИ-ДАНА”, 2008. – 592 с. 14. Мак-Кинси Дж. Введение в теорию игр/ Дж. Мак-Кинси. – М.:
Изд-во ГИФМЛ, 1960. – 420 с. 15. Манн И. Б. Конкуренция и конкуренты. Теория и практика: учеб.-практ. пособ. / И. Б. Манн. – М.: Изд-во“Акамес”, 1996. – 320 с. 16. Мулен Э. Теория игр с
примерами  из  математической  экономики/  Э.  Мулен. –  М.:  Изд-во“Мир”, 1985. –
200 с. 17. Оуэн Г. Теория игр/ Г. Оуэн. – М.: Изд-во“Мир”, 1971. – 232 с. 18. Родионова Н. В.
Антикризисный  менеджмент: учеб.  пособ. [для  студ.  ВУЗов] / Н.  В.  Родионова. –  М.:  Изд-во
ЮНИТИ-ДАНА, 2002, – 273 с. 19. Соловьев В. И. Методы оптимальных решений: учеб. пособ. /
В.  И.  Соловьев. –  М.:  Изд-во“Финансовый  ун-т”, 2012. – 364 с. 20. Тарасюк  Г.  М.  Планова
діяльність  як  системний  процес  управління  підприємством:  монографія/  Г.  М.  Тарасюк. –
Житомир: Вид-во ЖДТУ, 2006. – 469 с. 21. Ткаченко Т. І. Конкурентоспроможність в туризмі як
провідний напрям сталого розвитку/ Т. І. Ткаченко// Науково-інформаційний вісник Академії наук
вищої  освіти  України. – 2012. –  №2(79). – С. 96–104. 22. Фатхутдинов  Р.  А.  Конкуренто-способность организации в условиях кризиса: экономика, маркетинг, менеджмент/ Р. А. Фатхут-динов. – М.: Изд-во“Маркетинг”, 2002. – 892 с. 23.  Нейман Дж. Теория игр и экономическое
поведение/ Дж. фон Нейман, Э. Моргенштерн. – М.: Изд-во“Наука”, 1970. – 708 с. 24. Шершньова З. Є.
Стратегічне управління: підручник/ З. Є. Шершньова. – Вид. 2-ге, [перероб. та доп.]. – К.: Вид-во
КНЕУ, 2004. – 699 с. 25. Экономическая стратегия фирмы: учеб. пособ. / под ред. засл. деят. науки
РФ, д-ра экон. наук, проф. А. П. Градова. – Изд. 2-е, [перераб. и доп.]. – СПб.: Изд-во“Специальная
лит-ра”, 1999. – 589 с. 26. Юданов А. Ю. Конкуренция. Теория и практика: учеб.-практ. пособ. /
А. Ю. Юданов. – М.: Изд-во“Акамес”, 1996. – 207 с.