Innovation utility formation

Authors: 

L.S. Lisovs’ka

The article deals with the concept of innovation consumer utility. Three levels of innovation consumer utility are identified. They are: formal utility, purchase utility and consumption utility. The levels of forming utility of a new product are considered and the features of this process are defined in terms of traditional marketing concepts. 
The authors justify technology of the innovation consumer utility formation according to stages of the innovation process to provide successful innovation activities. Particular attention is paid to the definition of mutually motivating mechanism of distributing the innovation utility effect between two most important subjects of value creation: the consumer and the manufacturer. To implement this mechanism, the author proposes to use an approach to determining the necessary coefficient of relative reduction in cost per unit. The maximum value of the coefficient corresponds to the case when all the economic effect of products utility increase is received by the manufacturer. At the same time the consumer receives no additional cost reduction per unit of product utility effect.

1. Закон України «Про інноваційну діяльність» / Відомості Верховної Ради України. — 2002. № 36. 
2. Системи управління якістю // У збірнику нормативно-правових документів. — Львів: Вид-во ЛДЦСМС, 2001. — Вип. 2. — 162 с. 
3. Азаров М.Я. Інноваційні механізми управління програмами розвитку / М.Я. Азаров, Ф.О. Ярошенко, С.Д. Бушуєв — К.: Саміт-Книга, 2012. — 528 с. 
4.Трансформація вартості у розвитку відносин «підприємство-клієнт»: монографія / [Чубала А., Віктор Я., Неструй Р. та ін.]; під ред. Є. Крикавського та Н. Чухрай. — Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2007. — 250 с. 
5. Шульгіна Л.М. Еволюція наукових поглядів щодо поняття «споживча цінність товару» / Л.М. Шульгіна, В.М. Мельничук // Маркетинг і менеджмент інновацій. — № 2. — 2011. — С.74—80.
6. Szymura-Tyc М. Marketing we wspólczesnych procesach tworzenia wartości dla klienta i przedsiębiorstwa. Wydanie II. — Katowice: Wydawnictwo Аkademii ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, 2006. — 294 с. 
7. Чухрай Н.І. Особливості маркетингу продуктових інновацій. / Н.І. Чухрай, Т.Б. Данилович // Вісник Національного університету «Львівська політехніка» «Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку». — 2007. — № 605. — С. 162–168. 
8. Чухрай Н.І. Формування споживчої корисності інновації / Н.І. Чухрай, Л.С.Лісовська // Актуальні проблеми економіки. — № 11(149). — 2013. — С.27—35.
9. Плоткін Я.Д. Виробничий менеджмент: навч.посіб. / Я.Д.Плоткін, І.Н.Пащенко. — Львів: Інтелект, 1998. — 193 с. 
10. Інновації: проблеми науки і практики: монографія. — Х.: ВД «Інжнк», 2006. — 336 с. 
11. Методика определения оптовых цен на новую машиностроительную продукцию производственно-технического назначения (временная). — М.: Прейскурантиздат, 1997. 
12. Пинзеник В.М. Цены и качество продукции производственно-технического назначения / В.М. Пинзеник — Львов: Изд-во при ЛГУ «Вища школа», 1988. — 199 с.