КВАЛІМЕТРИЧНА ОЦІНКА ЕКОСТЕМНИХ ПОСЛУГ ДЛЯ РЕКРЕАЦІЇ І ТУРИЗМУ В ПРОСТРОВО-ЧАСОВІЙ ГЕОСИСТЕМІ З ВИКОРИСТАННЯМ FUZZY LOGIC ТА QFD

2023;
: cc. 37-47
1
Національний університет “Львівська політехніка”
2
Національний університет «Львівська політехніка»
3
Національний лісотехнічний університет України

В роботі запропоновано комплексний метод кваліметричного оцінювання послуг, які надаються різними постачальниками, і які, зазвичай, виражені характеристиками, що не мають кількісного представлення. Дослідженням передбачено застосування відомого методу розгортання функцій якості (Quality Function Deployment), розвиток якого полягає у можливості визначення коефіцієнтів вагомості технічних характеристик культурних екосистемних послуг для рекреації і туризму прострово-часової геосистеми. Для врахування пріоритетності вимог споживачів застосовано експертний метод попарних порівнянь, який модифіковано так, щоби можна було врахувати всі можливі висновки, зокрема застосовувати оцінку рівнозначності характеристик. Для отримання ступеня кореляції характеристик, визначених експертами за вимогами споживачів, і технічних характеристик культурних екосистемних послуг для рекреації і туризму запропоновано використати метод нечіткого логічного висновку – fuzzy logic. Оскільки і наявність кореляційних зв’язків і ступінь кореляції між вимогами споживача і технічними характеристиками є результатом взаємодії сукупності найрізноманітніших чинників, серед яких значна кількість може бути випадковими, то на основі центральної граничної теореми, а також досвіду застосування коефіцієнтів кореляції в інших сферах, зроблено висновок, що функція розподілу ймовірності ступенів кореляції добре описується кривою Гауса. Також за методом fuzzy logic отримано значення технічних характеристик вказаних екосистемних послуг для трьох просторово-часових геосистем. Оскільки технічні характеристики послуг, що формуються просторово-часовими геосистемами, в основному, виражені якісними показниками, про характер зміни їх значень нічого не відомо і є потреба об’єднати різнорідні характеристики, то запропоновано скористатися трикутною функцією належності.

[1] Reid, W. & al., et., 2005. Millennium Ecosystem Assessment, WRI: World Resources Institute. Retrieved from https://policycommons.net/artifacts/1360846/millennium-ecosystem-assessm... on 27 Nov 2022. CID:20.500.12592/5qwvp.
[2] Kremen, C., & Cowling, R. Managing ecosystem services: what do we need to know about their ecology?.Ecology Letters,8(5), 2005, 468-479. doi:10.1111/j.1461-0248.2005.00751.x
[3] Farber, S., Costanza, R., Childers, D. L., Erickson, J.,Gross, K., Grove, M., & ... Wilson, M. Linking Ecology and Economics for Ecosystem Management. BioScience, (2).
121, 2006. doi:10.1641/0006-3568(2006)056[0121:leaefe]2.0.co;2.
[4] Fisher, B., Turner, R. K., & Morling, P. Defining and classifying ecosystem services for decision making. Ecological Economics, 68(3), 2009, 643–653. doi:10.1016/j.ecolecon.2008.09.014.
[5] Costanza, R., d'Arge, R., de Groot, R., Farber, S., Grasso, M., Hannon, B., & ... van den Belt, M. The value of the world's ecosystem services and natural capital. Ecological
Economics, 25(1), 3, 1998.
[6] Daily, G. C. Nature's services: Societal dependence on natural ecosystems. Washington, 1997, DC: Island Press. 
[7] Daily, G. C. Developing a Scientific Basis for Managing Earth's Life Support Systems. Conservation Ecology (11955449),3(2), 1999.
[8] Wittmer, H., & Gundimeda, H. (Eds.). The economics of ecosystems and biodiversity. TEEB for local and regional policymakers. (Chapter 7), 2010. London: Earthscan.
[9] Boyd, J., & Banzhaf, S. What are ecosystem services? The need for standardized environmental accounting units. Ecological Economics, 63(2/3), 2007, 616-626.
doi:10.1016/j.ecolecon.2007.01.002
[10] Pankaj Dutta, Anurag Mishra, Sachin Khandelwal, Ibrahim Katthawala, A multiobjective optimization model for sustainable reverse logistics in Indian E-commerce market,
Journal of Cleaner Production, Volume 249, 2020, 119348, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.119348.
[11] Seppelt, R., Dormann, C. F., Eppink, F. V., Lautenbach, S., Schmidt, S. A quantitative review of ecosystem service studies: approaches, shortcomings and the road ahead.
Journal of Applied Ecology 2011, 48, pp. 630–636.
[12] de Groot, R.S., Alkemade, R., Braat L., Hein, L., Willemen, L. Challenges in integrating the concept of ecosystem services and values in landscape planning,
management, and decision making. Ecological Complexity 7 (2010), 2010, pp. 260–272.
[13] Svetlana Ustugova, Danila Parygin, Natalia Sadovnikova, Alexey Finogeev, Alexey Kizim, Monitoring of Social Reactions to Support Decision Making on Issues of
Urban Territory Management, Procedia Computer Science,Volume 101, 2016, P. 243-252, https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.11.029.
[14] Bojko T.G., Ruda M.V., Paslavs'kyj M.M., Sokolov S.O., Petrenko S.V., Skakovs'kyj S.I. Cybernetic nature of complex landscape complexes and supra-optimization of self-recovery
and self-preservation mechanisms. Naukovyj visnyk NLTU Ukrai'ny: zbirnyk naukovyh prac'. L'viv, 2019, tom 29, № 5 s.134–140. https://doi.org/10.15421/40290527 (in Ukrainian)
[15] Ruda M. V., Bubela T. Z. The use of information and measurement systems for the study of the quality of the process of functioning of consortium ecotones of the
protective type // Ukr. metr. Journ.,. 2018, № 3., S. 55–61.DOI:10.24027/2306-7039.3.2018.153113 (in Ukrainian)
[16] Maglinets, Y.A., Maltsev, E.G. & Tsybulskii, G.M. Multipurpose geoinformation management system of territories along the Yenisei meridian. Pattern Recognit. Image Anal. 21, 297–299 (2011).
https://doi.org/10.1134/S1054661811020702.
[17] Gleeson, T., Befus, K., Jasechko, S. et al. The global volume and distribution of modern groundwater. Nature Geosci 9, 161–167 (2016). https://doi.org/10.1038/ngeo2590.
[18] C.P.M. Govers, What and how about quality function deployment (QFD), International Journal of Production Economics, Volumes 46–47, 1996, P. 575-585,
https://doi.org/10.1016/0925-5273(95)00113-1.
[19] Hrihorenko, I., Drozdova, T., Hrihorenko, S., & Tverytnykova, E. (2019). APPLICATION OF USER INTERFACE FUZZY LOGIC TOOLBOX FOR QUALITY CONTROL OF PRODUCTS AND SERVICES. Advanced Information Systems, 3(4), 118–125. https://doi.org/10.20998/2522-9052.2019.4.18

[20] Zadeh L.A. The concept of a linguistic variable and its application to approximate reasoning II, Information Sciences, Volume 8, Issue 4, 1975, P. 301-357, https://doi.org/10.1016/0020-0255(75)90046-8.
[21] Hui Han, Silvana Trimi A fuzzy TOPSIS method for performance evaluation of reverse logistics in social commerce platforms, Expert Systems with Applications, Volume 103, 2018, 133–145,
https://doi.org/10.1016/j.eswa.2018.03.003.
[22] V. I. Biryulin, A. N. Gorlov and D. V. Kudelina, "Fuzzy modeling of efficiency of energy and fuel resource use at regional level," 2017 International Conference on Industrial Engineering, Applications and Manufacturing (ICIEAM), 2017, pp. 1-4, doi: 10.1109/ICIEAM.2017.8076225.
[23] Bojko T.G. Formation of theoretical and regulatory and technical bases for evaluating the quality level of products:Dr.Sc. abstract, Lviv polytechnic national university, 2010.
[24] Thomas L. Saaty and Kevin P. Kearns Analytical Planning The Organization of System, 1985 https://doi.org/10.1016/C2013-0-03782-6.
[25] Opricovic, S., Tzeng, G. H. Defuzzification within a multicriteria decision model, International Journal of Uncertainty. Fuzziness and Knowledge-Based Systems, 11(5), 2003, 635–652
[26] Kazançoğlu Yiğit, Aksoy Murat. A fuzzy logic-based Quality Function Deployment for selection of e-learning provider / The Turkish Online Journal of Educational
Technology – October 2011, volume 10 Issue 4. https://www.academia.edu/73088743/A_Fuzzy_Logic_Based_Quality_Function_D...