рівновага Неша

Towards a Nash game strategy approach to blind image deconvolution: a fractional-order derivative variational framework

Image restoration is a critical process aimed at recovering degraded images, often impacted by factors including motion blur, sensor blurring, defocused photography, optical aberrations, atmospheric distortions, and noise-induced blur.  The inherent challenge lies in the typical scenario where both the original image and the blur kernel (Point Spread Function, PSF) are unknown.  This restorative process finds applications in various fields, including sensing, medical imaging, astronomy, remote sensing, and criminal investigations.  This paper introduces an innovative ap

Архітектура та формально-математичне обґрунтування генеративних змагальних мереж

Мета статті – аналіз особливостей генеративних змагальних мереж. Об’єкт дослідження – процес алгоритмізації машинного навчання. Предмет дослідження – математичні методи, використовувані в генерації семантично пов’язаного тексту. У статті досліджено архітектуру та математичне обґрунтування такого виду генеративних моделей, як генеративні змагальні мережі. Генеративні змагальні мережі є потужним інструментом у галузі штучного інтелекту, який здатен створювати реалістичні дані, зокрема такі як фото, відео, звук тощо.

Image retrieval using Nash equilibrium and Kalai-Smorodinsky solution

In this paper, we propose a new formulation of Nash games for solving a general multi-objectives optimization problems.  The objective of this approach is to split the optimization variables, allowing us to determine numerically the strategies between two players.  The first player minimizes his function cost using the variables of the first table P and the second player, using the second table Q.  The original contribution of this work concerns the construction of the two tables of allocations that lead to a Nash equilibrium on the Pareto front.  The second proposition of this paper is to

Моделювання стратегій поведінки конкурентних фірм на ринку надання туристичних послуг

Розглянуто особливості побудови математичних моделей, які описують різні стратегії поведінки конкурентних фірм на ринку надання туристичних послуг. З'ясовано, що на ринку надання послуг будь-який його суб'єкт має діяти згідно зі встановленими правилами поведінки та взаємодії учасників цього ринку.